terug

Review – Op de testbank: Zeiss Touit

Zeiss Touit 1.8-32 on Sony NEX and Fujifilm XDe compacte systeemcamera begint langzaam maar zeker terrein te winnen en dat maakt het voor fabrikanten van objectieven interessant om in dat systeem te stappen. Zeiss is zo’n fabrikant en besloot objectieven te maken voor systeemcamera’s met een APS-C sensor, dan is de maximale kwaliteit haalbaar volgens Zeiss. De eerste twee in de reeks zijn de Zeiss Touit 12mm f/2.8 T* en de Zeiss Touit 32mm f/1.8 T*, omgerekend naar 35 mm zijn dat een 18 mm en een 50 mm. Een mooi setje.
De twee objectieven zijn in meer opzichten een primeur voor Zeiss. Allereerst door de naamgeving. Zeiss heeft namelijk besloten om verschillende series een naam te geven en niet meer aan te duiden op basis van de bouw van het objectief. Voor de compacte systeemcamera’s heeft Zeiss gekozen voor Touit, naar een papegaaiensoort die klein en behendig moet zijn. De tweede primeur is de autofocus. Er zijn al objectieven voor Sony die de naam Zeiss dragen en autofocus hebben, maar die zijn niet volledig door Zeiss ontwikkeld. De twee Touit objectieven zijn het wel. De derde primeur is natuurlijk dat Zeiss nu voor compacte systeemcamera’s objectieven maakt.

De Zeiss Touit 32mm f/1.8, in dit geval met de Sony Nex vatting, heeft een fraaie onscherpte. Foto: © Bas de Meijer
De Zeiss Touit 32mm f/1.8, in dit geval met de Sony Nex vatting, heeft een fraaie onscherpte.
Foto: © Bas de Meijer
De Zeiss Touit objectieven komen in twee vattingen: voor de Sony Nex serie en en voor de Fujifilm X-serie systeemcamera’s. Het enige verschil tussen die twee objectieven is de diafragmaring, die ontbreekt bij de Sony vatting. Voor de rest zijn ze identiek. Wat uiterlijk betreft lijken ze erg op de Cine-objectieven. Voor fotografen kan dat even wennen zijn, want die zijn eerder gewend aan de metalen objectieven met een gekartelde scherpstelring. Die is bij de Zeiss Touit objectieven dus glad. Bovendien mist de aanduiding voor de afstand, maar dat is logisch. Ook bij handmatige scherpstelling wordt de verdraaiing elektrisch gestuurd en er is dus geen echte begin- en eindstand. Vanzelfsprekend is er dan ook geen scherptediepteschaal op de objectieven te zien.
Even wennen is waarschijnlijk ook dat de behuizing van zowel de Zeiss Touit 12mm f/2.8 T* als de Zeiss Touit 32mm f/1.8 T* niet van metaal, maar van hoogwaardig kunststof zijn gemaakt. Aan de degelijkheid doet het niets af. Alles voelt goed. Alleen bij de objectieven voor Fujifilm is mechanisch wat aan te merken: het diafragma verdraait te snel. Handmatig scherpstellen gaat nauwkeurig en de autofocus werkt naar behoren. De camera zal eerder de beperkende factor zijn.
Met een 12mm heb je een lekker wijds beeld. Iets gediafragmeerd presteert de 12mm erg goed. Wel heb ik per ongeluk f/6.4 gebruikt in plaats van f/5.6. De diafragmaring voor de Fujifilm draait te soepel en verandert soms ongemerkt als de camera aan de schouder hangt. © Foto:  Bas de Meijer
Met een 12mm heb je een lekker wijds beeld. Iets gediafragmeerd presteert de 12mm erg goed. Wel heb ik per ongeluk f/6.4 gebruikt in plaats van f/5.6. De diafragmaring voor de Fujifilm draait te soepel en verandert soms ongemerkt als de camera aan de schouder hangt.
© Foto: Bas de Meijer
Optisch presteren de beide Touit objectieven erg goed. Dat is ook te verwachten bij Zeiss. De scherpte is over het hele bereik hoog, bij zowel de 32mm als de 12mm. De hoeken en randen blijven bij de Zeiss Touit 12mm f/2.8 T* wel meer achter dan bij de Zeiss Touit 32mm f/1.8 T*. Bij reportage-opnames zal het niet opvallen en in veel gevallen zal de scherptediepte ook klein genoeg zijn om de onscherpte daarin te laten verdwijnen. Diafragmeren helpt tot f/5.6. Bij f/11 en hoger treedt bij beide objectieven de diffractie op. Het microcontrast is hoog en dat geeft de foto’s een mooie detaillering. Het verloop naar de onscherpte verloopt mooi. Bij de 32mm is die onscherpte, of bokeh zoals men het tegenwoordig noemt, zachter dan bij de 12mm. Bij die laatste is het naar mijn smaak iets te hard.
De lensfouten in de objectieven zijn minimaal, al heeft de Zeiss Touit 32mm f/1.8 T* wel meer vertekening dan je zou verwachten. Die is gelukkig softwarematig te corrigeren. Diafragmavlekken en overstraling zijn dat niet en die kom je ook bij pal tegenlicht gelukkig nauwelijks tegen. Zelfs zonder gebruik van zonnekap, die Zeiss heel keurig standaard meelevert. Chromatische fouten en lichtafval zijn ook in RAW nauwelijks tot niet aanwezig, en wat er in zit is zo weg te rekenen. Het is vooral erg goed wat de beide objectieven laten zien.
De objectieven van Zeiss zijn niet goedkoop, zeker niet in vergelijking met soortgelijke brandpunten van Sony of Fujifilm zelf. Maar de objectieven zijn wel heel solide gebouwd en presteren optisch heel erg goed. De kwaliteit van een objectief zit daarbij in meer dan de optische prestatie alleen. Als groothoekliefhebber ben ik zeker enthousiast van de Zeiss Touit 12mm f/2.8 T*. De Zeiss Touit 32mm f/1.8 T* heb ik opvallend vaak gebruikt voor een portretopdracht. Waarbij ik bij beide objectieven graag de grenzen opzocht, omdat ik weet dat ze het met gemak aankunnen.
Meer over de Zeiss Touit objectieven is lezen in Pf nummer 6.


Bekijk ook deze items