terug

Metro wil meer lezersfoto’s via Scoopshot


Scoopshot, het platform voor lezersfoto’s waarmee Metro vorig jaar in zee is gegaan, is een groot succes, zo blijkt uit een artikel op Mediafacts. De app om de foto’s via Scoopshot te verkopen is volgens het bericht meer dan 9500 keer gedownload, daarvan horen zo’n 900 gebruikers tot de ‘Metro-community’. Hoofdredacteur Van Brandwijk is erg blij met de foto’s. Volgens hem zijn het vooral semi-professionele fotografen die anders de foto’s niet kunnen verkopen aan de kranten die gebruik maken van Scoopshot.
Momenteel plaatst Metro per dag gemiddeld één foto via Scoopshot, waarvoor de maker tussen de 20 en 40 euro krijgt. Van Brandwijk wil dat aantal verhogen. In het artikel zegt hij te streven naar een aandeel van 50%. “We willen weg van de grote persbureaus die allemaal hetzelfde generieke beeld hebben. De camera’s in mobieltjes worden steeds beter. We willen onderscheidend zijn”, verklaart hij.
Scoopshot zelf zit ook niet stil. Nog voor de zomer wil het bedrijf een platform voor professionele fotografen opzetten. Daar kunnen de fotografen dan een potfolio opzetten en geïnteresseerde media kunnen dan de fotograaf op basis van dat portfolio inhuren.
Lees het hele artikel op Mediafacts.