terug

Next#04

De Joop Swart Masterclass

De Joop Swart Masterclass is een activiteit van World Press Photo om jonge fotografen een mogelijkheid te geven om hun loopbaan een extra duw te geven. Het proces begint in januari met de eerste selectie van mogelijke deelnemers die worden voorgedragen door mensen uit verschillende landen. Na enkele maanden wordt dan een groep van 14 fotografen gekozen. Voor die fotografen is een thema gekozen, het is de bedoeling dat ze dan gaan werken aan een nieuw project rond dat thema. Dit jaar was het thema ‘Irresistable’, onweerstaanbaar, en iedere deelnemer vond een eigen invulling voor dit thema. De aantrekkingskracht van een Amerikaanse Boomtown, gefotografeerd door Bryan Denton die al zes jaar vanuit Beirout in de oorlogsgebieden eromheen werkt en die zich tot op zekere hoogte een vreemdeling in eigen land waande. Geheel anders een verslag van de filmindustrie in Bangla Desh, waar de verhalen in de films heel schematisch zijn, en de vreemde kleuren het makkelijker maken om de verschillende karakters uit elkaar te houden, vastgelegd door Protick Sarker. En de grootschalige alcoholverslaving in Hongarije, gefotografeerd door Akos Stiller. Andere verhalen gingen dan weer meer over persoonlijke zaken, zoals de haarstijlen die ook de omslag van het boek sieren.

De presentatie van de Joop swart masterclass in de Balie.
De presentatie van de Joop swart masterclass in de Balie.

Presentatie

Zoals gebruikelijk wordt de week masterclass afgesloten met een presentatie, dit jaar in de Balie.

Ilona Szwarc wordt geïnterviewd door Sacha de Boer.
Ilona Szwarc wordt geïnterviewd door Sacha de Boer.

Sacha de Boer nam de interviews voor haar rekening die wat meer duidelijkheid gaven over de keuzes van enkele deelnemers, want niet iedereen kwam aan de orde. De avond werd afgesloten met een lezing door Frank Kalero. Ondanks de vrolijke toon kwamen hierin wel heel serieuze onderwerpen aan de orde, zijn stijl deed me denken aan Hans Aarsman. Een vraag was bijvoorbeeld waarom bepaalde uiteindelijk vrij marginale onderwerpen toch heel veel gefotografeerd werden, hij kwam met het voorbeeld van een groep heroïne verslaafden in het voormalige Russische cultuurcentrum in Kaboel, door minimaal 20 fotografen vastgelegd. En de rol van fotografie, waarom ga je als journalist fotograferen. De gedachte dat je er de wereld mee verandert heeft waarschijnlijk niemand meer, dat je er zelf door verandert begrijpen de fotografen pas achteraf. Het belangrijkste leek Frank dat je onderwerpen moet fotograferen waar je jezelf bij betrokken voelt, die onweerstaanbaar zijn voor jezelf, om weer aan te sluiten bij het thema van de Joop swart masterclass.

Deelnemers

De veertien deelnemers waren: Bego Antón, Spanje; Bryan Denton, USA; Isadora Kosofsky, USA; Meeri Koutaniemi, Finland; Giorgio Di Noto, Italië; Émilie Régnier, Canada; Raphaela Rosella, Australië; Protick Sarker, Bangladesh; Bryan Schutmaat, USA; Akos Stiller, Hongarije; Andrejs Strokins, Letland, and Ilona Szwarc, Polen.

De masters:

Frank Kalero, Spanje, cultureel manager, uitgever en curator; Yuri Kozyrev, Rusland, fotograaf bij Noor; Meaghan Looram, USA, fotoredacteur bij The New York Times; Hellen van Meene, Nederland, kunstenaar; Sujong Song, South Korea, onafhankelijk curator en fotoredacteur en Donald Weber, Canada, fotograaf bij het fotobureau VII.

Uitzoeken

Voor het boek worden de series uitgezocht voor de week van de masterclass die tot vrijdag 7 november liep. In die week zijn de series met de deelnemers en de masters opnieuw doorgelopen en zijn soms andere keuzes gemaakt waarbij foto’s die wel in het boek staan soms uit de uiteindelijke selectie zijn verdwenen. Next #04 is 160 pagina’s dik en bevat meer dan 110 foto’s. Het is vormgegeven door Teun van der Heijden en uitgegeven in samenwerking met de uitgeverij Schilt. Het boek kan vanaf 14 november besteld worden via www.worldpressphoto.org/store.