terug

Nieuwe kansen

Monique van der Vorst © Monique Velzeboer Fotoexpositie van Monique Velzeboer tijdens Art & Antiques Fair 's-Hertogenbosch 2011 van 16 april tot 25 april 2011.

Fotografie is een mooi vak. Voor velen die het doen het mooiste vak van de wereld. Wat doen we het graag en wat kunnen we ons slecht voorstellen dat we ooit iets anders zouden willen. En we willen het zo graag dat we er soms bijna alles voor over hebben om het te mogen doen. We nemen genoegen met bedragen waar een loodgieter nog niet voor komt voorrijden. En neem dat maar gerust letterlijk.
Voor veel fotografen is het vak vooral een creatieve uiting. En voor kunst moet je soms wat overhebben, nietwaar? Dus staan we toe dat klanten de kaas van ons brood eten en alleen de kruimels voor ons overlaten. En dat is toch raar. We leven immers in een beeldcultuur. Beeld is overal om ons heen. Beeld is belangrijk. En tegelijk waarderen we als fotografen het beeld zo weinig dat we ons soms met een fooi laten afschepen. We laten het als beroepsgroep met zijn allen gebeuren. We staan erbij, kijken ernaar en spreken er soms schande over. Maar bijna niemand doet er iets aan. We zijn teveel kunstenaar en te weinig ondernemer. Natuurlijk, het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Teveel mensen kiezen voor fotografie als vak, op een toch al overvolle markt. Dat drukt de prijs. Maar waarom gaat het sommigen dan toch goed? Zowel onder de oudgedienden als onder de nieuwkomers zijn er fotografen die geen last lijken te hebben van recessie, beunhazen en klanten die zelf de camera pakken. Hoe komt dat? Wat is hun geheim?
Sommigen hebben een eigen stijl waardoor ze nauwelijks concurrentie hebben. Anderen zitten nooit stil en proberen altijd iets nieuws. En dan vinden ze vanzelf wel iets dat succes oplevert. Wat in ieder geval nooit werkt, is wachten tot het werk naar je toekomt. Of doen wat iedereen al doet. Wat werkt, is zoeken naar je eigen stijl en je eigen klantenkring. Kies een richting, maak plannen en voer ze uit. Ga actief op zoek naar nieuwe kansen en zodra je iets vindt dat mogelijkheden biedt, ga er dan vol voor. En ben je eenmaal goed bezig, hou dat dan niet voor je. Laat je opdrachtgevers weten dat wat je doet goed is, waardevol is, ook voor hen. En dat dat dus best iets mag kosten. Nieuwe kansen in de fotografie is ook een kwestie van ouderwets ondernemen.