terug

Serie ondernemen: Waarom opdrachtgevers jou kiezen

In de serie ondernemen besteden we aandacht aan het ondernemerschap. Hier horen natuurlijk ook de opdrachtgevers bij. De komende tijd plaatsen we een aantal artikelen die meer vanuit de opdrachtgever geschreven zijn. ‘Waarom opdachtgevers jou als fotograaf kiezen.’ Want als fotograaf heb je oog voor beeld. Maar als je je oor niet te luisteren legt bij opdrachtgevers, komen je foto’s niet verder dan de harde schijf van je computer.
Sonja van Driel heeft voor het boek Opdrachtgever in Beeld interviews afgenomen met opdrachtgevers, onder meer bij uitgeverijen, fotoagentschappen, bedrijven, galeriehouders, reclamebureaus en stockbureaus. De gesprekken zijn gericht op het inzichtelijk maken van de motieven van klanten om te kiezen voor een bepaalde fotograaf, of juist niet.

Natuurmonumenten2
Foto: Pauline Joosten

In het eerste artikel komen PR bureau LVTPR, Natuurmonumenten en TNT aan het woord.

Waar moet een fotograaf aan voldoen om op jullie shortlist te komen?

PR bureau LVTPR: “Als een fotograaf goede kwaliteit levert, is dat een eerste motivatie. Ook moeten we er blindelings op kunnen vertrouwen dat hij een goed ‘visitekaartje’ voor ons is. Daarnaast moet de fotograaf begrijpen wat we willen met de foto, wat de essentie is. Als onze klant tevreden is over onze fotograaf, dan zullen we hem zeker benaderen voor vervolgopdrachten.”
Natuurmonumenten: “Fotografen die we inzetten voor ‘mensenfotografie’, bijvoorbeeld bij excursies met de boswachter, moeten een goede omgang met mensen hebben. Zij moeten ook kunnen omgaan met deadlines. Er zijn nieuwsmomenten die je heel snel moet hebben en die dezelfde dag al op de website moeten staan en naar andere pers worden gestuurd. De foto’s moeten dan op tijd bij ons binnenkomen. Verder moet een fotograaf goed met ons communiceren en in staat zijn de briefing te begrijpen. Tot slot is enthousiasme erg belangrijk. Een enthousiaste fotograaf levert de beste beelden. Als een fotograaf het te druk heeft en niet genoeg tijd in een opdracht steekt, zie je dat eraan af. “
TNT: “Een officiële opleiding vinden wij totaal niet relevant. Wij kijken alleen naar het talent en de bewezen zakelijke kwaliteiten van de fotograaf.”

happinez01tekstHoe komen nieuwe fotografen bij jullie binnen?

PR bureau LVTPR: “Wat ik níet doe, is exposities of academies aflopen op zoek naar nieuw talent. Ik geloof dat je vanzelf de juiste mensen tegenkomt. Neem het voorbeeld Janusz Szpakowski. Die had ik ingehuurd voor mijn huwelijksreportage. Naast zijn fotografiestijl was het vooral de chemie met de fotograaf die de totstandkoming van de reportage zo bijzonder maakte. Zijn charmes deden niet alleen de dames maar ook de heren smelten. Die goede sfeer reflecteert zich in de foto’s. Zijn persoonlijkheid was dan ook een belangrijke reden dat ik hem daarna inhuurde voor portretfoto’s van mijn klanten. Ik was ervan overtuigd dat hij dat goed zou kunnen.”
Natuurmonumenten: “Wat we onlangs hebben gedaan, is een heleboel tijdschriften doornemen, lifestylemagazines als Seasons en Happinez, en daar artikelen uitscheuren die eruit springen door mooie en opvallende fotografie. Die hebben we uitgenodigd hun werk te presenteren. Op die manier hebben we toch weer een aantal nieuwe fotografen gevonden. Soms vinden we ook fotografen via via. We werken hier met twee beeldredacteuren en zitten in het wereldje. Dan hoor je wel tips van mensen die geschikt zijn. Internet is ook een bron voor het vinden van nieuwe fotografen.“
TNT: “Dat ligt eraan. Soms benaderen wij een fotograaf direct. In andere gevallen doen de vormgevers met wie wij werken dit voor ons. Als wij zelf op zoek gaan naar een fotograaf vinden wij die vrijwel altijd in ons eigen netwerk. Dit zijn fotografen die al vaker voor ons hebben gefotografeerd. Ieder bedrijf kiest leveranciers voor vervolgopdrachten als deze al goede diensten hebben bewezen en daar zijn wij geen uitzondering op. Dus als wij eenmaal een goede relatie hebben opgebouwd met een fotograaf komt deze altijd weer bij ons terug.
Wanneer wij een vormgever benaderen voor een van onze producties, maakt deze al een voorselectie van fotografen in wie zij de juiste fotograaf zien voor de opdracht. Dan bekijken wij hun portfolio om te beoordelen of de fotografiestijl bij onze opdracht past. Het is niet zo eenvoudig om op shortlists van opdrachtgevers te komen. Maar als je er eenmaal op staat, is de kans groot dat je daar wel blijft. Alle ondernemers weten dat als je klant tevreden is, hij altijd bij je terugkomt.”

