Review – Op de testbank: Samsung Galaxy NX camera

Samsung Galaxy NX CameraDe combinatie mobiele telefoon met ingebouwde camera is min of meer standaard. Omgekeerd zou je je kunnen voorstellen dat de techniek van de telefoon best handig zou kunnen zijn in een camera, maar dat wordt niet gemaakt. Maar de nieuwe Samsung Galaxy NX is wel bijna een camera met ingebouwde telefoon, alleen kun je er niet mee opbellen. Het is een compacte systeemcamera met een ingebouwd Galaxy Android tablet.
Samsung Galaxy NX camera
Samsung bouwt al geruime tijd camera’s in de NX reeks, en de nieuwe Galaxy NX sluit er als camera keurig bij aan. Met een APS formaat sensor met 20 miljoen pixels onderscheid deze NX zich niet erg van de voorgangers. Het is een keurige camera, er zijn enkele mooie vaste brandpunt objectieven voor het systeem te krijgen. Ik gebruik de 20 mm f/2.8 en daarnaast bestaan er de nodige zoomobjectieven zodat de meeste fotografische mogelijkheden binnen het systeem wel gedekt zijn. Tot zover niets bijzonders. Maar wat bij deze Samsung Galaxy NX direct opvalt is het enorme scherm achterop met een diagonaal van 13 cm, en het vrijwel ontbreken van knoppen op de camera. Er zijn er in totaal zeven. Een startknop, een knopje om de flitser open te klappen, een wieltje om de zoeker aan je oog aan te passen, de knop om het objectief te kunnen wisselen, een ontspanknop, een videostartknop en dan nog een instelwiel dat ook ingedrukt kan worden als keuzeschakelaar. Dat is mooi weinig vind ik. En uiteraard is er nog de typische Samsung iFunctieknop op het objectief. Het geheim zit natuurlijk in dat scherm, het biedt een Full-HD weergave en wanneer je de camera aanzet blijkt dat je er gebruik van kan maken als zoeker, maar via de ‘home’ aanduiding kom je terecht in een volledig Android systeem, het is namelijk ook een Samsung Galaxy tablet computer. Je kunt dus internetten, en met Skype vast ook wel opbellen. In de lijst Apps staat ook ‘camera’, en inderdaad, wanneer je die kiest krijg je weer een camera, met het scherm als zoeker. Gelukkig is die App zo belangrijk dat hij ook altijd gestart wordt als je de ontspanknop indrukt. Wel komt het me voor dat het feit dat de camera door de Android bediend wordt enkele dingen wat trager maakt. Zo duurt het mij net iets te lang wanneer je na het doen van een belichtingscorrectie weer wilt fotograferen.
Netwerk

Maar hoewel het geen telefoon is, is de Samsung Galaxy NX wel voorzien van een 4G netwerk en daarmee kun je de gemaakte foto direct versturen. Je kunt dat gewoon vanzelf laten gebeuren, ik heb de camera zo ingesteld dat de foto’s direct naar mijn dropbox worden gestuurd waardoor ik ze op mijn computers kan openen. En dat 4G netwerk is echt snel, de JPEG bestanden hebben maar heel even nodig om verstuurd te worden. De RAW bestanden worden nog niet ondersteund door RAW converters en zijn dus nog niet te gebruiken. Maar die zullen er wel iets langer over doen. Maar de foto’s meteen op Facebook of een andere plek plaatsen hoort logischerwijs ook tot de mogelijkheden. Naast 4G is er ook WiFi, handig als de kosten van 4G je anders te hoog worden. Maar zo’n tablet kan natuurlijk voor meer dan alleen het versturen van je foto’s gebruikt worden. Er is ook een App om je foto’s te bewerken, die kan binnenkort zelfs de RAW bestanden van de camera aanpassen, de instellingen lijken wat betreft de correctieopties overigens sprekend op die van Camera RAW, dus kost het weinig moeite om er mee te leren werken. En je kunt natuurlijk alle Android software installeren die je wilt gebruiken, zowel voor het bewerken van foto’s als voor andere zaken.
