terug

Photoshop CS5 (Deel 2)

De nieuwe versie van Photoshop, CS5, is op 30 april 2010 officieel verschenen. Hierbij het tweede deel van de bespreking van aangebrachte vernieuwingen.

De publiciteit heeft zich tot nu toe vooral gericht op enkele nieuwe gereedschappen, zoals het automatisch vullen van delen van een foto die je verwijdert. Maar eigenlijk is dat niet echt een functie waar je als fotograaf op zit te wachten, temeer niet omdat de functie lang niet altijd zo netjes werkt als je zou willen of als ze je bij Adobe voor houden. Er verschijnen vaak rare vlakken of je ziet heel duidelijk de ‘stempel’-effecten, net als wanneer je als beginneling wat wolkjes toevoegt aan je foto. Er zijn wel nieuwe zinvolle functies, daarover hier nog wat extra informatie.

IPTC

De bestandsinformatie, de zo noodzakelijke extra informatie over je foto’s waarmee je ze terug kunt vinden, of waarmee ze in een groter archief tussen al die andere foto’s terug te vinden zullen zijn, is uitgebreid. Nu is dat natuurlijk in principe heel mooi en nuttig, maar of er in de praktijk door veel fotografen gebruik van zal worden gemaakt, is weer iets anders.

Toch zijn sommige van die nieuwe onderdelen erg nuttig. Maar het blijft natuurlijk wel werk, dat invullen. Maar in de uitbreiding van de IPTC, die overigens weer keurig volgens de normen is uitgevoerd, kun je informatie kwijt die voor sommige foto’s erg belangrijk is. Zo is er de optie je modelreleases in de IPTC op te nemen, net als de contracten waarin je toestemming hebt geregeld om een bepaalde locatie te gebruiken. En ook voor de informatie over op de foto afgebeelde andere kunstwerken is ruimte. Dit lijken me voor fotografen die ermee te maken hebben erg nuttige uitbreidingen.

De beperking is natuurlijk dat er op dit moment nog geen andere software is om deze extra informatie mee te lezen dan de onderdelen van de Adobe Creative Suite 5 die met foto’s overweg kunnen, zoals naast Photoshop natuurlijk Bridge en bijvoorbeeld het opmaakprogramma InDesign. Binnen dat programma kunnen overigens met een eenvoudige handeling heel simpel velden uit de IPTC, zoals de naam van de fotograaf, bij de foto worden geplaatst.

De mogelijkheid onderscheid te maken tussen de plaats waar de foto is gemaakt en de plaats die op de foto staat, is natuurlijk theoretisch heel terecht. Heb je iemand binnenshuis gefotografeerd, dan is die foto wel gemaakt in de desbetreffende stad, maar die staat niet op de foto. Het toevoegen van nog meer informatie is echter wel een hoop werk, waarvan je je moet afvragen of je dat terugverdient. Maar met vaste ’templates’ kun je je dan wel weer veel tijd besparen.

Om te laten zien dat er wel vooruitgang is een vergelijking van een JPEG-bestand uit een tien jaar oude digitale camera en het resultaat wanneer dezelfde opname in RAW wordt gemaakt en via Camera RAW 6 uit CS5 wordt verwerkt. De camera stond op ISO 1600, toentertijd eigenlijk te veel, gezien de ruis. Maar wanneer de moderne techniek voor de verwerking wordt gebruikt, blijkt het allemaal erg mee te vallen.

RAW

De andere voor fotografen echt belangrijke vernieuwing is de kwaliteitsverbetering bij de verwerking van RAW-opnamen. Met name de ruisonderdrukking is beter geworden. De balans tussen ruisonderdrukking en het behoud van echte detailinformatie lijkt duidelijk beter uit te vallen dan bij de eerdere versies. Pas met het verschijnen van Lightroom3 zal de uitwisselbaarheid tussen beide programma’s wat betreft de aanpassingen in het RAW-bestand weer terug zijn. Van fotografen die beide programma’s door elkaar gebruiken, kan ik me voorstellen dat ze wachten tot ze beide weer op hetzelfde niveau zijn aangeland en alle correcties uitwisselbaar zullen zijn.

Een interessante optie is wel de mogelijkheid de curve nu om te keren, waarmee het positief maken van zwart-witnegatieven een optie wordt. Dan kun je je scanner vervangen door een digitale camera, en je originelen als RAW-bestand bewaren, wat natuurlijk erg efficiënt is. Kleurnegatief lijkt nog buiten bereik van de mogelijkheden van het RAW-bestandsformaat. Dat is natuurlijk niet vreemd, gezien de oorsprong van dit bestandsformaat, maar het zou fijn zijn als die optie wel beschikbaar zou komen.

Lenscorrecties

En inmiddels is duidelijk geworden dat de lenscorrecties niet alleen binnen Photoshop CS5 zelf zullen werken, maar ook direct met RAW-bestanden, waarbij zowel het komende Lightroom3 als de eerste update, Camera RAW 6.1, zal worden ondersteund. Dat maakt deze optie natuurlijk heel veel zinniger en beter in te passen in je manier van werken. Naast de correcties en bijgeleverde lenstabellen is er ook nog een programma van Adobe verschenen waarmee je je eigen lenscorrectietabellen kunt gaan maken op basis van een serie opnamen van een soort dambordpatroon.

Een ander hulpprogramma is heel specifiek bedoeld voor fotografen die hun eigen kleurprofielen voor hun printers willen maken. Uit de printdialoog van Photoshop CS5 is namelijk de optie zonder kleurbeheer af te drukken verdwenen, wat het natuurlijk onmogelijk maakt je target voor de meting van het kleurbereik van je printer af te drukken. Er komt nu een speciaal hulpprogramma om dit probleem op te lossen.

Photoshop CS5 Deel 1

Tags: Adobe

Bekijk ook deze items