terug

Mac OS X 10.10

De net gelanceerde nieuwe producten van Apple bevatten een aantal mooie dingen voor fotografen. De computers en iPads op zich zijn natuurlijk mooi, maar het gaat om wat je er mee kunt doen.
osx-lettertypes
De software is vernieuwd, de nieuwste versie van het OS is nu Mac OS X 10.10, met de werknaam Yosemite, een berg die ook vaak door Ansel Adams is gefotografeerd. En voor de Aperture gebruikers, er zit nog een update naar een nieuwe versie van Aperture bij, dus de overstap naar een ander programma wordt nog niet afgedwongen door een update naar OSX 10.10.

Vorm en inhoud

Het uiterlijk van het systeem is veranderd, de vormgeving sluit nu aan bij de nieuwste versies voor de iPhone en iPad, waarbij alle diepte uit de vormgeving is gehaald, de iconen steeds verder afwijken van plaatjes van de oude dingen waar ze naar verwijzen en een nieuw lettertype voor de menu’s. Dat is even wennen, maar na een paar uur weet je al nauwelijks nog beter. Uiteraard werkt die andere vormgeving ook door in het uiterlijk van onderdelen van de programma’s.
OSX-vorm
Intern is uiteraard nog meer veranderd, daar zie je niet veel van, maar een paar dingen zijn erg handig. Zo is er feitelijk geen limiet meer aan de omvang van de email bijlages. Die limiet is er natuurlijk nog steeds, maar het probleem wordt nu automatisch opgelost. Wanneer je nu grote beeldbestanden vanuit je Apple .iCloud (.mac, .me) account verstuurt, krijg je ze niet terug als de bijlage te groot is, er wordt nu automatisch een download-link gemaakt en die wordt in het mail bericht afgeleverd bij de ontvanger die de foto vervolgens kan ophalen. Van Mac naar Mac werkt dat, het is even wachten op berichten vanuit andere email programma’s.
OSX-mailbijlage
Je krijgt bij het nieuwe systeem ook een ‘iCloud-drive’, een stuk ‘cloud-opslag’ waarmee je bestanden tussen verschillende computers kunt synchroniseren. Dat zal dan voor veel mensen de derde zijn, naast dropbox en de Creative Cloud Files, maar ze bijten elkaar niet.

4K+

De nieuwe iMac is interessant voor filmers die met 4K video-bestanden willen werken. Het scherm van die computer heeft namelijk een resolutie die nog beduidend hoger is dan 4K, bijna 15 miljoen pixels biedt het de gebruiker. Dat betekent dat je naast het 4K videobeeld nog ruimte over houdt voor de interface van het programma waarmee je de video bewerkt. En bij foto’s kun je nu zelfs op 100% weergave in Photoshop in de regel een heel groot deel van de foto zien. Dat alles voor een prijs die lager is dan het losse 4K scherm dat Apple ook verkoopt. Verder is er voor de iPad een programma gemaakt dat volautomatisch video montages maakt op basis van het aangeboden bronmateriaal en een gekozen thema. Waarschijnlijk niet altijd wat je wilt, maar wel een teken van de snel toenemende mogelijkheden van software om werk over te nemen, zelfs in de creatieve hoek.