Fotograferen
Hoe je uitkomt met die knoppen is natuurlijk afhankelijk van je manier om een camera te gebruiken. Voor mij werkt het systeem perfect. Via het camera menu, waarvoor je de App en het aanraakscherm gebruikt, kun je een paar dingen instellen, ik zet de camera op de ‘A’ instelling. Het wiel kan nu door het naar voren te drukken afwisselend drie functies uitvoeren: diafragma instellen, belichtingscompensatie instellen en de ISO waarde kiezen. Ik heb daar genoeg aan, en met een histogram in beeld is er dan redelijk wat controle over het resultaat. In de camera kun je vervolgens nog wat karakter instellingen doen om de stijl van de opnames aan je wensen aan te passen. Bij Samsung heet dat de Fotowizard, de keuze opties zijn de gangbare voor contrast en verzadiging, maar ook speciale effecten horen volgens Samsung in dat systeem thuis. Vervolgens kun je gewoon fotograferen en worden de foto’s als je dat zo hebt ingesteld vanzelf naar je computer gestuurd, daarnaast worden ze opgeslagen op het interne 8 GB geheugen. En het is een tablet, dus voorzien van een GPS, ik vind dat erg handig, onmisbaar wil ik nog niet zeggen, maar wel erg handig. Bij het terugkijken van de foto’s op de Galaxy wordt het adres er al keurig bij vermeld, en ook wat voor weer het was. Dat laatste komt uit de weersvoorspelling overigens, zodat het niet altijd helemaal klopt. Dat geldt ook voor de GPS, die wel even nodig heeft om te ontdekken waar je bent als je een poosje niet gefotografeerd hebt. Normaal wordt de accu in de camera opgeladen, maar het kan ook los, als je een lader hebt. Dan krijg je te maken met een vreemd gebeuren voor een camera, voor je kunt fotograferen moet je de pincode van je SIMkaart ingeven, want zonder stroom is het systeem helemaal uitgegaan. Je kunt de Galaxy ook echt uitzetten, ook dan moet die PIN weer worden ingegeven, net als wanneer je hem een poosje niet gebruikt hebt, dat is iets waar je wel aan moet denken, de camera even aanzetten voor je weggaat om te kijken of je niet op straat wordt verrast door de vraag om de PINcode.
Mogelijkheden
Het lijkt me dat de camera zoals die wordt geleverd al heel veel extra mogelijkheden biedt, maar dat er nog veel meer mogelijkheden zijn, als die worden gemaakt. Daar moet dan software voor geschreven worden. Nu zijn er mogelijkheden als de ‘foto-assist’ die je foto’s laat zien die door anderen op de betreffende plek gemaakt zijn. Ook natuurlijk heel veel effect filters die je dan al in de camera kunt gebruiken. Ook kun je video-opnames in de camera monteren tot een bruikbaar eindresultaat. Dergelijke mogelijkheden maken zo’n camera tot een compact alternatief voor de combinatie camera en laptop. Wanneer je het op die manier ziet is de prijs opeens heel aardig. Maar een handige mogelijkheid die gemaakt kan worden lijkt me time-lapse, de camera aan de netvoeding en de opnames worden vanzelf naar je computer gestuurd. Hopelijk kun je dan voorkomen dat ze het interne geheugen gaan vullen, dan kan het systeem heel lang doorwerken. Zo zijn er denk ik nog veel meer opties te bedenken wanneer de fotografen en programmeurs samen aan de slag gaan. En de camera is natuurlijk ook te gebruiken als een totaaloplossing voor de internetfotojournalist: fotograferen, filmen, bewerken en versturen, alles met en vanuit die ene camera.
Foto’s van de testkast bij verschillende gevoeligheden zijn in volle resolutie te bekijken.
De foto’s in onderstaande gallery zijn in hogere resolutie te zien.