Richard Misrach: Destroy this Memory

Richard Misrach is direct na de ramp in New Orleans gedoken, maar heeft het heel anders aangepakt. Hij heeft er in dit boek voor gekozen zich te beperken tot het vastleggen van graffiti. De spuitbus was in het stroomloze New Orleans vijf jaar geleden een belangrijk communicatiemiddel. Mensen spoten boodschappen op huizen en auto's om de hulpdiensten te informeren. Dat bleek een stimulans om dezelfde spuitbussen te gebruiken om plunderaars af te schrikken en ongenoegen in het algemeen te laten blijken, vaak recht uit het hart. Al die teksten bij elkaar geven een fascinerend inzicht in allerlei zaken die in de hoofden van de achterblijvers in New Orleans speelden. Maar al snel doemt de vraag op of het publiceren van de teksten alleen niet voldoende is. Voegt de fotografie nog iets toe? Dat doet het, maar minimaal. Om de teksten heen zie je de ravage die de orkaan heeft achtergelaten, en de manier waarop de teksten gespoten zijn, verraadt soms het gemoed van de auteurs. Maar om deze foto's nu op bijna 30 x 40 cm te printen is overdreven. Uit andere boekuitgaven blijkt dat Misrach zijn foto's graag groot ziet. Veel van zijn foto's hebben dat grote formaat ook daadwerkelijk nodig, maar deze niet. Misrach is een meester in uitgewogen, op grootformaat geschoten overzichten, maar hier is de platencamera vervangen door een 4-megapixel digitaal, waarmee de graffiti recht voor zijn raap is geregistreerd. Gewoon in het midden en zo frontaal mogelijk. Je hoort vaak zeggen dat de grotere formaten dwingen bedachtzamer te fotograferen. Hier lijkt dat effect in tegengestelde richting te werken. Misrach slaat vaker dit soort zijwegen in. Zo heeft hij bijvoorbeeld ook details van schilderijen gefotografeerd. Hij puzzelt met ideeën en presentatievormen en dat helpt hem op unieke wijze complexe beeldverhalen te vertellen. Zo moet je deze graffitifoto's ook beschouwen. Het is een meesterlijke, strategische zet in de beeldcommunicatie. Je krijgt een uiterst veelzijdig beeld van de zaken die de gemoederen van de overlevers in de stad bezighielden. Dat neemt niet weg dat 'Destroy this memory' een paar maten kleiner had gemogen. Ik had liever de foto's van Anderson zo groot gezien. Bestellen Aperture 29,5 x 38,5 cm, 140 blz., gebonden Engelstalig ISBN 978-1-59711-163-8