Review – Op de testbank: Panasonic Lumix GH3

Na aanvankelijk met scepsis te zijn ontvangen is het Micro Four Thirds Systeem langzaam aan het uitgroeien tot een serieus alternatief voor professionele beeldmakers. Met name Panasonic heeft zich hiervoor ingezet met camera’s die niet alleen op de amateur zijn gericht. Het nieuwste model, de Panasonic Lumix GH3, laat dat duidelijk zien. Het is een camera die zowel de professionele fotograaf als filmmaker zal aanspreken.
De Panasonic GH3 borduurt voort op de Lumix GH2, een camera die in de filmwereld goed is aangeslagen. Daarbij heeft Panasonic goed geluisterd naar de wensen uit met name die filmwereld. De Lumix GH3 is daardoor een camera die de foto- en filmwereld naadloos in elkaar laat overgaan. Geen van beide groepen hoeft zich tekort gedaan te voelen. Voor de fotograaf is er een nieuwe sensor met, net als bij de voorganger, zestien miljoen pixels. Door de nieuwe beeldprocessor kan nu bij hogere gevoeligheden worden gefotografeerd. Ideaal voor de fotograaf die graag met bestaand licht werkt, zeker in combinatie met de twee lichtgevoelige zoomobjectieven die Panasonic onlangs op de markt heeft gebracht. De Panasonic Lumix DMC-GH3 kan ook heel stil fotograferen, met enkel de elektronische sluiter. Het enige geluid dat je dan eventueel hoort is het sluiten van het diafragma. Overigens is de Panasonic Lumix DMC-GH3 ook met mechanische sluiter lekker stil, er hoeft immers geen spiegel opgeklapt te worden. Dat is toch de grootste geluidsbron bij spiegelreflexcamera’s.

Dakar in de avond. De beeldkwaliteit bij ISO 1600 is uitstekend.
© Foto: Bas de Meijer
Film
De verbeteringen op het gebied van fotografie zijn echter niet zo heel spectaculair. Het zijn de logische stappen en niet echt schokkende vernieuwingen. Voor het videodeel is Panasonic veel verder gegaan. Zo is de 2,5mm aansluiting voor de microfoon vervangen door de veel gangbaardere 3,5mm aansluiting en heeft de Panasonic GH3 nu ook een koptelefoonaansluiting, eveneens met een 3,5mm aansluiting. Belangrijker nog is dat de Panasonic Lumix GH3 nu ook in .MOV (H.264) kan filmen en in verschillende framerates bij verschillende compressies. Verder wordt nu timecode ondersteund en kun je een schoon HDMI signaal naar een externe recorder of monitor sturen. Allemaal zaken die we tot voor kort alleen bij de veel duurdere camera’s tegen zijn gekomen. Wat betreft filmspecificaties kan de Panasonic GH3 zich meten met de Canon EOS 5D Mark III. Dat wil wel wat zeggen.
Groter
Het heeft allemaal wel wat gevolgen voor de behuizing. De GH2 was al niet de kleinste Micro Four Thirds camera, de Panasonic Lumix GH3 is nog wat groter geworden en is niet eens zoveel kleiner dan de eerder genoemde Canon. Met een totaalgewicht van 550 gram wel een stuk lichter overigens. Maar doordat de objectieven wel veel kleiner zijn, heb je toch een erg compacte set. Erg fijn is het nieuwe OLED scherm achterop de camera. Ook de zoeker is nu voorzien van een OLED, wat een duidelijke vooruitgang is. Die elektronische zoeker maakt uit de hand filmen een stuk makkelijker. Al is vanaf een goed statief filmen uit stabiliteitsoogpunt altijd beter, ook al zijn de objectieven voorzien van beeldstabilisatie.

Voor CNV Internationaal maakte ik deze productie over madame Sokhna Fall, die in de informele economie in Dakar haar brood verdient met haar winkel. Daarnaast is zij de voorzitter van ‘groupement mutuelle’, een soort microkrediet, in haar wijk. Bij dat project is de vakbond betrokken.
De Panasonic Lumix GH3 is een uitstekende camera om dit producties te draaien, vooral als je maar beperkt de tijd hebt. Alle opnames voor deze productie moesten binnen een paar uur gemaakt zijn.

