Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Pure fotografie in een fractie van een seconde

jul 04, 2014

Beter fotograferen met verbonden camera’s

jul 04, 2014

High speed fotografie van Paul van Hoof

jul 04, 2014

Epson maakt ook EVF schermpjes

jul 04, 2014

De nieuwe Nikon D810

jul 04, 2014

De nieuwe functies van Photoshop CC 2014

jul 02, 2014

Fusievoorstel gedeponeerd bij KvK

Meer berichten

Pure fotografie in een fractie van een seconde

Flitsers
Middenformaat Nieuws
Door Redactie Pf / 4 juli 2014
next
  • A+ A-

Je denkt al snel dat Thomas Morel (26) veel photoshopt voor zijn foto’s. Niets is minder waar, zijn foto’s zijn echt. Morel is gespecialiseerd in high speed fotografie, waar technisch inzicht en creativiteit even belangrijk zijn. Hij weet dan ook precies wat hij doet en wil. Niet voor niets is hij bijzonder succesvol.

Bal_Eagle

Morel heeft zich volledig gespecialiseerd in high speed fotografie, waar het letterlijk gaat om een fractie van een seconde. Voor Morel geldt alleen dat ene moment dat alles in de foto klopt. “Dat iemand na een sprong tegen de muur keihard op de grond valt doet er niet toe”, zegt Morel. Sterker, hij vindt dat zelfs juist goed omdat dan de grenzen zijn verlegd. Dat verlangt hij niet alleen van de personen voor zijn camera, ook van zichzelf. Zijn schoenen zitten onder de verf van een fotosessie, zijn camera ziet er geheel afgeragd uit. Alles voor de foto.

Het is zijn motto vanaf het begin dat hij een camera oppakte. Achttien jaar is hij als hij met zijn studie stopt en besluit om te gaan fotograferen. Morel wil zijn vrienden in Nederland laten zien hoe Noorwegen is, twee jaar eerder is hij met zijn ouders vanuit Nederland geëmigreerd. “Ik was mijn identiteit kwijt, ik kende de taal en de cultuur niet en waarschijnlijk zocht ik naar iets waarin ik mijn identiteit kon vinden.” Hij beseft dat hij pas een goede camera kan verantwoorden als hij zijn foto’s kan verkopen. “Ik moest met iets aparts komen dat niemand anders kan”, beseft de jonge Morel al snel. Het wordt dus high speed fotografie, waarin de achtergrond geen rol meer speelt, alleen maar het moment.

Emelie_Mol

Hasselblad en Broncolor

Zonder enige fotografische kennis gaat hij aan de slag. Morel leest het een en ander en besluit dat alleen Hasselblad en Broncolor kunnen bieden wat hij nodig heeft. Hij sluit een lening af om de apparatuur te kopen, want als je iets doet, moet je het ook goed doen vindt Morel. De Hasselblad heeft hij nodig omdat hij heeft gelezen dat dankzij de centraalsluiter je op alle sluitertijden kunt synchroniseren. “Kijk, zelfs op deze heldere dag kan ik met een korte sluitertijd en een klein diafragma de achtergrond helemaal zwart maken. Het enige licht dat ik dan nog heb komt van de flitser. De sluitertijd is dan eigenlijk gelijk aan de flitstijd, dus kan ik bewegingen bevriezen”, legt Morel uit terwijl hij het demonstreert. Hoe korter de flitstijd, des te beter de beweging stil komt te staan. Om die reden gebruikt Morel ook Broncolor. Dat merk geeft als enige de flitsduur in t0,1 op, essentieel om te bepalen hoe kort de belichting is. Nog steeds zweert hij bij die apparatuur.
De apparatuur is voor Morel slechts het gereedschap dat hij nodig heeft om te maken wat hij wil maken. Hij heeft totale controle nodig en heeft dus niets aan een burst-functie of triggers. “Met mijn ogen zie ik beter wat interessant is dan een apparaat.” Het neemt niet weg dat ook Morel is overgeleverd aan het nodige toeval. Een arend laat zich niet voorspellen. Morel kan daar van genieten. “Je kunt pas volledige controle hebben als je de grenzen pusht. Hoe moeilijker het is, des te ongelooflijker is het om voor elkaar te krijgen.”

OffTheWall

Context

Toch is het opvallend dat iemand zonder enige fotografische kennis zich juist op zo’n technische discipline stort. Een groot deel van zijn kennis komt uit de praktijk, hij weet nu precies hoe vloeistoffen bewegen bijvoorbeeld. “Je hebt niet per se een opleiding nodig, wel altijd een passie”, aldus Morel. Voor hem is dat het laten zien wat je met het blote oog niet kunt zien.

Voor Morel is het daarbij essentieel dat de actie echt is. “Fotomanipulatie is ook een kunst, maar fotografie is fotografie. De camera moet het doen.” Slechts een enkele keer combineert Morel foto’s. Voornamelijk om een multishot-opname te maken, waarbij hij één foto maakt van de actie en vervolgens de omgeving gaat belichten om de juiste dramatiek in de foto te brengen. “Ik wil honderd procent controle over het licht en door multishot toe te passen kan ik met één lamp bereiken waar ik anders acht lampen voor nodig heb.” Als er meerdere bewegende elementen zijn, gebruikt Morel vaak twee tot drie lampen. Nog een paar keer hamert Morel erop dat hij geen fotomontages maakt. Het is voor hem belangrijk, omdat dat een toegevoegde waarde is voor de kunstmarkt.

www.thomasmorelphotography.com

Een uitgebreide interview staat in het nieuwste nummer van Pf. Bestel hem nu!

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tags: Broncolor, Hasselblad, morel

Aanverwante artikelen

Accessoires Apparatuur Door Persbericht / 20 september 2016

Broncolor RFS 2.2 zender en Strip Grid 5:1

Apparatuur Camera's Middenformaat Door Redactie Pf / 20 september 2016

Hasselblad 75MP V1D concept camera

M600-A5D
Apparatuur Camera's Nieuws Door Redactie Pf / 12 juli 2016

Luchtfotografie systeem van DJI en Hasselblad

5 bijdrages

  1. Dick Sijtsma / 4 juli 2014

    De link naar zijn website is niet helemaal goed gemaakt (jullie eigen domein staat er voor). Helaas lijkt de website van Thomas ook tijdelijk down.

    • thomas morel / 7 juli 2014

      Dat klopt inderdaad, mijn website is tijdelijk verwijdert, maar ik ben bezig hem weer de lucht in te krijgen in de loop van de volgende dag. In de tussentijd kan je een kijkje nemen op mijn Facebook site http://facebook.com/ThomasMorelPhotography
      Groeten

  2. Geer Janssen / 4 juli 2014

    Zo vaak geprobeerd, flitser klaar,camera klaar, wachten tot het donker wordt en hopen dat die roofvogel precies voor mijn lens een visje pikt. Ik heb het opgegeven.

    • Thomas Morel / 7 juli 2014

      Nooit opgeven! Uiteindelijk misschien proberen de situatie naar je hand te zetten, maar het laatste wat gebeurd is opgeven. En als je dat doet, er in ieder geval voor zorgen dat niemand weet dat je het überhaupt geprobeerd hebt.

  3. Marco / 6 juli 2014

    De aanhouder wint, Anonymous ;)

Reacitemogelijkheid gesloten.

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 2 is uit

Bestel Pf 2 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar




Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2015-2021 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld