terug

Metro vraagt lezer om foto’s


De gratis krant Metro vraagt haar lezers om foto’s vanaf hun mobiele telefoon te sturen van diverse evenementen en gaat daarvoor betalen, zo meldt de krant zelf. Het is de bedoeling dat lezers via de app Scoopshot op de iPhone of Android toestel de foto’s naar Metro sturen. Als de foto’s goedgekeurd zijn en worden gepubliceerd op de site of in de krant, dan betaalt Metro voor het gebruik. In Zweden en Denemarken werkt Metro al langer met dit systeem. Metro wil “lezers meer betrekken bij her verslaan van nieuws en ze ook belonen voor de moeite”, zegt hoofdredacteur Robert van Brandwijk in de krant. Het gaat Metro niet alleen om harde nieuwsfoto’s. Er wordt ook een ‘Metro fototeam’ opgezet, die van de redactie een opdracht krijgt om bepaalde foto’s te nemen. Dat kan naast nieuws ook gaan om foto’s van bijvoorbeeld de nieuwjaarsdag, dat is tevens de eerste foto-opdracht. Degene die de beste foto heeft gestuurd, krijgt een vergoeding van 40 euro. Per opdracht wordt de vergoeding opnieuw bepaald. Bij zelf ingestuurde foto’s bepaalt de maker wat hij voor de foto wil hebben, waarnaar de redactie beslist of ze de foto voor die prijs wil hebben of niet.
Volgens de site van Scoopshot blijft het auteursrecht bij de fotograaf. Pas als de foto verkocht is, krijgt Scoopshot het exclusief recht om de foto door te verkopen. Het verkoop hoeft zich in principe niet te beperken tot Metro, is te lezen bij Scoopshot. Als een medium exclusief gebruiksrecht wil, dan moet deze tien keer zoveel betalen. Is een foto na 48 uur nog niet verkocht, dan wordt het weer van de server verwijderd.
Metro zegt dat zij de eerste krant zijn die op regelmatige basis betaalt voor foto’s van lezers. Het lijkt vrijwel onvermijdelijk dat de professionele fotojournalist het zeker zal gaan merken. De vraag is daarbij niet of, maar wanneer andere media het voorbeeld van Metro gaan volgen.


Bekijk ook deze items