Veilig is het niet, makkelijk wel. Met het hele gezin op de brommer door Phnom Penh. De Panasonic Lumix GH3 is snel genoeg om dit soort situaties snel vast te leggen.
© Foto: Bas de Meijer.
Gevoeligheid
Het hart van de camera wordt gevormd door een 16,05-megapixel Live MOS en de nieuwste Venus Engine. Voor de reductie van ruis maakt de Panasonic GH 3 gebruik van 3DNR (3D Noise Reduction) en MNR (Multi-process Noise Reduction). Mooie termen, dat zeker. Het resultaat mag er in ieder geval zijn. Standaard loopt de gevoeligheid van de Panasonic Lumix GH3 van ISO 200-12.800, wat uit te breiden is van ISO 125-25.600. Dat bereik ligt wat lager dan bij een fullframe camera, mede doordat de sensor de helft kleiner is. Als je alleen met de elektronische sluiter fotografeert, wordt het bereik nog kleiner. De hoogste gevoeligheid is dan ISO 1600. Nog steeds voldoende voor de meeste vormen van fotografie, maar het is wel een beperking. Die beperking heeft Panasonic ingebouwd om te voorkomen dat de kwaliteit van de opnames anders te snel achteruit gaat. Als de mechanische sluiter namelijk niet wordt gebruikt, kan de camera geen goede analyse maken van de hoeveelheid ruis. Daarvoor moet er even helemaal geen licht op de sensor vallen, wat bij enkel een elektronische sluiter niet goed kan. Je ziet het ook wel terug in de opnames, al vraag ik me af of ISO 1600 echt de grens is en er niet een of twee stops bij kunnen. Bij ISO 1600 ziet het er in ieder geval nog zeer bruikbaar uit. Het zou voor fotograferen in een kerk of bij een klassiek concert veel uitmaken.
Dynamisch bereik
Voor het Micro Four Thirds System had de Olympus OM-D EM-5 eerder dit jaar een norm gezet als het gaat om de beeldkwaliteit. De Panasonic Lumix GH3 haalt zeker dat niveau. Er zijn geluiden dat de sensor van beide camera’s identiek zouden zijn, maar dat wordt uiteraard met alle kracht ontkent. Al zou het zo zijn, ook de processor speelt een belangrijke rol en die zijn bij beide camera’s echt verschillend. Hoe dan ook, de Lumix GH3 stelt allerminst teleur. Het dynamisch bereik is groot, zeker als je bedenkt dat de sensor relatief klein is. In geval van nood kun je, bij lage gevoeligheden, wat onderbelichten om vervolgens de schaduwen wat op te trekken. Zo behoud je de doortekening in de hoge lichten.
Niet storen tijdens de slaap. Dan is de stille stand toch wel fijn.
© Foto: Bas de Meijer
Kwaliteit
Zeker bij de lagere gevoeligheden is de beeldkwaliteit van de Panasonic Lumix GH3 erg fraai. Als je in RAW fotografeert zie je bij ISO 1600 de fijnste details verdwijnen, maar ruis speelt dan nog niet echt een rol. De grens ligt wat mij betreft bij ISO 6400. Daarboven gaat het wel erg snel met ruis en kan het al snel storend worden. Bovendien ben je dan ook al veel details kwijt. Met RAW kun je het aandeel ruis nog wel wat terugdringen natuurlijk, maar de details verlies je definitief. Je ziet het ook als je de JPEG’s uit de camera bekijkt, met de standaard ruisonderdrukking aan. Dan zien de hoge gevoeligheden er ook acceptabel uit als het gaat om ruis, maar echt veel details zie je niet meer. Wat belangrijker is, is voor een groot deel ook persoonlijke smaak. Je kunt het nauwkeurig bekijken in onze ISO-reeks die in volle resolutie te bekijken is. De RAW-bestanden zijn overigens omgezet met de laatste Adobe Camera RAW release candidate. De enige manier op het moment van schrijven om de RAW bestanden te openen. Al met al presteert de Panasonic Lumix GH3 erg goed. Het kan zich zeker meten met de OM-D en ik ben nauwelijks tegen de grenzen opgelopen tijdens de testen. Het scheelt ook dat je de objectieven, ik had de nieuwe 12-35mm f/2.8 en de 35-100 f/2.8 mee, ook bij volle opening goed kunt gebruiken.
Conclusie
De Panasonic GH3 heeft zich bewezen als een erg fijne camera om mee te fotograferen én te filmen. Ik heb de camera gebruikt tijdens een buitenlandse opdracht, waarbij ik beide disciplines moest combineren. Dat ging met de Lumix GH3 erg goed. De enige functie die ik niet heb kunnen testen in de Wifi, daar komen we nog wel een keer op terug. De goede beeldkwaliteit is een genot. Slechts in een hele enkele situatie zou een nog hogere bruikbare gevoeligheid welkom zijn, maar het is ook wel goed om met de beperkingen te leren omgaan. Daar word je alleen maar creatief van. Eigenlijk valt er weinig te klagen over de camera. Mijn grootste kritiekpunt is wellicht de elektronische zoeker. Hoewel een goede kwaliteit, stoort het mij dat de helderheid aangepast wordt aan de lichtomstandigheden. Het is een eigenschap die Panasonic eigen is volgens mij. Maar voor de rest, niets dan lof.
Waarom de Panasonic Lumix GH3 een goede camera is voor multimedia, wordt uitgelegd in de test in Pf nummer 10. In dat nummer ga ik ook dieper in op de bediening van de camera. Pf nummer 10 is vanaf eind november 2012 te koop in de winkel, of via Tablisto te lezen op de iPad.
In onderstaande gallery staan enkele voorbeelden, die hier ook in hogere resolutie te bekijken zijn.