terug

Serie ondernemen: Op basis waarvan bepalen galeries hun keuze?

In het tweede artikel van ‘Waarom opdrachtgevers jou als fotograaf kiezen’ besteden we aandacht aan de keuzes van de verschillende galeriehouders. Wederom interviews die zijn afgelopen voor het boek ‘Opdrachtgever in Beeld’. Aan het woord komen Eduard Planting en fine art agent Petra Leene van Amstelgallery.
Eudard Planting1

Wat raad je mensen aan die hun portfolio onder jouw aandacht willen brengen?

Petra Leene
Petra Leene

Petra Leene: “Zorg voor een goed samengesteld portfolio. Benader me liever niet als je portfolio nog niet in orde is. Soms zegt een fotograaf dan ‘mijn foto’s staan wel online maar de website is nog niet klaar, er wordt aan gewerkt. Voorts is de presentatie van je foto’s belangrijk. Zit er een lijst omheen, of is het werk geprint op diasec? Wees duidelijk hierin en maak een statement. Schrijf op wat je wilt zeggen met het werk, maak er een persoonlijk verhaal van in plaats van naar de mond te praten van de kijker.
Daarnaast, als je me benaderd verwacht dan niet binnen twee dagen al een antwoord. Ga een gallerist niet stalken! Ik krijg zoveel aanvragen van artiesten dus voer geen druk op me uit. Dat is enorm vervelend. Oh, en nog een hele goede tip: ‘ga niet naar een gallerist tijdens een art fair’. Dat gebeurt helaas te vaak. Als gallerist steek je niet alleen veel tijd maar betaal je enorm veel geld voor een stand op een beurs om het werk van je artiesten te promoten. Als een fotograaf naar mijn stand komt en vraagt het portfolio te bekijken, dan haak ik af en komt er een grote rode streep door je naam. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een fotograaf op deze manier ooit is opgemerkt.”
Eduard Planting
Eduard Planting

Eduard Planting: “Voordat je me benadert, check eerst of je werk past bij mijn galerie en wat ik vertegenwoordig. Wanneer dit niet het geval is kan dat zowel de fotograaf als mij een hoop tijd en frustratie schelen. Zomaar binnenwandelen is niet handig. Stuur eerst maar eens een  e-mail met een link naar je online portfolio. Het is belangrijk voor elke fotograaf om een goede website te hebben waar een en ander op staat. Er zijn er die een linkje naar Flickr sturen maar hoe professioneel ben je als je niet eens een eenvoudige website voor jezelf kunt bouwen? Zo moeilijk is dat nou ook weer niet.”

Kan je aan nieuw maar onbekend talent zien of ze ‘het’ gaan maken?

Petra Leene: “Ja, maar ik heb me daar toch ook wel eens in vergist. Ik had adembenemend werk van een fotograaf in mijn aanbod opgenomen. Ik hield van het werk en dacht dat hij een nieuw aanstormend talent zou zijn. Maar toen ik hem wat beter leerde kennen bleken zijn technische vaardigheden onder de maat. Aanvankelijk zag alles er goed uit, hij had een goed oog en een degelijke opleiding. Maar uiteindelijk viel het zwaar tegen en kon de artiest niet leveren. Zijn latere fotowerk kwam niet in de buurt van het aanvankelijke werk. Dat bleek een lucky shot te zijn. Als zijn fotografie van hetzelfde niveau was gebleven, zou hij zeker een veelbelovende carrière tegemoet zien.
Aan de andere kant kun je als gallerist herkennen wanneer een fotograaf heel gedreven is, nieuwe en originele ideeën heeft en een goede kennis van camera- en printtechnieken heeft. Als de fotograaf het hele pakket bezit, heeft hij precies datgene wat nodig is om internationaal door te breken. Het vereist hard werken. Soms zie je fotografen die na hun eerste solo show al denken het gemaakt te hebben. Stop niet met presteren op een bepaald niveau. Je bent immers zo goed als je laatste foto.”
Eduard Planting: “Het zou handig zijn als ik dat van tevoren zou weten!  Soms heb je talent waarvan je denkt ‘dat moet een keer gaan scoren’. Maar het is altijd lastig om dat in te schatten. Ook voor een  blijft het vooral uitproberen, hoe lang je ook bezig bent en hoe goed je ook bent. Er zijn zat voorbeelden van beroemde galeries die iemand proberen te introduceren maar daar toch niet in slagen, dus dat is geen garantie voor de fotograaf om bekend te worden. Als   heb je niet alle wijsheid in pacht. Hoe langer je bezig bent des te beter je het kunt inschatten maar dan nog kun je je gruwelijk vergissen. Zowel de ene kant op als de andere kant.
Kortom, het is niet te voorspellen. Je kunt het vergelijken met beroemde schrijvers met klinkende namen. Van tevoren ben je ervan overtuigd dat het een hit wordt maar of dat ook echt gebeurt wordt uiteindelijk bepaald door het publiek. Het manuscript van het eerste Harry Potter boek van J.K. Rowling werd door iedereen afgewezen totdat ineens iemand ‘ja’ zei. Al die  andere uitgevers hebben daar nu natuurlijk enorm veel spijt van. Zoiets kan mij ook overkomen. Gelukkig is het nog niet gebeurd dat iemand bij mij kwam waarvan ik dacht ‘dat wordt helemaal niks’, die vervolgens naar een ander gaat en een gigantisch succes wordt. Dat lijkt me vreselijk om mee te maken.

