terug

Pixperience 2014 – macrofotografie

Op zaterdag 1 maart 2014 vindt in pakhuis de Zwijger een speciale editie plaats van de met enige regelmaat, eigenlijk al enkele jaren achter elkaar, georganiseerde pixperience dag.
Macro_PiXperience_586
Deze dagen zijn gericht op natuurfotografen, deze keer is macro-fotografie het gespecialiseerde thema. De dagen worden georganiseerd door de twee organisaties op het terrein van de natuurfotografie, Birdpix en Nederpix. Birdpix is gericht op vogelfotografen, de liefhebbers van landschap, bloemen en insecten vind je bij Nederpix. Want deze onderwerpen vormen inmiddels vrijwel uitsluitend het terrein voor liefhebbers, de relatie tussen de investering in tijd en de opbrengsten maken het professioneel beoefenen van deze vormen van fotografie vrijwel onmogelijk. Maar de tijd en toewijding van de beoefenaren levert wel mooie fotografie en dat is wat in de regel bij dergelijke onderwerpen ook gevraagd wordt. Mooi in de esthetische betekenis, maar ook mooi in een andere betekenis, namelijk knap om het onderwerp zo goed te kunnen documenteren. Onder andere via een stockburo als ‘buiten-beeld’ worden de foto’s verkocht.
Macrofotografie
De dag op 1 maart 2014, waar nog enkele toegangsbewijzen voor te krijgen zijn, richt zich op een gespecialiseerd deel van de natuurfotografie, de macro-fotografie. Naast een bescheiden beurs met enkele leveranciers gaat het vooral om lezingen waarin de fotografen hun werk laten zien en uitleggen hoe ze te werk gaan. Interessant is dat er ook bij de natuurfotografie regels zijn, net als bij de journalistieke fotografie. Gaan in de journalistiek de regels over het niet bewerken van de foto’s, hier gaan de regels over de omgang met de natuur, wel fotograferen, maar vooral zorgen dat je niets verstoord. Hoewel dat bij de journalistiek ook het geval is, maar dan in de zin van dat je geacht wordt dingen niet naar je hand of in scène te zetten. Of er van verstoring bij de massaal aanwezige aantallen vogelfotografen als er een bijzondere vogel opduikt inderdaad geen sprake is lijkt me overigens de vraag.
2013-03-02_amsterdam_18498
Lezingen
Vanaf 10:00 uur zijn er lezingen, elke deelnemer kan een eigen keuze maken, zolang je dat maar bij de aanmelding duidelijk maakt, want niet alle zalen bieden onbeperkt ruimte. Voor de liefhebbers, sprekers zijn onder andere Misja Maas die het vooral over vorm en compositie zal hebben, en het drietal Andrew George, Johannes Klapwijk en Johan van de Watering die duidelijk zullen maken dat je niet ver weg hoeft, al de foto’s in hun presentatie zijn binnen 15 kilometer van hun huis gemaakt.

De omslag van het nieuwe boek.
De omslag van het nieuwe boek.

Boek
Ook wordt tijdens deze dag het praktijkboek macrofotografie gepresenteerd. Daarbij gaat praktijk niet alleen over de techniek van de camera, maar ook over de manier waarop je als fotograaf verschillende onderwerpen benaderd: paddestoelen, mossen of libellen eisen kennelijk hun eigen benadering.
Dichtbij huis, een bandheidelibel, uit de presentatie van Andrew George, Johannes Klapwijk en Johan van de Watering.
Dichtbij huis, een bandheidelibel, uit de presentatie van Andrew George, Johannes Klapwijk en Johan van de Watering.

Daan Schoonhoven begon de dag met een korte inleiding en welkomstwoord, waarin hij vertelde dat het eigenlijk de bedoeling was geweest dat het een klein evenement zou worden. De groep vrijwilligers van BirdPix en NederPix vonden één PixPerience per twee jaar wel genoeg, maar een klein macro-evenement tussendoor moest nog wel lukken. Maar ruim 400 bezoekers zorgden ervoor dat het toch uit de hand liep, wat dan tijdens de dag weer niet te merken was, want alle vrijwilligers deden jun werk, net als de medewerkers van pakhuis de Zwijger.
Daan Schoonhoven opent de Macro-PixPerience in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
Daan Schoonhoven opent de Macro-PixPerience in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

De grote zaal, ook bekend van de ‘Donkere Kamer’ was afgeladen vol bij de lezingen, de andere zalen liepen ook mooi vol. Alle presentaties waren uiteraard gericht op het thema macro-fotografie, net als de prettig kleine standjes op de mini-beurs waar de verschillende leveranciers een klein specifiek deel van hun assortiment lieten zien.
Misja Smits
Bij natuurfotografie zie je ook verschillende richtingen, van registrerend tot impressionistisch. De fotografie van Misja Smits die de eerste lezing verzorgde hoort duidelijk tot de laatste categorie. In de presentatie liet ze ook zien hoe ze werkte, en dan is duidelijk dat het maken van dergelijke foto’s niet zo maar even gedaan wordt, het kost tijd, soms meer om het onderwerp te vinden dan voor het maken van de foto overigens. Maar het gebruik van extra hulpjes, zaklampen voor extra licht of een andere kleur, stokjes waar met wasknijpers bladeren op bevestigd worden om onscherpe voor- of achtergrond effecten te krijgen leidt uiteindelijk tot het gezochte en gewenste resultaat. Dat is meestal wel heel mooi, zeker wanneer je de foto’s los ziet. Maar een presentatie van tien minuten met uiteindelijk steeds dezelfde stijl fotografie vind ik wel een beetje saai worden.
Misja Smits tijdens haar presentatie.
Misja Smits tijdens haar presentatie.

Paul van Hoof
Paul liet meer zien van de technische kant, vooral waar het om ongebruikelijke spullen gaat op het gebied van macrofotografie. En zo was de dag mooi gevuld met een aardig overzicht van wat er zoal op het gebied van macrofotografie in de wereld van de natuur- an landschapsfotografie wordt gedaan. Daarnaast ruimte voor onderlinge gesprekken, iets waar niet alleen professionele fotografen vaak behoefte aan liken te hebben.