terug

Serie: Ondernemen! – Pim van der Maden

© Pim van der Maden
© Pim van der Maden

Pim van der Maden behoorde in 2013 tot de finalisten van de Pf portfolioprijs. De fotograaf houdt zich tegenwoordig niet meer alleen maar bezig met fotografie, met pimlr.com probeert hij samen met Rob te Velde andere fotografen te helpen bij het ondernemerschap.
Hoe zou u zichzelf als fotograaf omschrijven, wat voor soort fotograaf bent u?
“Van huis uit ben ik een echte allrounder; van babyportret tot luchtfotografie, alles wat je maar kunt bedenken heb ik gefotografeerd. Eind jaren negentig ben ik me langzaam gaan specialiseren in landschappen, florale fotografie en zakelijke portretten.”
Waar haalt u naast het fotograferen zelf nog meer inkomsten uit?
“In 1980 ben ik afgestudeerd als volledig bevoegd onderwijzer en heb ik acht jaar met moeilijk opvoedbare jongeren gewerkt. Het onderwijzen is altijd in mijn bloed blijven zitten en gedurende mijn carrière als fotograaf heb ik daar veel gemak van gehad; fotocursussen voor amateurs, workshops en seminars voor collega vakfotografen. Daarnaast heb ik ongeveer tien jaar een bestuursfunctie gehad in DIPP (voormalig vakorganisatie voor met name publieksfotografen); daar kreeg ik een vergoeding voor. Eind 2013 ben ik samen met Rob te Velde, trainer en coach, begonnen met pimlr.com.Doel van dit initiatief is om fotografen te helpen hun plaats in de snel veranderende markt te behouden dan wel te verkrijgen.”
Kunt u iets meer vertellen over Pimlr.com?
“We hebben Pimlr bedacht om de fotografen te ondersteunen. Een fotograaf kan een lidmaatschap afsluiten en we leren hem dan hoe hij zich kan onderscheiden in de fotografie, wie hij precies is en wat hij specifiek doet. Dit doen we op verschillende manieren, afhankelijk van het soort lidmaatschap. Door onder andere het geven van workshops, webinars, persoonlijke coaching en door het beschikbaar stellen van veel informatie. Wij zijn succesvol geworden als fotograaf omdat we begrijpen wat nodig is om je klanten te kennen, een goed product te leveren en dat op constante basis te doen. Maar bovenal omdat we geleerd hebben dat je vooral jezelf moet begrijpen, weten wat je passie is, zodat je die plaat die omzet brengt niet slechts één keer bij toeval maakt, maar steeds weer opnieuw werk kunt produceren dat waardevol voor jouzelf is en voor je klantenkring.”
Bent u door deze ‘nevenactiviteit’ zelf ook anders naar uzelf als fotograaf gaan kijken?
Door kennis over te dragen leer je zelf veel; ik heb kritisch naar mezelf leren kijken en doe veel inspiratie op door het intensief bekijken en beoordelen van foto’s van cursisten. In het begeleiden en coachen van collega-fotografen krijg ik ook nieuwe inzichten in mijn eigen functioneren.”
© Pim van der Maden
© Pim van der Maden

 Waar verdien je nu het meeste op?
Met fotografie. Al het andere is vooral ontstaan vanuit de passie voor het vak en het overdragen van kennis ten einde de marktpositie van de vakfotograaf te verbeteren.”
Is er sprake van concurrentie? En waarin bent u onderscheidend ten opzichte van de concurrentie?
Concurrentie is eigenlijk een verouderd woord; economisch en bedrijfskundig is het nog steeds een actueel begrip. Echter, de wijze waarop je er mee omgaat is met name de laatste vijf tot zeven jaar veranderd: samenwerken is het sleutelwoord geworden. Samenwerken, zelfs met je directe ‘concurrent’. In mijn ogen ben je zelf je grootste concurrent. Het gaat erom je eigen, unieke talent te ontwikkelen en daarmee de markt te bedienen. En daar al je energie op te richten; dat wat je aandacht geeft, groeit.”
Waar wilt u naartoe groeien?
“In de komende jaren wil ik mijn specialisaties verder uitbouwen en me daarnaast nog meer richten op het overdragen van mijn kennis en ervaring.”
Kunt u nog een bijzondere anekdote ophalen?
Zonder dat wij het van elkaar wisten hebben een ‘concurrent’ en ik een offerte gemaakt voor een bedrijfsreportage.Tijdens een gesprek kwamen we daar achter. Hij heeft de opdracht gekregen en ik niet. Samen hebben we geanalyseerd waardoor dat is gekomen. Dat had niets met de prijs te maken, hij kwam zelfs hoger uit, maar alles met de manier waarop hij met het opstellen van de offerte en de wijze waarop hij dat heeft gecommuniceerd naar en met de klant. Conclusie: als ik de klant was geweest had ik ook voor hem gekozen. En heb ik veel van mijn ‘concurrent’ geleerd!”

 
 Heb jij ook een mooi verhaal en wil je meewerken aan deze rubriek. Mail dan naar c.tesselhof@eisma.nl


Bekijk ook deze items