Notice: Undefined index: file in /var/www/clients/client3/web158/web/wp-includes/media.php on line 1676

Review – Op de testbank: Canon EOS 6D

Canon EOS 6DDe trend lijkt duidelijk, alle grote cameramakers komen met kleinbeeld digitaal, een sensor van het klassieke 35 mm formaat, en daarbij zijn de prijzen aan het dalen. Waren deze merkwaardigerwijs als ‘full-frame’ camera’s aangeduide modellen oorspronkelijk nogal flink geprijsd, inmiddels lijkt de € 2000,- grens bijna bereikt, van bovenaf dan. Wat je daarvoor krijgt zijn prachtige camera’s die niet als ‘professioneel’ in de markt worden gezet. En de Canon EOS 6D is daar geen uitzondering op, maar gezien de prestaties net als bijvoorbeeld de Nikon D600 of de Sony a99 in veel opzichten prima als professioneel gereedschap kan worden ingezet. Heel prettig bij de Canon EOS 6D is de optie om een stille modus te gebruiken, zowel bij enkel als serie-opname gebruik. Natuurlijk gaat dat een beetje ten koste van de snelheid, snelheid is nu eenmaal lawaaiig, maar het scheelt wel echt geluid. En een ingebouwd GPS systeem waardoor je, als je het hebt ingeschakeld, in elk geval bij buitenshuis gemaakte opnames later vrijwel altijd zult kunnen zien waar ze gemaakt zijn, Lightroom vult dan zelfs het land en de plaats keurig in bij de IPTC.
Testopname Canon EOS 6DBeperkingen
De eerste indruk van de EOS 6D is dat het een wat ik zou noemen ‘typische’ Canon camera is, de plaatsing en de functie van de knoppen komt heel vertrouwd over, de menu’s zien er dankzij de hoge resolutie van het scherm weer wat mooier uit, maar de indeling en werking zijn wat je bij een moderne Canon EOS camera verwacht. Een mooie zoeker, foto en video-opnemen is mogelijk, de EOS 6D is zeker een aanwinst in het aanbod van Canon. Toch zijn er een paar nieuwe dingen die niet altijd even positief uitgepakt hebben vrees ik, zonder dat dat nu echt ernstige zaken zijn. Maar wat jammer is, is het ontbreken van de mogelijkheid om op het live-beeld al in te zoomen, dat is zo handig voor heel nauwkeurig scherp stellen. En dan is er het nieuwe bedieningselement, waarin het vertrouwde en nog steeds klassiek werkende instelwiel achterop met de OK knop in het midden is gecombineerd met een er bij ingebouwde meerkeuze knop. Dat maakt de achterkant van de camera natuurlijk wat overzichtelijker, maar het is bij het gebruiken van deze verzameling knoppen wel erg gemakkelijk om even verkeerd te drukken en opeens ergens anders in het menu of een andere instelling te zijn dan je dacht. Omdat de EOS 6D niet speciaal voor professionele fotografen is gedacht kent de hoofdkeuze schakelaar ook volautomatische en scène instellingen, de creatief auto ontbreekt ook niet, en er zijn twee posities om de instellingen van de camera te bewaren. Helaas is het nog steeds niet mogelijk om de witbalans voorkeuren afzonderlijk aan te passen, wel is weer ingebouwd de mogelijkheid om RAW opnames met de gewenste aanpassingen in de camera in JPEG om te zetten.
Testopname Canon EOS 6DBelichting
De ISO schaal loopt tot 12800, maar kan in stappen tot 100.000 worden uitgebreid voor fotografie, bij video blijft het wat lager. Uiteraard neemt de ruis toe met het verhogen van de ISO waarde, tot fors bij de extreme keuzes, maar voor noodgevallen blijft het wel bruikbaar als je naast de ruis het verlies aan schaduwinformatie en scherpte voor lief neemt. De liefhebber kan de hele ISO reeks van de EOS 6D in volle resolutie bekijken. Iets anders dat mogelijk is met belichting is de ingebouwde keuze voor HDR beelden en de optie om een aantal opnames te mengen. Bij die laatste optie kun je kiezen voor het gemiddelde van de maximaal 9 opnames of voor het optellen ervan. Bij die laatste optie moet je de belichting er wel op aanpassen. Ook zie je dat de Digic processor er even mee bezig is, maar de combinatie-opnames kunnen ook als RAW bestand worden opgeslagen waardoor ook bij Canon de betekenis van een RAW bestand wordt aangepast. De HDR opnames kunnen dan weer alleen als JPEG bestand worden gemaakt. Voor de opslag beschikt de Canon EOS 6D over één SD kaart.
GPS
Een ingebouwde GPS ontvanger is echt heel handig, maar zoals bekend gebruiken ze wel wat energie. Toch wordt het systeem bij de Canon EOS 6D niet uitgeschakeld wanneer je de camera uitzet, waardoor de accu in ongeveer 48 uur leegloopt wat nog al onhandig is. Je moet de GPS ontvanger dus echt zelf uitschakelen voor de je camera wat langer uitzet. Dat de GPS ontvanger blijft functioneren als de camera verder in slaap valt is natuurlijk wel handig, want het duurt altijd even voor een GPS de positiebepaling heeft gedaan, en tot die tijd maak je dan foto’s zonder locatie-informatie.
In onderstaande gallery kun je enkele voorbeelden bekijken, je kunt de voorbeelden ook in hogere resolutie zien.