terug

Photokina: feest voor fotografen en fabrikanten

Photokina bestaat al 64 jaar. Ondanks de bijna pensioengerechtigde leeftijd is de beurs nog altijd relevant. Na een aantal mindere jaargangen waarin de meeste fabrikanten vrijwel al het nieuws al voor de zomer hadden laten uitlekken, was de laatste ‘kina’, in 2012, weer echt interessant. 2014 belooft zeker zo spannend te worden, met het nodige nieuws dat pas tijdens photokina bekend zal worden gemaakt. Alle reden dus om deze week tussen 16 en 21 september naar Keulen af te reizen.1000_keyvisual_photokina+2014_de
De fotografische industrie heeft het moeilijk. De aantallen verkochte camera’s dalen. Dat heeft maar voor een deel met de crisis te maken. Een dieper liggende reden is dat de kwaliteit van apparatuur al een paar jaar zo goed is, dat fotografen niet iedere paar jaar een nieuwe camera nodig hebben. Een andere reden is dat smartphones voor veel mensen de functie van compactcamera hebben overgenomen. Als het slecht gaat in een bedrijfstak, wat betekent dat dan voor een beurs die er geheel aan is gewijd?
Niet veel, klaarblijkelijk. Photokina 2014 wordt weer groot en interessant, als vanouds. Een half jaar voor aanvang was de beurs alweer voor tachtig procent uitverkocht en de organisatie verwacht zeker dezelfde cijfers te gaan halen als in 2012: meer dan 1000 bedrijven uit 40 landen, en 185.000 bezoekers uit 166 verschillende landen.
Dat gaat niet vanzelf. Een deel van het geheim is de spreiding in doelgroepen. De beurs is zowel voor handelaren als beeldprofessionals als consumenten in gelijke mate een belangrijk evenement. Photokina draait niet alleen om apparatuur. Het ervaren van beeld en kennisoverdracht zijn net zo goed redenen voor een bezoek als de laatste nieuwe cameramodellen. Toch is er veel veranderd. In de analoge tijd, en wat lijkt dat inmiddels lang geleden, dreef photokina op film en werden de vier belangrijkste hallen gevuld door Kodak, Agfa, Fuji en Polaroid. Van die vier merken speelt eigenlijk alleen Fuji nog een rol van enige betekenis, maar dan vooral als camerafabrikant. Het geeft duidelijk aan hoe groot de verandering is die zich niet alleen in de industrie heeft voltrokken, maar die ook photokina heeft doorgemaakt. Nu filmrolletjes plaats hebben gemaakt voor sensoren, hebben cameramerken als Canon, Nikon, Sony en Leica de rol van de filmfabrikanten overgenomen. Een andere ontwikkeling is de opkomst van social media en filmmogelijkheden op camera’s. Fotografen van nu maken veel beelden om direct te delen, en ze schieten net zo makkelijk een stilstaand als bewegend beeld. Elektronicafabrikanten spelen daar op in met smartphones die steeds betere camera’s krijgen. Een merk als Samsung gaat nog een stap verder door ook steeds belangrijker te worden als camerafabrikant. Al deze veranderingen zijn terug te vinden op photokina. Maar het succes van photokina komt niet door te volgen wat er gebeurt in de fotografie, maar door actief te anticiperen op ontwikkelingen.

Thema’s en trends

Stand: Wacom , Halle 4.1CGI – computer generated imaging – was zo’n ontwikkeling waar een aantal jaren geleden al aandacht voor was op photokina. Dat heeft geleid tot een ‘Best of CGI Award’ die dit jaar voor de tweede keer zal worden uitgereikt. Het ingezonden werk zal te zien zijn op photokina, en de winnaars van de categorieën ‘Professional’ en ‘Young Talent’ zullen er worden bekendgemaakt.
Dit jaar staat film volop in de belangstelling, of ‘movie’ zoals het op de ‘kina’ zal gaan heten. Storytelling wordt binnen de fotografie steeds belangrijker, en fotografen worden steeds meer regisseur. Het is een creatieve ontwikkeling die gelijk opgaat met de technische mogelijkheden. De traditionele cameramerken spelen hier op in met steeds geavanceerdere filmmogelijkheden op fotocamera’s. Synchroon daaraan zijn ook accessoires en toestellen ontwikkeld die hele nieuwe wegen openen. Actioncams hebben ervoor gezorgd dat actieopnames goedkoper en makkelijker te maken zijn dan ooit, en bieden soms unieke standpunten. Google eens op ‘GoPro dishwasher’. Op photokina 2014 zal vooral in hal 4.1 veel ruimte zijn voor bewegend beeld, met merken als Blackmagic en GoPro en vele toeleveranciers. Daarnaast is er een ondersteunend programma van seminars en workshops, waarvan er een aantal in podia op de beurs zullen worden gegeven.
Voor 2014 zijn er verder vijf thema’s die door de hele beurs te zien zullen zijn. Camera’s, objectieven en toebehoren vallen onder Capture your world. Licht, flitsapparatuur en statieven vormen de themawereld Light up your world. Alles wat te maken heeft met opslaan, verbinden en overdragen van beelden en data is Share your world. Create your world biedt alles dat te maken heeft met invoer, editing en bewerking en Show your world omvat alles dat gaat over afwerking, druk en presentatie. Deze thema’s worden ondersteund en aangevuld met photokina communities die op de beurs aanwezige bezoekers en virtuele communities met elkaar gaan verbinden onder het motto: ‘Be mobile, Be in action, Be connected’. Het centrum van photokina communities zal het community podium zijn, met workshops, fotoshootings, wedstrijden en voordrachten. In de overige binnen- en buitenruimtes zijn verder ‘action-zones’ te vinden die uitnodigen tot mee fotograferen en filmen.

175 jaar fotografie

175logoEen andere draad die dit jaar door de hele photokina loopt, is het 175-jarig bestaan van de fotografie. Sinds Niépce, Fox-Talbot en Daguerre in 1839 de eerste fotografische procedés uitvonden, is er veel veranderd. Fotografie is nu zowel letterlijk als figuurlijk het meest beeldbepalende medium in de wereld. In de eerste twintig jaar van de fotografie zijn er zo’n miljoen beelden geproduceerd. Dat gebeurt nu in een fractie van die tijd. Afgelopen jaar werden er alleen al 350 miljoen foto’s per dag geüpload op Facebook. Per dag. Fotografie is nu overal en legt alles vast. Van het weergeven van gebeurtenissen tot het creatief becommentariëren ervan, fotografie raakt tegenwoordig alles en iedereen. Het is een feestje dat gevierd mag worden. De bekende globe die altijd zo gezichtsbepalend is voor photokina zal daarom in 2014 in het teken staan van 175 jaar fotografie.
 
Photokina 2014 is van 16 tot en met 21 september in de Koelnmesse in Keulen. Actuele informatie over de activiteiten is te vinden op: www.photokina.com. Dit jaar pakken we met Pf extra uit online met de berichtgeving en extra nieuwsbrieven vanaf de photokina.
Ontvangt u nog geen nieuwsbrief. Schrijf je dan nog snel even in.