Review Metz 64 AF1 digital flitser

64_af_1_Display_hoch_300dpi
De Metz 64 AF-1 is een reportage flitser die in een reeks uitvoeringen te krijgen is, elk camera systeem heeft nu eenmaal een eigen flitsbesturing, en de Metz is voor elk systeem verkrijgbaar. Ik had de versie voor Nikon camera’s, en de vraag of dat werkt is eigenlijk nauwelijks interessant, daar kun je eigenlijk wel van uitgaan. En het blijkt dan ook dat de Metz flitser zich moeiteloos voegt in het Nikon CLS systeem. Als slave kun je groep en kanaal kiezen, op de camera geplaatst heb je ook de daarvoor geschikte mogelijkheden, waarbij de flitser ook vanzelf omschakelt uit de slavestand naar de camera flits instellingen als je hem op de camera schuift.

Aanraakscherm

Wat eigenlijk vooral interessant is is de vraag of het aanraakscherm het prettiger maakt om de flitser te bedienen dan de methode die Nikon gebruikt. En dat is natuurlijk een vraag die ik alleen voor mijzelf kan beantwoorden, iedereen zal eigen gedachten hebben over wat handig is. Maar ik vind de instellingen via het aanraakscherm erg handig te kiezen, je krijgt ook heel duidelijk te zien welke instellingen gekozen zijn. Ook is het scherm in het donker, waar je de flitser nu eenmaal regelmatig zult gebruiken, ontzettend makkelijk af te lezen. Het scherm is van het eenvoudige soort, je moet op ‘knopjes’ op het scherm drukken, de moderne veegbewegingen worden niet gebruikt, maar voor de eenvoudige keuzes die je bij een flitser maakt is een eenvoudig systeem ook voldoende.
EdK-20141006-2341

Zoom

Op een camera geplaatst past de reflector zich aan aan het zoombereik van het objectief, het bereik loopt van 24 mm tot 200 mm. Er is nog een verstrooiing ingebouwd die de beeldhoek tot een 12 mm vergroot. Het richtgetal, waar de flitser ook de benaming aan ontleent, wordt opgegeven als 64, bij ISO 100, maar ook bij de 200 mm instelling. Dat laatste is een beetje flauw, een richtgetal hoort bij een 50 mm standaard objectief te worden berekend. Dan komt je uit op 42, de flitser geeft dat zelf aan in de ‘M’-stand waar het volle vermogen wordt uitgestuurd, bij diafragma 10 krijg je 4,2 meter als bereik. Verder is nog de handige mogelijkheid aanwezig om het vermogen van de flitser in de TTL-stand op de flitser zelf te corrigeren. Om de Metz 64 AF-1 bestand te maken tegen toekomstige wijzigingen in de flits besturing van het camera-merk is hij voorzien van een USB aansluiting die bedoeld is om firmware-updates uit te voeren.