Nikon1 V3

Nikon1-V3-2Voor wat betreft de afmetingen van de sensor zitten de Nikon1 camera’s tussen de compact en de spiegelreflex, en het zijn wat dan compacte systeemcamera’s worden genoemd. En hoe goed je de kwaliteit van de opnames vindt is heel erg afhankelijk van de vergelijking. Kijk je eerst naar een mobiel of compact, dan biedt zo’n Nikon1 veel betere kwaliteit en ook nog veel maar mogelijkheden. Vergelijk je de Nikon1 met een spiegelreflexcamera dan is de beeldkwaliteit, zeker bij hogere ISO-instellingen, minder. Maar er zijn verschillende zaken die in zekere zin beter werken dan bij de grotere camera’s: het AF-systeem is sneller dan van een eenvoudige spiegelreflex, en de opname frequentie gaat tot 20 beelden per seconde, hoewel de buffer dan heel snel vol is. En zo’n Nikon1 is natuurlijk ook lekker klein om mee te nemen.

Zoeker

De Nikon1 V3 is standaard voorzien van een uitklapbaar scherm om de camera te bedienen en als zoeker te gebruiken. Het is ook een aanraakscherm, hoewel gelukkig alle keuzes ook via knoppen en menu’s gemaakt kunnen worden. Het prettige, maar apart aan te schaffen alternatief is een elektronische opsteekzoeker die een duidelijk hogere resolutie biedt, en uitaard ook in de volle zon goed te gebruiken is. Ten opzichte van eerdere versies is deze uitvoering wat betreft de bediening wat meer gericht op ervaren fotografen: naast het keuzewiel met P,A,S,M en wat speciale instellingen zijn er ook twee instelwielen. De voorste staat verticaal, net als bij de Nikon Df, de achterste steekt half uit de achterkant, maar kan ook ingedrukt worden om een functie te kiezen om aan te passen. Zo kun je in de A stand het diafragma voor instellen, de belichtingscorrectie achter, en via het snelmenu onder de functieknop snel de ISO-waarde aanpassen. Voor mensen die hun camera aders in stellen zijn andere keuzes handiger. In de M-instelling werken voor- en achterknop zoals je verwacht, het indrukken van het achterwiel kan je dan via een toewijzing aan die functieknop bij de ISO-instelling brengen. Gezien de doelgroep, mensen die van een compact overstappen naar iets anders, zijn de verschillende volautomatische functies ook beschikbaar. Daarnaast een hulp in de vorm van het kiezen van de beste opname, of een optie om een kort filmpje te maken dat in een foto eindigt. Dat heet een bewegingssnapshot. Bij het half indrukken van de ontspanknop zie je de buffer vollopen, als dat gebeurt is kun je op het juiste moment op de ontspanknop drukken. Het resultaat is een paar seconden film, die aan het eind overgaat in de foto die precies op het moment dat je op de knop drukte gemaakt is. Dat laatste mede omdat de camera altijd vrijwel ogenblikkelijk reageert, alles werkt heel snel, ook het AF-systeem. Het standaardmuziekje achter het filmpje kan vast wel vervangen worden door iets anders. Gewoon video opnemen kan uiteraard ook, tot 1080P/60 en enkele speciale instellingen zoals slow-motion. Verder kun je naar keuze alles handmatig instellen, of juist kiezen voor volautomatisch video, inclusief gezichtsherkenning voor het scherpstellen.

Links RAW, rechts JPEG, een detail uit de opname bij ISO1600. De ruisonderdrukking in de camera doet alle scherpte verdwijnen.  Bij opnemen in RAW is ISO 6400 nog wel te gebruiken, tenzij je allergisch bent voor ruis.
Links RAW, rechts JPEG, een detail uit de opname bij ISO1600. De ruisonderdrukking in de camera doet alle scherpte verdwijnen. Bij opnemen in RAW is ISO 6400 nog wel te gebruiken, tenzij je allergisch bent voor ruis.

Objectieven

Het objectieven aanbod voor de Nikon1 serie is nog wat beperkt, ik had er wel de prachtige 32mm f/1.2 bij, wat overigens wel een flink objectief is ten opzichte van de camera. Het alternatief is een heel compact standaard zoom objectief, van het inschuifbare en minder lichtsterke type. Een vaste 10 mm en een vaste 18,5 mm en een drietal zoomobjectieven zijn de resterende keuzemogelijkheden. Een adapter voor de NikonF objectieven opent de wereld van extreme tele-bereiken, door de 2,7x crop factor van de 1 inch sensor ten opzichte van kleinbeeld. De adapter koppelt ook de AF van de camera met moderne Nikon objectieven, de flitsende snelheid van het AF-systeem mis je dan wel.

Keuzes

Te midden van de vele keuzes voor prachtige digitale camera’s is het niet eenvoudig om uit te leggen waarom de ene camera beter is dan een andere. Zoals alle camera’s heeft ook de Nikon1 V3 zijn zwakke en sterke punten. Klein, snel en indien gewenst volkomen geluidloos, dat zijn de mooie zaken, die natuurlijk niet alleen bij deze camera te vinden zijn, hoewel de AF-snelheid heel hoog is. Dat zijn de sterke punten. De zwakte zit bij de hoge ISO-waarden en de altijd grote scherptediepte door de kleine sensorafmetingen. Hoewel je dat misschien ook wel handig kunt vinden, zelfs bij ƒ/1.2 en scherp gesteld op 3 meter heb je al een redelijk grote scherptediepte, wat soms juist weer handig kan zijn. De ingebouwde WiFi is langzamerhand een standaard onderdeel van een digitale camera. De camera maakt een eigen netwerk aan waarop je dan inlogt. Vanaf je mobiel kun je dan foto’s maken, met live-view op je scherm.