terug

Schoolfotografie nieuwe stijl, nieuwe marketing

Arnold Bartman - strook
foto: Arnold Bartman

Hoewel bijna ieder kind tegenwoordig een selfie kan maken met de smartphone, blijft de schoolfotografie een booming business. Online verkoopkanalen en nieuwe technologie bieden kansen voor de zelfstandige fotograaf om een eigen business op te bouwen. Maar het vergt ook een andere manier van marktbenadering.
De tijd van het jaarlijkse standaardportret en de klassenfoto die de leerling in een zakje mee naar huis kreeg is voorbij. Internet maakte de schoolfotografie volwassen. Webwinkels bieden de (school)fotograaf mogelijkheden om sneller en makkelijker te werken en meer te verdienen. “Maar pas op”, waarschuwt Koen Lindner van online servicedienst Oypo (Order your photos online), “met alleen een online verkoopkanaal ben je er niet. Ouders maken andere keuzes dan vroeger, dat vraagt om een andere benadering. Je moet je manier van marketing aanpassen, je prijsstelling, het concept en de stijl van je foto.”
Pf sprak met twee schoolfotografen, Arnold Bartman uit Haarlem en Manuela Grootscholten en Mariska Koppe van Knappe Koppies, over hun ervaringen in een veranderende markt.
foto: Knappe Koppies
foto: Knappe Koppies


Bekijk ook deze items