Review – Op de testbank: Sony SLT-A99

Sony A99Wanneer een camera eruitziet als een spiegelreflex, en er zelfs een spiegel in zit, is het dan een spiegelreflexcamera? Dat is pas sinds kort een vraag die je kunt stellen, en deze Sony SLT-A99 is de tweede camera waar die vraag op kan komen. De spiegel in kwestie zit namelijk vast in de camera, er is geen matglas en in het ‘prismahuis’ zit een elektronische zoeker, samen met de microfoons voor de video opnames. Ik denk dat het geen spiegelreflexcamera genoemd moet worden, het is gewoon een heel eigen concept, en dat is altijd een reden om eens goed naar zo’n camera te kijken. De specificaties zijn namelijk heel interessant, met een kleinbeeld formaat sensor met 24 miljoen pixels, die door Sony ook gebruikt wordt in de DSC-RX1 en de NEX-VG900F videocamera. Redelijk hoge ISO waardes kunnen gebruikt worden, en alles werkt behoorlijk snel. Bij die hogere ISO waardes is overigens uit het RAW bestand een buitengewoon veel beter resultaat te halen dan het JPEG bestand van de camera zelf. De hele ISO-reeks gemaakt met RAW kun je hier in volle resolutie bekijken. Of de camera iets voor je is zal vooral afhangen van de vraag of je met het type zoeker wenst te werken, en of het objectieven-aanbod je biedt wat je nodig hebt voor je fotografie.
Testopname Sony A99Translucent
Sony gebruikt het woord Translucent, maar gelukkig is het technisch niet het juiste Engelse woord, anders zou er namelijk niets te zien zijn. In het Nederlands heet het een ‘halfdoorlatende’ spiegel, in de praktijk gaat er overigens meer doorheen, ongeveer 2/3 van het licht bereikt de sensor die achter de spiegel zit. Het geringe lichtverlies zou in principe bij de hogere ISO waarden terug te vinden kunnen zijn in iets meer ruis, maar omdat slechts 35% van het licht wordt afgebogen naar het AF systeem valt dat wel mee. Het andere deel van het licht wordt naar boven gestuurd waar het gebruikt wordt om het fase detectie autofocus systeem van de beeldinformatie te voorzien. Dit is nog steeds het snelste AF type, en dat is reden dat deze constructie is gekozen, hoewel de spiegel die in principe vast in de camera zit ook voorkomt dat er stof op de sensor terecht komt. En omdat het systeem niet wordt onderbroken tijdens het maken van een foto zou het in principe heel goed moeten zijn in het volgen van beweging. En wat alleen dit systeem je dan ook nog biedt is de constante en snelle werking van het AF-systeem bij video-opnames. Deze constructie is de troefkaart van de Sony Alpha 99. Maar de keerzijde is dat daardoor ook de elektronische zoeker noodzakelijk wordt.
Testopname Sony A99Die zoeker heeft natuurlijk voordelen, zoals de optie om er een virtuele horizon in te tonen om het rechthouden van de camera te controleren. Ook wordt het beeld – als je dat wilt – helder gehouden wanneer je bij heel weinig licht foto’s wilt maken, je kunt dan echt zien wat je doet. Ik vind dat er heel goed mee te werken valt, maar een matglas is bij voldoende licht toch net wat mooier. Maar niet betrouwbaarder, want de elektronische zoeker geeft een heel getrouwe weergave van de foto zoals je die gaat maken, inclusief het effect van instellingen zoals de witbalans. De situaties waarin je echt merkt dat je met een ander soort zoeker te maken hebt zijn die waarin jezelf de camera veel beweegt, of je onderwerp dat doet. Voor het maken van series moet je natuurlijk de automatische weergave uitzetten, anders zie je na de eerste opname alleen nog die opname, maar ook dan zie je dat snelheid waarmee het beeld ververst wordt zo laag is dat je de wisselingen in stapjes voor je oog voorbij ziet schuiven. Dat maakt het niet onmogelijk het systeem te gebruiken, maar je moet er natuurlijk wel aan wennen, flink misschien wel.
Testopname Sony A99GPS
Heel mooi bij de Sony a99 is dat de GPS ontvanger gewoon ingebouwd zit in de camera. Die legt keurig de lokatie vast wara je de foto’s maakt, en je archief kan, afhankelijk van het programma dat je gebruikt, die informatie vervolgens gebruiken, in het beste geval wordt zelfs de GPS informatie gebruikt om het land, de plaats en de sublocatie gewoon in te vullen, wat veel werk scheelt. De beperking is dat zo’n systeem binnen niet werkt, en in het geval van de a99 moet je de camera na het wakker worden uit de sluimerstand wel even tijd geven om de satellieten te lokaliseren, anders krijg je een opname zonder deze nuttige extra informatie.
Knoppen
De Sony a99 is ruim voorzien van knoppen, voor Sony gebruikers op de bekende, veelal handige plekken, zoals de ISO en plus-min correctie net naast de ontspan-knop. Andere knoppen kunnen een eigen werking krijgen, op basis van keuzelijstjes in het menu, dat levert mogelijkheden als het koppelen van de AE-lock aan het omschakelen naar spotmeting, al of niet vastgehouden. En zo zijn er nog wat knoppen die een functie kunnen krijgen. Links vooraan op de camera zit dan nog een speciale draaiknop, vooral handig voor video-opnames, want daarmee kun je een gekozen functie tijdens het opnemen wijzigen, zonder klikjes of andere geluiden. De lijst bevat de onderdelen van de belichting, maar ook de belichtingscompensatie, de keuze van het AF gebied en het niveau van de geluidsopname. En dan blijkt natuurlijk waar deze camera veel handiger voor is dan een gewone spiegelreflex, dat is het opnemen van video. Door de keuze tussen de ingebouwde zoeker en het verstelbare scherm achterop vervalt de noodzaak om er allerlei hulpmiddelen aan te koppelen, en zo’n handige knop, het is er maar één natuurlijk, maakt het aanpassen van instellingen tijdens het filmen ook nog eens heel makkelijk. En dan ook nog de optie om snel automatisch scherp te stellen, hoewel filmers daar niet aan schijnen te willen. Maar dat gold ook voor fotografen toen het systeem werd geïntroduceerd voor fotografie, nu al weer zo lang geleden dat niemand meer lijkt te weten dat het ooit ook anders was. En door dit voordeel of gemak om de camera ook voor video-opnames te kunnen gebruiken, lijkt de Sony a99 opeens een camera in een eigen categorie. Alleen een camera als de Panasonic GH3 biedt hetzelfde gemak, maar dan met een kleinere sensor.
In onderstaande gallery vind je enkele voorbeeldfoto’s, die in hogere resolutie zijn te bekijken.