terug

Panasonic Lumix FZ1000

FZ-1000-voor
Voor gebruikers van een andere camera uit het Panasonic aanbod is het gebruiken van deze nieuwe camera erg eenvoudig, vrijwel alle instellingen werken zoals je gewend bent, er zijn er alleen weer wat meer. De FZ1000 is in een aantal opzichten een bijzondere camera. Zo is het een camera die gebruik maakt van een 1 inch sensor, een beetje een tussenmaat tussen de echt kleine van compactcamera’s en het door Panasonic gebruikte micro-four-thirds formaat. Bij het objectief is gekozen voor een flink bereik, met een beeldhoek van 24-400 mm, waarbij de lichtsterkte verloopt van ƒ/2.8 in de groothoek stand tot ƒ/4.0 bij de keuze voor de langste brandpuntsafstand. Er is een systeem voor optische beeldstabilisatie ingebouwd. Het instellen van de beeldhoek kan zowel met een ring rond het objectief als met de schakelaar rond de ontspanknop worden gedaan. Het is een heel goed objectief, waarbij de scherpte in het centrum maximaal is, de sensor kan gewoon niet meer weergeven. Naar de hoeken toe wordt de scherpte wel minder, maar blijft goed. De kleinste opening die mogelijk is is ƒ/8.0. Daardoor speelt de diffractie nooit een rol, je kunt alle openingen die beschikbaar zijn gewoon gebruiken. Bij video-opnames bij zonnig weer kan die beperking wel eens een probleem opleveren denk ik, de 1/60 seconde die daarbij meestal als sluitertijd wordt gebruikt is dan het probleem. ISO 80 kan helpen, maar wanneer dat nog niet genoeg is, is een extern grijsfilter nodig. Of je moet toch video opnemen met een kortere sluitertijd, ook al ziet dat er anders uit. Dat wordt overigens vooral zichtbaar bij bewegende onderwerpen.

Door gebruik van de zebra-effect waarschuwing is het wit precies goed belicht.
Door gebruik van de zebra-effect waarschuwing is het wit precies goed belicht.

Zebra

De Panasonic FZ1000 hoort tot de weinige camera’s die de fotograaf hetzelfde hulpmiddel bieden dat elke videocamera kent: het zebra-effect waarmee voor de opname in de zoeker de overbelichte stukken worden gemarkeerd. Mij is het een raadsel waarom die techniek niet standaard bij elke camera met een elektronische zoeker of LCD-scherm ingebouwd is. Maar bij de FZ1000 is het dus wel het geval, waarbij je ook de mogelijkheid krijgt om het niveau te kiezen waarop die waarschuwing reageert, van 50% tot 105%. Ik vond die hoogste instelling het beste werken als het er om gaat er voor te zorgen dat de hooglichten waar je nog doortekening wilt hebben dat ook inderdaad hebben. De lagere waarden moet je uiteraard op een andere manier inzetten. Na de opname is er dan nog de knipperende weergave van de overbelichting. Die laat vaak wat meer waarschuwing zien dan er bij de zebra zichtbaar was, het verschil wordt een beetje beïnvloed door de smaak-instelling. Maar het RAW-bestand is voor mij precies goed als het zebra-effect net nog wat kleine plekjes aanwijst. En er is ook een histogram in beeld. Want als er iets is dat de FZ1000 in elk geval niet heeft is dat een gebrek aan opties. Dat is natuurlijk fijn voor wie ze nodig heeft, maar het maakt het instellen van de camera, net als de weg leren vinden in de menu’s wel tijdrovend.

ISO 1600, een detail, precies op 100%. De hele foto is ongeveer 25 x zo groot, op een A4 afdruk zal de ruis maar net te zien zijn lijkt me.
ISO 1600, een detail, precies op 100%. De hele foto is ongeveer 25 x zo groot, op een A4 afdruk zal de ruis maar net te zien zijn lijkt me.

ISO en ruis

Het ISO-bereik kan van 80 tot 25000 worden ingesteld als je kiest voor uitbreiding van het standaard bereik. Met 20 miljoen pixels op een één inch sensor zijn die hoogste waardes wel twijfelachtig. ISO 1600 laat al wel duidelijk ruis zien, maar lijkt me zonder meer bruikbaar. Tot ISO 6400 zien de opnames er nog wel bruikbaar uit, daarboven wordt het een eigen keuze of je het resultaat nog bruikbaar vindt. RAW als opnameformaat is dan in elk geval noodzakelijk, de JPEG instelling in de camera gebruikt zoveel ruisonderdrukking dat er misschien wel weinig ruis te zien is, maar verder ook niet, met de ruis verdwijnen ook alle details. Bij het verwerken van een RAW-bestand kun je zelf de balans kiezen en de ruisonderdrukking werkt vaak ook nog eens beter. Het objectief is ongetwijfeld heel complex van bouw, en de onscherpte heeft mogelijk mede daardoor wel een eigen karakter. Vooral onscherpte in de voorgrond vertoont veel cirkelvorming. Of het mooi of lelijk is vooral een smaakkwestie, het is in elk geval wel een eigen karakter van het objectief.

Op 100% weergegeven zie je de cirkelvormige onscherpte, hier in de voorgrond.
Op 100% weergegeven zie je de cirkelvormige onscherpte, hier in de voorgrond.

Video

Video kunnen opnemen hoort bij een Panasonic camera, de FZ1000 is geen uitzondering, behalve dan dat naast de full-HD opties er ook de mogelijkheid geboden wordt om in 4K op te nemen, als het gebruikte geheugenkaartje snel genoeg is. De kwaliteit van dergelijke opnames is prachtig. Maar de gebruiksmogelijkheden van 4K video als zodanig zijn nog vrij gering. Wel kun je er achteraf natuurlijk een uitsnede uit gebruiken als full-HD.

Compact?

Hoewel de Panasonic FZ1000 volgens sommige definities een compact-camera is, het objectief is immers niet verwisselbaar, is het dat niet wat betreft de afmetingen en het gewicht. Je kunt de camera niet in je jaszak kwijt, het is echt een serieus apparaat. Daar krijg je dan ook wel veel mogelijkheden en kwaliteiten voor terug. Als universele reiscamera is hij zeker geschikt, alleen de GPS ontbreekt dan helaas.

Gibbon met jong in Artis, 400 mm instelling.
Gibbon met jong in Artis, 400 mm instelling.

 
EdK-20140810-1430045