Peter van Beek – The good, the bad and the Roma

In dit boek zie je de voorlopige oogst van een langdurig fotoproject. Peter van Beek fotografeert de Roma sinds 2005 en is nog niet van plan daarmee te stoppen. Hij reisde veelvuldig naar het zuiden en oosten van Europa. Naar een volk waarbij als eerste aan criminaliteit, romantiek, armoede en discriminatie wordt gedacht. Maar dat zijn slechts een viertal opvallende facetten van een cultuur die voor buitenstaanders het zicht van al het andere afleiden. Die buitenstaanderrol heeft Van Beek voor zover mogelijk afgelegd. Je krijgt de suggestie van een blik van binnenuit. We zien foto’s van Roma’s in huiselijke omgeving, en ogen die Van Beek aankijken alsof hij deel uitmaakt van de gemeenschap. De verbondenheid die Van Beek met de Roma’s voelt, straalt van de foto’s af. In een groot deel van de foto’s zet hij de Roma neer als een warm, optimistisch en kleurig volk. Maar verwacht geen zwaar geromantiseerde blik. Van Beek negeert de ellende van de Roma niet. Een deel van de foto’s puilt uit van het afval, is doorspekt met armoede en op één beeld zien we zelfs een kind met een pistool spelen; je voelt de zorgen. Hoe dieper je in een cultuur duikt, hoe complexer die meestal blijkt, en we zien hier dan ook veel onverwachte tegenstellingen. Hij zag Roma met paard en wagen en dure slee, in krotten en villa’s, met handen waar het vuil niet af valt te wassen maar behangen met gouden armbanden. Je ziet foto’s die je niet verwacht. Bijvoorbeeld het portret van een Roma die alle codes van een homo uitstraalt en de close-up van een grafsteen van een jongen met een plaatje van een BMW er op. Van Beeks stijl van fotograferen is expressief en bewegelijk, vaak met standpunten dichtbij. Je hebt het idee naar een reportage te kijken, maar een deel van de portretten is uitgelicht. Het zijn foto’s waarbij de details tellen. Het loont de moeite goed te kijken wat in de voor- en achtergrond gebeurt.