terug

Pure fotografie in een fractie van een seconde

Je denkt al snel dat Thomas Morel (26) veel photoshopt voor zijn foto’s. Niets is minder waar, zijn foto’s zijn echt. Morel is gespecialiseerd in high speed fotografie, waar technisch inzicht en creativiteit even belangrijk zijn. Hij weet dan ook precies wat hij doet en wil. Niet voor niets is hij bijzonder succesvol.
Bal_Eagle
Morel heeft zich volledig gespecialiseerd in high speed fotografie, waar het letterlijk gaat om een fractie van een seconde. Voor Morel geldt alleen dat ene moment dat alles in de foto klopt. “Dat iemand na een sprong tegen de muur keihard op de grond valt doet er niet toe”, zegt Morel. Sterker, hij vindt dat zelfs juist goed omdat dan de grenzen zijn verlegd. Dat verlangt hij niet alleen van de personen voor zijn camera, ook van zichzelf. Zijn schoenen zitten onder de verf van een fotosessie, zijn camera ziet er geheel afgeragd uit. Alles voor de foto.
Het is zijn motto vanaf het begin dat hij een camera oppakte. Achttien jaar is hij als hij met zijn studie stopt en besluit om te gaan fotograferen. Morel wil zijn vrienden in Nederland laten zien hoe Noorwegen is, twee jaar eerder is hij met zijn ouders vanuit Nederland geëmigreerd. “Ik was mijn identiteit kwijt, ik kende de taal en de cultuur niet en waarschijnlijk zocht ik naar iets waarin ik mijn identiteit kon vinden.” Hij beseft dat hij pas een goede camera kan verantwoorden als hij zijn foto’s kan verkopen. “Ik moest met iets aparts komen dat niemand anders kan”, beseft de jonge Morel al snel. Het wordt dus high speed fotografie, waarin de achtergrond geen rol meer speelt, alleen maar het moment.
Emelie_Mol

Hasselblad en Broncolor

Zonder enige fotografische kennis gaat hij aan de slag. Morel leest het een en ander en besluit dat alleen Hasselblad en Broncolor kunnen bieden wat hij nodig heeft. Hij sluit een lening af om de apparatuur te kopen, want als je iets doet, moet je het ook goed doen vindt Morel. De Hasselblad heeft hij nodig omdat hij heeft gelezen dat dankzij de centraalsluiter je op alle sluitertijden kunt synchroniseren. “Kijk, zelfs op deze heldere dag kan ik met een korte sluitertijd en een klein diafragma de achtergrond helemaal zwart maken. Het enige licht dat ik dan nog heb komt van de flitser. De sluitertijd is dan eigenlijk gelijk aan de flitstijd, dus kan ik bewegingen bevriezen”, legt Morel uit terwijl hij het demonstreert. Hoe korter de flitstijd, des te beter de beweging stil komt te staan. Om die reden gebruikt Morel ook Broncolor. Dat merk geeft als enige de flitsduur in t0,1 op, essentieel om te bepalen hoe kort de belichting is. Nog steeds zweert hij bij die apparatuur.
De apparatuur is voor Morel slechts het gereedschap dat hij nodig heeft om te maken wat hij wil maken. Hij heeft totale controle nodig en heeft dus niets aan een burst-functie of triggers. “Met mijn ogen zie ik beter wat interessant is dan een apparaat.” Het neemt niet weg dat ook Morel is overgeleverd aan het nodige toeval. Een arend laat zich niet voorspellen. Morel kan daar van genieten. “Je kunt pas volledige controle hebben als je de grenzen pusht. Hoe moeilijker het is, des te ongelooflijker is het om voor elkaar te krijgen.”

OffTheWall

Context

Toch is het opvallend dat iemand zonder enige fotografische kennis zich juist op zo’n technische discipline stort. Een groot deel van zijn kennis komt uit de praktijk, hij weet nu precies hoe vloeistoffen bewegen bijvoorbeeld. “Je hebt niet per se een opleiding nodig, wel altijd een passie”, aldus Morel. Voor hem is dat het laten zien wat je met het blote oog niet kunt zien.
Voor Morel is het daarbij essentieel dat de actie echt is. “Fotomanipulatie is ook een kunst, maar fotografie is fotografie. De camera moet het doen.” Slechts een enkele keer combineert Morel foto’s. Voornamelijk om een multishot-opname te maken, waarbij hij één foto maakt van de actie en vervolgens de omgeving gaat belichten om de juiste dramatiek in de foto te brengen. “Ik wil honderd procent controle over het licht en door multishot toe te passen kan ik met één lamp bereiken waar ik anders acht lampen voor nodig heb.” Als er meerdere bewegende elementen zijn, gebruikt Morel vaak twee tot drie lampen. Nog een paar keer hamert Morel erop dat hij geen fotomontages maakt. Het is voor hem belangrijk, omdat dat een toegevoegde waarde is voor de kunstmarkt.
www.thomasmorelphotography.com
Een uitgebreide interview staat in het nieuwste nummer van Pf. Bestel hem nu!


Bekijk ook deze items