terug

Rahi Rezvani aanwezig op Shoot A’dam

Fall ©Rahi Rezvani 2014
Fall ©Rahi Rezvani 2014

Rahi Rezvani
“Magie krijg je in een foto wanneer de ziel het lichaam raakt”, zegt de van oorsprong Iraanse fotograaf Rahi Rezvani. Het vangen van dat ene moment is een intensief proces waarin hij zich helemaal geeft. Soms kan een sessie van enkele minuten hem volledig uitputten. Hij hoopt in zijn leven een of twee foto’s te maken waarin dat lukt. Foto’s die de tijd zullen doorstaan en al zijn commerciële werk zullen overleven. Dan is hij klaar. Maar alleen de tijd zal het antwoord geven.
Zijn studio is diep en wit, met een bovenraam aan het uiteinde waar prachtig zacht licht door naar binnen komt. Licht dat Rahi Rezvani vaak gebruikt voor zijn portretten, eventueel aangevuld met mooi continulicht. Flitslicht staat er nog wel, maar wordt nog maar zelden gebruikt. Hij is niet op zoek naar de ultieme scherpte in een foto of het kunstmatig bevriezen van beweging. Dat is techniek, dat is manipulatie. Het is de emotie, de connectie die hij in beeld wil vangen, en onscherpte is daar een bewust onderdeel van. De bijna etherische kwaliteit die zijn studio uitstraalt, past bij hem. Hij praat zacht en rustig, maar vastberaden en weloverwogen over waar hij naar toe wil. Zijn werk wordt inmiddels erkend en herkend, maar zijn blik rust op een verre horizon waar hij naar onderweg is.
 
Razi tijdens Shoot A'dam 2013
Razi tijdens Shoot A’dam 2013

 
Eigen handschrift
De nu 33-jarige fotograaf studeerde al grafische vormgeving en schilderkunst in Teheran voor hij in 1998 naar Nederland moest vluchten. Ook hier werd zijn talent snel erkend en werd hij toegelaten tot de KABK. Hij kan ontwerpen, hij heeft gefilmd, en maakt als het moet net zo goed productfoto’s en architectuuropnames. Maar hoe verder hij komt op zijn zelfgekozen weg, hoe meer zijn foto’s een onmiskenbaar eigen handschrift krijgen. Dat komt niet in de laatste plaats door de nabewerking. Al tijdens zijn opleiding bewerkte hij beelden voor andere fotografen en zag hij hoe die foto’s soms meer van hem waren dan van degene die de opname had gemaakt. Die nabewerking is voor hem iets heel anders dan manipulatie. “Het is het ontwikkelen van het beeld, zoals dat vroeger ook al gebeurde.”
 
Er is inmiddels een solo-expositie in New York geweest. En dat is nog maar het begin. Maar een boek over zijn werk komt er nog niet. Dat komt er pas als hij een grote collectie werk heeft waar hij volledig achterstaat. De energie die Rezvani zoekt in zijn foto’s laat geen seriewerk toe. Het zijn beelden die langzaam en weloverwogen ontstaan, zoals vroeger schilders een doek maakten. En misschien komt er na zijn eerste boek nog een tweede. Nog vele jaren later. Waarna de tijd er over zal oordelen en de echte kunst resteert.
Rahi zal een demonstraties geven op 17 Maart tijdens Shoot A’dam 2014

Tags: Shoot

Bekijk ook deze items