terug

Online talent gezocht

De online journalistiek bloeit op. Nieuwe journalistieke platforms zien het licht en ook freelancers worden ontdekt vanwege hun zichtbaarheid en initiatieven op internet. NVJ Zelfstandigen en de NVF hebben de grootste online talenten van Nederland gestrikt om zoveel mogelijk kennis met je te delen. Alsof dat niet genoeg is zijn er ook opdrachtgevers uitgenodigd die op zoek zijn naar online talent.

Op de Grote Zelfstandigendag krijg je antwoord op:

  • Wat zijn de mogelijkheden van digitale platforms?
  • En hoe zet je deze mogelijkheden effectief in om online verhalen te vertellen of om web documentaires te maken?
  • Hoe profileer je je online om nieuwe opdrachten te werven?

En wat levert deelname aan de Grote Zelfstandigendag je op?

  • Kennismaking met ongekende mogelijkheden van digitale platforms;
  • Praktische tips en trucs van online journalistieke talenten en van opdrachtgevers;
  • Kans op prijs: betaalde opdracht (NRC) en startkapitaal van maximaal € 4000,-;
  • Inspiratie en een gouden netwerk.

Online wedstrijd

De NVJ organiseert in samenwerking met NRC Handelsblad een online wedstrijd waarbij deelnemers aan de Grote Zelfstandigendag een betaalde opdracht bij NRC Handelsblad en startkapitaal (deelnemersfee oplopend tot maximaal € 4000,-) kunnen winnen. Wieland van Dijk, chef online NRC Handelsblad, zal de makers tijdens het project begeleiden (maximaal 3 sessies van één uur).

Dien op uiterlijk 27 mei je idee in voor een online project en stuur dit naar Rosa García López, secretaris NVJ Zelfstandigen en NVF, rgarcialopez@nvj.nl, onder vermelding van ‘online-project’. Op 30 mei worden de drie finalisten bekendgemaakt. Tijdens de Grote Zelfstandigendag zullen de finalisten hun project pitchen, waarna de winnaar bekend wordt gemaakt.

Inzendingen dienen te voldoen aan de volgende voorwaarden: 

  1. De inzending dient optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die een digitaal platform biedt zoals interactie, video, animatie, links, datavisualisatie etc.
  2. Alles dient in dienst te staan van het journalistieke verhaal. Visualisatie is dus geen overbodige franje maar een wezenlijk onderdeel van de productie.
  3. De inzending dient aan de kwaliteitseisen te voldoen die het NRC Handelsblad aan alle NRC-publicaties stelt, zowel inhoudelijk als qua journalistiek(ethische)werkwijze.
  4. Deelnemers moeten zelfstandig kunnen werken maar kunnen van het NRC Handelsblad wel advies en ondersteuning verwachten bij de realisering van het project, zowel op inhoudelijk als op technisch vlak.
  5. NRC krijgt gedurende een nog nader overeen te komen duur met de zelfstandige (foto)journalist het exclusieve recht in Nederland om de inzending te publiceren op al haar platforms, zowel in print als digitaal. De winnaar behoudt het recht om het project op zijn eigen website te publiceren.
  6. Het tarief voor de opdracht wordt nader overeengekomen met het NRC Handelsblad en wordt gebaseerd op het aantal verrichte uren werk en de lengte en complexiteit van het werk.