terug

Serie ondernemen: De keuze van reclamebureaus

In het derde artikel van ‘Waarom opdrachtgevers jou als fotograaf kiezen’ besteden we aandacht aan de keuzes van de verschillende reclamebureaus. Wederom interviews die zijn afgenomen voor het boek ‘Opdrachtgever in Beeld’. Aan het woord komen twee creatief directeuren: Jeroen van Zwam van Publicis en Muk Swart van Media Partners Group.

Hoe belangrijk is het dat een fotograaf die voor jullie wil werken een fotografieopleiding heeft genoten?

Muk Swart van Media Partners Group: “Niet relevant. Uiteindelijk gaat het erom dat de fotograaf levert wat we vragen. Of hij daarvoor heeft geleerd, maakt niet uit. Ik vraag ook nooit naar een CV, maar beoordeel fotografen alleen op hun werk.“
Jeroen van Zwam van Publicis: “Geen idee. Ik kan me voorstellen dat het belangrijk is, maar ik heb nooit naar opleiding gevraagd en heb het verschil dus ook nooit gemerkt.”
Media Partners Group1

Scouten jullie op nieuw talent?

Muk Swart van Media Partners Group: “Absoluut, we werken zeker niet alleen met gevestigde namen. We zoeken altijd actief naar vernieuwing en vinden het leuk met jonge mensen te werken. We houden goed in de gaten wat er gebeurt en wie prijzen winnen. Persoonlijk heb ik een grote liefde voor de fotografie en ga graag naar tentoonstellingen. Als het goed werk is en alles klikt en klopt, huren we nieuw talent in. Maar we kiezen ook regelmatig voor gevestigde namen als we die heel goed vinden passen bij een bepaald concept.”
Jeroen van Zwam van Publicis: “Ja, we houden tentoonstellingen en examenwerk bij de academies in de gaten. We zijn soms gedwongen om jonge fotografen in te huren in verband met het budget. Vroeger kon je een pak geld uitgeven en was je gegarandeerd van goed werk van topfotografen. Maar zo werkt het niet meer. In de huidige economische tijden moet je goedkoper produceren en dan is het werken met onbekende fotografen soms de enige optie om überhaupt een klus gedaan te krijgen. Wij kijken ook veel naar de fotografie in bijvoorbeeld de zaterdagmagazines van dagbladen. Het type fotografie dat hierin wordt gebruikt – realisme, reportage, slice of life journalistiek – is momenteel een trend. Dus die fotografen benaderen we ook.”

 Word je vaak benaderd door fotografen die hun diensten aanbieden?

Muk Swart van Media Partners Group: “Natuurlijk, bijna dagelijks. We worden benaderd per e-mail, telefoon of mensen sturen ons beeldmateriaal op. We kijken er altijd naar, maar eerlijk is eerlijk, er zijn maar weinig mensen die opvallen door hun oorspronkelijke kijk! Het merendeel is standaard. Daar is natuurlijk niks mis mee en ook bruikbaar. Maar de concurrentie is dan een stuk groter en dus gaat prijs weer een veel grotere rol spelen. ”
Jeroen van Zwam van Publicis: “Elke dag worden we via LinkedIn of per e-mail benaderd door Nederlandse fotografen. Soms ook door fotografen uit Groot-Brittannië of Duitsland. Het is onthutsend hoeveel verzoeken ik wel niet krijg om een kijkje te gaan nemen op hun website. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit direct heb doorgeklikt. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van het werk, maar ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Fotografen worden door óns gevonden, via galeries, fotoacademies, publicaties, via een aanbeveling of omdat ze een belangrijke fotografieprijs hebben gewonnen. ”
Publicis1

Welke persoonlijke eigenschappen zoek je in een fotograaf?

Muk Swart van Media Partners Group: “Afspraken nakomen, goed weten wat je moet doen, op tijd komen en zorgen dat je spullen in orde zijn. Stel, we hebben een portret nodig van een CEO. Die mensen zijn druk bezet, hebben soms maar een kwartier de tijd. Dat betekent dat de fotograaf op tijd moet zijn en alles bij zich moet hebben wat hij mogelijkerwijs nodig heeft, van belichting tot achtergronddoek. Fotografen moeten ook voorbereid zijn op onvoorziene situaties en vindingrijk zijn. Als iets niet helemaal lukt, bijvoorbeeld omdat het regent en stormt, verwachten we dat de fotograaf zelf het oplossend vermogen heeft om het toch binnen de kaders op te lossen. Kortom, fotografen met professionele instelling. Qua gedrag verwachten we dat een fotograaf zich natuurlijk correct opstelt. Weten in welke setting je bent en hoe je je daarin moet gedragen. Je moet dus beschikken over goede sociale vaardigheden en een redelijk ontwikkeld communicatief vermogen hebben. Dat is helaas niet iedereen gegeven. Maar als je beschikt over het vermogen om in een heel beperkte tijd mensen op hun gemak te stellen of zelfs uit hun comfortzone te halen, kan er een unieke foto ontstaan. Dat is vaak ook het surplus van de topfotograaf.”
Jeroen van Zwam van Publicis: “Dat is afhankelijk van het type klus. Ik heb wel eens een stills productie gedaan met een fotograaf die amper wat zei, maar wel heel goed was. Hij maakte beschouwende platen en zijn zwijgzaamheid was geen enkel probleem. Maar als een opdracht productief ingewikkeld is dan heb je een fotograaf nodig die communicatief en organisatorisch heel goed is. Je hebt dan met modellen, assistenten, visagisten en belichtingspersoneel te maken. Dan moet je erop kunnen vertrouwen dat de fotograaf het aankan, ook wanneer de fotoshoot niet van een leien dakje verloopt.”
Lees ook:
Serie ondernemen: Op basis waarvan bepalen galeries hun keuze
Serie ondernemen: Waarop opdrachtgevers jou kiezen
De complete interviews zijn te raadplegen in het boek Opdrachtgever in Beeld of via het streaming medium Online Interviews


Bekijk ook deze items