terug

Sally Mann: The Flash and the Spirit

Sally Mann maakte furore met foto’s van haar kinderen. Monumentale beelden, geschoten in een paradijselijke omgeving, van kinderen die in tegenspraak met de entourage hun onschuld lijken te verliezen. Die kinderen zijn allang het huis uit, en daarmee begon noodgedwongen voor Sally Mann een nieuw hoofdstuk.
Ze schiet tegenwoordig op natte collodiumplaten. De techniek van kort voor de uitvinding van het filmpje, waarbij net niet opgedroogde vloeistof op een glasplaat wordt belicht. In combinatie met het gebruik van zwaar antieke optiek levert dat beelden op die uit oude negentiende-eeuwse archieven lijken te zijn opgedoken. Die fragiele techniek klinkt gezocht, maar is in haar nieuwe werk, met als thema het overgangsgebied tussen leven en dood, uiterst functioneel.
Wat extremer is haar fotografie op een bodyfarm. Een onderzoeksterrein waar de Amerikaanse politie kijkt hoe dode mensen vergaan, om het detectivewerk te vergemakkelijken. Ze legde in haar omgeving bovendien landschappen vast waar in de Amerikaanse burgeroorlog doden zijn gevallen.
‘The Flash and the Spirit’ is het aanvullende retrospectief voor de boekenkopers die de kinderportretten al op de plank hebben. Die staan er niet in. Al vinden we kleurenbeelden uit die tijd tussen de Polaroids waarmee de beeldselectie is aangevuld, een volledige aanvulling is het niet. We missen bijvoorbeeld de foto’s van haar dode hond. Heeft dit boek waarde als dat andere boek ontbreekt? Absoluut. Om in schaatstermen te spreken: Mann heeft opnieuw gepiekt. Dat is dan wel op een andere afstand. Het nieuwe werk is niet minder dan het oude, wel anders.
 
Tekst: John B. Ravenal, Anne Wilkes Tucker, David Levi Strauss
Aperture, 24 x 30 cm, 204 blz., gebonden
Engelstalig, ISBN 9781597111621