terug

Nikon D3S; fotograferen zonder licht

De D3 is voor Nikon een belangrijke camera. Een goede autofocus, de snelheid en de prestaties bij hoge gevoeligheden, in combinatie met een 35mm-sensor maken de D3 een aantrekkelijke camera voor de fotojournalist. Toch komt Nikon relatief snel met een nieuwere versie, de D3S.

Nikon heeft een tijdje lijdzaam moeten toezien hoe Canon marktaandeel afsnoepte. Met de D3 verraste Nikon vriend en vijand. Nu was ook de beeldkwaliteit op het niveau dat je verwachtte, zelfs iets daarboven. Bij de D3S heeft Nikon de lat nog wat hoger gelegd. Het is een begerenswaardige camera voor de fotojournalist en de snelle fotografen, concludeert Bas de Meijer in P/f nummer 1-2010, dat vanaf 30 januari in de kiosk ligt.

We willen graag bij bestaand licht fotograferen, om wat voor reden dan ook. Voorheen was die zoektocht naar lichtgevoeligheid de taak van de filmfabrikant. In kleur kwamen we niet verder dan ISO 1600 en dat was al mager, in zwartwit ging het iets verder. Bij digitale fotografie bepaalt de sensorfabrikant de grenzen. Nog niet zo heel lang geleden lag die grens ook bij ISO 1600, al was dat toen al beter dan film.

Met de Nikon D3 was ineens ISO 6400 ook prima bruikbaar. Nu met de D3S komen we boven de ISO-norm uit, tot een equivalent van ISO 102.400. Een absurd hoog getal.