Review – Op de testbank: Nikon1 AW1

Nikon1 AW1De Nikon1 AW1 is een camera uit het Nikon1 systeem die grotendeels overeenkomt met de J3. Maar het is daar dan wel een bijzondere uitvoering van omdat het mogelijk is de Nikon AW1 tot 15 meter diep onder water te gebruiken. Om dat mogelijk te maken is alles natuurlijk waterdicht en is de bajonetaansluiting voor de objectieven flink uitgebreid, waarbij de gewone Nikon1 objectieven ook passen, terwijl die uiteraard niet waterbestendig zijn. Bij het verwisselen van een objectief dat wel geschikt is om onderwater te gebruiken merk je heel goed dat die extra afsluiting van de aansluiting er is, het kost behoorlijk wat kracht om het objectief te wisselen. Maar die waterdichtheid houdt ook in dat je wanneer je deze camera bij je hebt je nooit zorgen over het weer hoeft te maken, regenbuien hebben geen invloed op de werking van de Nikon1 AW1. Ook voor fiets- en wandeltochten of waterrijke vakanties met een kano lijkt me dit daarom een erg handige camera. Om het geheel waterdicht te maken zijn verschillende onderdelen extra stevig uitgevoerd, de klep voor accu en geheugenkaart lijkt extra dik, en heeft een dubbele sluiting. De twee speciale objectieven en de bajonetsluiting van de camera zijn voorzien van extra randen, alles sluit stevig op elkaar. Het kitobjectief heeft een buitenkant die vast van afmetingen is, zoomen en scherpstellen gebeurt allemaal achter het vaste voorste beschermglas.
EdK-20131029-0063Het is wel een vreemd gevoel, de eerste keer dat je de Nikon AW1 gewoon het water in duwt, maar het blijkt allemaal te kloppen. Veel dieper dan een plas in het bos en een hot-tub ben ik niet gegaan. Bij het boven water komen loopt al het water er gewoon af, kennelijk is de buitenkant van een waterafstotende coating voorzien. Hopelijk blijft die langer functioneren dan de waslaag na het autowassen. Omdat de Nikon1 AW1 ook kan filmen zou je deze camera ook als een wat groot uitgevallen alternatief voor een Go-Pro kunnen zien. Handig blijft de snelheid waarmee het Nikon1 systeem scherpstelt. De camera is wel duidelijk afgestemd op de hobby gebruiker, maar als je dat wilt kun je via de menu’s wel alles zo instellen als je dat zelf wilt hebben, het is vooral even wennen en in het begin flink zoeken. De 1 inch sensor van het Nikon1 systeem hoort in de tussen categorie, flink wat groter dan bij compact camera’s, maar kleiner dan wat er verder op het gebied van compacte systeem camera’s, van Micro 4/3 en groter, wordt aangeboden. Dat levert een bovengrens op voor de ISO instelling die wat lager ligt, maar ISO 1600 is nog prima te gebruiken, en de hogere waarden zijn dan voor noodgevallen. Als reiscamera heeft de Nikon1 AW1 ook de beschikking over een ingebouwde GPS ontvanger inclusief kompas. Zoals gebruikelijk duurt het even voor de camera de positie heeft gevonden, bij de eerste foto’s ontbreekt de lokatie wel eens. Naast de water bestendigheid is de camera ook degelijk, volgens de aanwijzingen is de Nikon1 AW1 bestand tegen een val van twee meter hoogte, dat heb ik verder niet uitgeprobeerd, maar je kunt hem dus veilig meenemen in de stuurtas van je fiets.