terug

Redacteuren over de Photokina: Jan Paul Mioulet


De afgelopen jaren leek het er even op alsof het fenomeen ‘fotobeurs’ zichzelf overleefd had. Cameramerken lanceerden hun nieuwe modellen op internet zonder rekening te houden met de grote evenementen. De PMA in Amerika verdween van de agenda, en het was de vraag hoe lang de Photokina het nog vol zou houden. Als de editie van 2012 een indicatie is, kunnen we die vraag gerust beantwoorden met: “Nog heel lang.” De Photokina 2012 was al in een vroeg stadium volgeboekt, en vrijwel geen enkele grote fabrikant ontbrak. Dat was al een eerste teken dat het goed zat. Nog opvallender was de relatieve stilte voor de Photokina. In de zomermaanden sijpelde er maar weinig nieuws naar buiten. Zou er dan echt niets meer te melden zijn op de ‘Kina’, vroegen we ons af, of bewaarden fabrikanten het nieuws tot vlak voor of zelfs op de beurs? Het laatste was het geval. De week voor de Photokina barstte een ware vloed aan bekendmakingen los, en ook de eerste twee dagen van de beurs zelf waren er, als vanouds, een hoop primeurs.
Spiegelloos
Er was veel nieuws. Wat de camera’s betreft vooral op twee gebieden: die van de spiegelloze en fullframe camera’s. Leica stal de show op met de Leica M.  Het merk heeft besloten te stoppen met het vermelden van generatienummers en de nieuwe M zal daarom geen M10 gaan heten, maar gewoon ‘M’. Leica M’s waren altijd al spiegelloos en fullframe, maar met de nieuwe M creëert Leica in feite een moderne spiegelloze systeemcamera zoals andere merken die ook hebben, zij het een zonder autofocus en beeldstabilisatie, maar met een echte optische meetzoeker. De M krijgt , dankzij een nieuwe 24 Mp sensor, eindelijk beschikking over live view én video. Scherpstellen in live view wordt nu mogelijk, waardoor al die mooie Leica R lenzen ook weer gebruikt kunnen worden op een Leica camera. Andere merken met nieuwe spiegelloze camera’s zijn Olympus met de E-PL5 en de E-Pm2, beide met de fraaie 16 Mp sensor van de OM-D en Panasonic met de GH3, een stof- en (spat)waterdichte m43 camera voor professioneel gebruik. Sony onthulde de nieuwe Nex 6 en Fuji de X-E1, een model dat qua prijs en mogelijkheden onder de X-Pro1 zal komen.
Een vloed aan fullframe
Dat spiegelloze systeemcamera’s een opmars zouden maken viel te verwachten. Maar dat er ook een groot aantal nieuwe fullframe camera’s zou komen was verrassend. Het aantal nieuwe fullframe modellen was dit jaar op Photokina opmerkelijk. Inclusief de Leica M en M-E zijn het er maar liefst zes. Kort voor de Photokina  introduceerde Nikon de D600, een relatief goedkope fullframe digitale spiegelreflexcamera, met 24,3 miljoen pixels met een gevoeligheid van ISO 100-6400 (uitbreidbaar van ISO 50-25.600). Sony onthulde de SLT A-99, met eveneens 24,3 Mp, maar ook met de vaste, halfdoorlatende spiegel die we uit de kleinere Sony modellen kennen. Opmerkelijk is ook de nieuwe RX1, een ‘compact’camera, als je dat woord nog mag gebruiken in dit verband, met dezelfde 24 Mp fullframe sensor en een vast 35 mm f/2.0 objectief. Afgezien van de prijs van ruim boven de € 2000,- een camera waar veel fotografen van dromen. Op de Photokina zelf sloot Canon tenslotte de rij met de nieuwe 6D. Ook hier hebben we te maken met een ideale instapcamera voor de fotograaf die fullframe wil. De 6D is volgens Canon ontworpen met het oog op ‘reizen’. De 6D is de kleinste en lichtste fullframe die Canon tot nu toe gemaakt heeft en beschikt over een 20 Mp sensor.
Connectivity
De Canon 6D past ook helemaal in de trend van dit jaar: verbondenheid. De camera beschikt over ingebouwde wifi en gps. Een draadloze verbinding opent een hoop nieuwe mogelijkheden: draadloos printen, verzenden van beelden naar je tablet én draadloos bedienen van de camera via een app op je smartphone. Ook de GH3 krijgt ingebouwde wifi, de beide Olympussen worden compatible met Eyefi en FlashAir kaarten, zodat delen van beelden via social media een stuk makkelijker wordt.
Natuurlijk was er veel meer nieuws. Op flitsgebied trokken de Profoto B-4 en de nieuwe compacte Elinchroms de aandacht. Er waren interessante nieuwe papieren en accessoires. Maar wat verder vooral bleef hangen was ook het aanbod aan mooi beeld. Op een aantal stands waren, zoals gebruikelijk, weer veel mooie dames en dure auto’s om te fotograferen. De Photokina wil tenslotte ook ‘beleving’ zijn. Maar wie niet zelf wilde fotograferen kon zijn hart ophalen aan alle mooie fotografie van Eliott Erwitt, Steve McCurry, Anthony Suau, Andreas Gursky, Jacob Aue Sobol en dat was dan nog maar een gedeelte van het aanbod in de hal van Leica. Het werk voor de Unicef Awards hing er, zoals gebruikelijk, ook en is altijd weer indrukwekkend. De Boulevard of Competitions met werk voor de prijzen van Hasselblad, Sony, Panasonic en Canon bood ook een hoop inspiratie.
De editie van dit jaar bood een rijk aanbod met voor ieder wat wils. De Photokina 2012 was dit jaar een bron van vernieuwing, en dat was tegelijk heel vertrouwd. Ik kijk alvast weer uit naar de volgende editie.