terug

Rob Hornstra, winnaar Dutch Doc 2014

foto: Eline Benjaminsen
foto: Eline Benjaminsen

De prijs van de Dutch Doc Award 2014 is zeer terecht gewonnen door Rob Hornstra met zijn omvangrijke en baanbrekende Sochi Project dat hij maakte met de journalist Arnold van Bruggen. De eerste reactie van Hornstra maakte duidelijk dat het tot op het laatste nippertje spannend was: “Ik ben echt opgelucht. Iedereen had ons project als winnaar aangewezen en dan zou het een enorme teleurstelling zijn geweest als we toch niet gewonnen hadden.”
Niet alleen de prijswinnaar was opgelucht, uit de reactie van de zaal bleek dat iedereen op deze uitkomst zat te wachten. Een daverend applaus vulde de zaal na de bevrijdende woorden van de juryvoorzitter, de schrijver en filosoof Dirk van Weelden. Hij prees het omvangrijke project van Hornstra en Van Bruggen: “Het Sochi Project is een ambitieuze en moedige poging dieper door te dringen in een omgeving en een onderwerp dan doorgaans mogelijk is. De obstakels en tegenwerking die ze ondervonden waren groot, maar desondanks is het een indrukwekkend geheel geworden. Enorm breed van opzet, met een grote hoeveelheid historische en culturele informatie over een onbekend deel van de wereld dat zelden het nieuws haalt.” Van Weelden loofde ook de kracht van de combinatie van fotografie en journalistieke tekst, alsmede de uitstekende vormgeving van het boek. Hij onderstreepte in zijn toespraak het belang van de professionele fotografie. Overal ter wereld worden miljoenen foto’s gemaakt en gedeeld op sociale media, maar alleen de professionele documentaire fotografie is kritisch en heeft een onderzoekende functie. Langlopende projecten die een onderwerp uitdiepen, leveren een bijdrage aan de maatschappelijke discussie.
foto: Ton Hendriks
foto: Ton Hendriks

Hornstra bedankte in zijn snel geïmproviseerde toespraak vooral de zevenhonderd donateurs die het project mogelijk maakten, maar ook het Mondriaan Fonds dat met zijn bijdrage het project de financiële start gaf. Het Sochi Project is, net als zijn andere projecten, financieel gesteund door een leger aan donateurs die Hornstra via een eigen systeem van crowdfunding bij elkaar verzamelde.
Niet alleen aan het enorme applaus was de opluchting van de aanwezige fotowereld merkbaar, de opluchting bleek ook uit de opmerkingen bij de borrel. Bas Vroege, directeur van Paradox, vatte de gevoelens van velen samen met de kernachtige woorden: “Eindelijk gerechtigheid.” Chris Keulen, een van de fotografen op de longlist, vond de keuze voor Rob Hornstra zeer terecht. “Het kon niet anders. Het is verreweg het beste project. Hij heeft alle fotografische registers opengetrokken. De kracht van zijn beelden is groot en in het project zit een mooie balans tussen fotografie, tekst en vormgeving. Het is een klasseproject.” Anaïs López, die met haar project over Burundi op de shortlist stond, vond Hornstra ook een terechte winnaar. “Hornstra is een echte doorzetter.” Lars Boering, directeur van de Fotografenfederatie: “Nu Rob Hornstra het einde van zijn project heeft bereikt, is dit de beloning die hij verdient.”
ALL RIGHTS RESERVED foto: Ton Hendriks
foto: Ton Hendriks

Behalve de hoofdprijs van de Dutch Doc Award, ter waarde van twintigduizend euro, waren er nog een aantal andere prijzen: de publieksprijs van vijfduizend euro uitgereikt door het Fonds Anna Cornelis, en de IMC kinderprijs waaraan geen geldbedrag gekoppeld is. De publieksprijs werd niet geheel onverwacht gewonnen door Jimmy Nelson, immers de grote lieveling van het brede publiek. Nelson zelf was er blij mee omdat hij de hete adem van de verstokte fotografie-exegeten in zijn nek voelt. “Maar ik doe gewoon mijn eigen ding en laat de discussies aan anderen over.”
Lars Boering was blij met de publieksprijs voor Jimmy Nelson. Hij vertelde bij de borrel: “Het is interessant te zien dat de publieksprijs naar Nelson is gegaan. Hij laat zien dat je met fotografie het grote publiek kunt bereiken. Hiermee zet hij tevens het medium fotografie op de kaart. Het belang daarvan moeten we niet onderschatten.” Frits Gierstberg, die Nelson had voorgedragen, legde zijn keuze uit: “Dat grote project Before They Pass Away moest op de longlist staan. Het is van een hoog niveau en het is een enorme aanwinst voor de Nederlandse fotografie. Hiermee krijgt de fotografie status en uitstraling.”
 foto: Ton Hendriks
foto: Ton Hendriks

De IMC kinderprijs had twee winnaars. De eerst was Bert Verhoeff met zijn dikke boek NL over Nederland, vol herkenbare en daardoor soms humoristische beelden. De kinderen vielen voor het project omdat je daarin het ‘dagelijks leven van de Nederlandse mensen zag’. Verhoeff was blij met de erkenning van het jeugdige publiek. “Ik had het stiekem gehoopt maar toch niet verwacht”, zei hij met een ironische glimlach. De andere prijswinnaar van de kinderprijs was Jan Rosseel met zijn project Belgische Herfst.
Een van de juryleden was de Britse hoogleraar in de fotografie Francis Hodgson, die voorafgaand aan de prijsuitreiking een lezing gaf over fotografie. Op een eloquente wijze wees hij op het verschil tussen een zelfbewuste en academische fotografie die vooral zichzelf onderzoekt en fotografie die het ambacht op een hoog niveau bedrijft: fotografie die ertoe doet en die hem kan beroeren. Hodgson: “Ik geloof in de communicatieve kracht van de fotografie.”
En hiermee zegt hij kernachtig waar het in de documentaire fotografie allemaal om gaat. Documentaire fotografie communiceert over de wereld om ons heen waardoor we die beter leren kennen. De Dutch Doc Award is daarom een grote stimulans voor fotografen om door te gaan met hun werk.

 

Tags: Uitgelicht

Bekijk ook deze items