Word je vaak benaderd door fotografen die hun diensten aanbieden?

PR bureau LVTPR: “Nee, gek hè? Ik krijg wel regelmatig een mailing van vertalers of tekstschrijvers maar als ik eenmaal per maand van een fotograaf iets ontvang, is dat veel. Wanneer er zo’n mail binnenkomt, is de toonzetting en relevantie het allereerste beslismoment. Als het niveau slecht is dan delete ik het bericht meteen. Wat een goed niveau is? Goed taalgebruik. En er moet relevante informatie in de mail staan zoals welke klussen je zoal hebt gedaan. Ook zie ik graag quotes van klanten. Dat zijn referenties die mij meer zeggen dan je eigen verhaal over hoe goed je wel niet bent. Ook heel belangrijk: ik wil direct zien dat de mailing voor ons relevant is, dus dat je gespecialiseerd bent in bedrijfsfotografie. Dan is je kans veel groter dat je bij mij binnenkomt.”
Natuurmonumenten: “We krijgen regelmatig e-mails van fotografen die voor ons willen werken. Ze sturen dan een link naar hun website of account op Flickr. Dat zijn erg vaak amateuristische fotografen waar we weinig mee kunnen. Het gebeurt daarom bijna nooit dat we op die manier in contact komen met fotografen die er toe doen, waarvan wij zeggen ‘die zouden we graag hebben’. Voordat je ons benadert, zou ik je toch aanraden om realistisch naar je werk te kijken en te bepalen of je bij ons past. Je moet niet alleen oog hebben voor kwaliteit, maar ook voor wat wij willen. Daarbij moet je vooral kijken naar de fotografie die we nu publiceren, niet naar de bladen van tien jaar geleden. Dat was totaal anders dan wat we nu doen. Verder is het essentieel dat je een website hebt die een goede indruk van je werk geeft. Want we willen wel een uitgebreid beeld van iemand hebben voordat we hem uitnodigen. Als een fotograaf zegt ‘ik wil graag langs komen om mijn werk te laten zien’, gaan we daar nooit op in. Zo’n uitnodiging daar komen we zelf wel mee als het zover is.”
tntTNT: “Niet vaak, maar het komt soms voor dat een ons onbekende fotograaf zich aanbiedt en een DVD met zijn of haar portfolio stuurt. Dit is een goed initiatief en wij bekijken het portfolio dan ook altijd. Maar het blijft voor ons uitermate belangrijk dat de fotograaf goede referenties heeft. Hij of zij moet zich al hebben bewezen in het vak, zowel op fotografisch als op organisatorisch gebied. Wij trekken dit te allen tijde na door te praten met eerdere opdrachtgevers voordat wij een nieuwe fotograaf inhuren.”

De complete interviews zijn te raadplegen in het boek Opdrachtgever in Beeld of via het streaming medium Online Interviews
 

Bekijk ook deze items