Petra Leene1

Je verwacht natuurlijk dat een fotograaf kundig is en artistieke kwaliteiten heeft. Welke persoonlijke eigenschappen zijn daarnaast belangrijk voor een  fotograaf die aan de top wil komen?

Petra Leene: “Tegenwoordig moet je een multitalent zijn. Je wordt geacht te weten hoe je jezelf verkoopt. Bovendien moet je met mij kunnen werken, dat is heus niet altijd even makkelijk. Ik vraag veel van de fotografen met wie ik werk. Ik heb een hekel aan luiheid. Als je ervan uitgaat dat je je werk bij mij kunt droppen en dat ik de rest doe, dan heb je het mis. Ik sta vaak op beurzen en daar zal je je gezicht van tijd tot tijd moeten laten zien. Je moet een mensenmens zijn. Mijn gallery is sterk naar buiten toe gericht en we organiseren veel grote en kleine evenementen. Dan wil ik dat mijn artiesten zich onder de klanten mengen. Nu hoef je niet zo extravert te zijn als ik maar als je nooit eens opdaagt gaat het niet werken.
Eduard Planting: “Ik heb het liefst fotografen met een aardige persoonlijkheid, niet te ingewikkeld. Mensen die openstaan voor anderen. En hoewel het goed is als een fotograaf artistiek eigenwijs is, moet je wel kunnen samenwerken. We gaan toch een soort werkrelatie met elkaar aan. De klik, het gevoel dat je kunt communiceren is dus belangrijk. Er is weliswaar geen gezagsverhouding tussen  en fotograaf, maar je moet wel door één deur kunnen en afspraken kunnen maken.
Jezelf blijven is ook belangrijk. Je eigen pad volgen. Met name op artistiek vlak. Vraag niet aan mij wat de markt wil en of jij dat soort werk moet gaan maken. Daar antwoord ik niet op. Jíj bent de fotograaf en jíj moet je richting bepalen. Als je dat niet kan, dan moet je naar een stockbureau gaan. Daar is niets mis mee, maar een andere tak van sport. Als je artistiek onafhankelijk bent, je eigen weg gaat en in jezelf blijft geloven heb je de meeste kans op succes. Zelfs al zegt de wereld dat het niets word. Soms heeft de wereld gelijk, soms niet. Hoe het ook zij, als kunstenaar blijf je achter je vak en je uitingen staan.
Ook heel belangrijk is dat je weet wat er speelt, je moet ondergedompeld zijn in de fotografie. Van een fotograaf verwacht ik dat hij op de hoogte is van wat er in de  fotografiegeschiedenis is gebeurd. Als ik bijvoorbeeld tegen een fotograaf zeg dat ik vind dat zijn werk wel heel erg lijkt op dat van bijvoorbeeld Mapplethorpe, is het vreemd als hij die naam niet kent.
Ik herhaal het nog maar eens: wees origineel. Je mag je best laten inspireren door anderen, dat doet iedereen, maar je moet geen kloon worden van Rineke Dijkstra of Erwin Olaf.Petra Leene2
 
Lees ook het eerste artikel: ‘Waarom opdrachtgevers jou kiezen’
De complete interviews zijn te raadplegen in het boek Opdrachtgever in Beeld of via het streaming medium Online Interviews