terug

Mitch Epstein: State of the Union

Deze uitgave laat twee gezichten zien. Het begint met vroeg werk van Epstein, uit de jaren ’70 en ’80, het eindigt met werk uit de laatste jaren.
Hij was een leerling van fotografen als Gary Winogrand en Todd Papageorge, destijds vernieuwende New Yorkse straatfotografen.
Epstein ging ook de straat op en fotografeerde recreërend Amerika. Met, net als Winogrand, veel gevoel voor het kleine en, net als Papageorge, een gevoeligheid voor het herkennen van politieke invloeden op het staatbeeld. Grote verschil: Epstein deed het in kleur en deed dat overtuigend.
Hij behoorde daarmee tot vroege vogels als Eggleston en Meyerowitz. Vrijwel iedere fotograaf die zich een beetje kunstenaar voelde, deed het destijds nog in zwart-wit.
Epsteins recente werk is ook buiten geschoten, maar vrijwel altijd van veel grotere afstand dan hij vroeger deed. De kleinbeeldcamera is vervangen door beeldformaten tot en met 8×10 inch. Reageren op het vluchtige, zoals in de jaren ’70, is er niet meer bij. Zijn fotografie van nu heeft tijd nodig. We zien veel vergezichten, maar nog steeds tafereeltjes zoals hij in de jaren ’70 vastlegde. De nadruk op politiek is gebleven.
De huidige serie heet ‘American Power’ en gaat bijvoorbeeld over de invloed van de energie-industrie op het dagelijks leven. Dat uit zich bijvoorbeeld in foto’s van tuintjes met koeltorens op de achtergrond en van de ravage na orkaan Katrina.
Wat is gebleven, is dat de foto’s zijn bedoeld om tot in het kleinste detail serieus te worden genomen.
“They are not meant to be glanced at, they are meant to be read.”
Bestellen
Tekst: Christoph Schreier, Stephan Berg, Gisela Parak, Stefan Gronert
Hatje Cantz, 25×37,5 cm, 120 blz., gebonden
Engels- en Duitstalig, ISBN 9783775727846