Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

LaCie 700: Altijd wit

mrt 10, 2010

HDR Photostudio 2 / HDR Expose

mrt 09, 2010

Mooier: Oof Verschuren

mrt 08, 2010

Foodfotografie: Arjan Smalen

mrt 01, 2010

Awoiska van der Molen: De hemel raakt het land

feb 22, 2010

Een ‘camera’ van 11 duizend kilo

feb 22, 2010

Mooi portret; World Press Photo 2010

Meer berichten

LaCie 700: Altijd wit

Accessoires Door Eduard de Kam / 11 maart 2010
next
  • A+ A-

De techniek van beeldschermen is nog steeds in ontwikkeling, hoe mooi de betere monitoren tegenwoordig ook al zijn. OLED laat nog even op zich wachten wegens de hoge prijs, dus is LCD voorlopig de standaard.

Kalibratie is uiteraard altijd absoluut noodzakelijk, en hoe eenvoudiger en beter die handeling kan worden uitgevoerd, hoe liever het je als gebruiker natuurlijk is. Over het witpunt bij de kalibratie is nog wel wat discussie, maar de 700-serie van LaCie gebruikt in elk geval de techniek die je in die keuze de meeste vrijheid geeft, zonder visuele beperkingen.

RGB LED

De techniek die door LaCie in de beeldschermen van de 700-serie wordt gebruikt, is niet echt nieuw. NEC was de eerste met een dergelijk scherm, Samsung kwam er later mee. En het LaCie-scherm is gebaseerd op een scherm van dat laatste merk. Waar LED-verlichting voor beeldschermen steeds gangbaarder wordt, wordt vrijwel altijd gebruikgemaakt van ‘witte’ LED’s. In principe is dan uiteraard het ideaal te kiezen witpunt voor de beeldschermkalibratie precies de kleur wit van de lichtbron. Dat geldt overigens ook voor LCD-schermen met een ander soort lichtbron.

De beperking in de keuze voor het witpunt wordt namelijk gevormd door het feit dat een aanpassing van het witpunt moet worden gedaan door een permanente filtering met behulp van de RGB-cellen in het LCD-scherm. Kies je voor een groot verschil in witpunt tussen de lichtbron en het werkoppervlak, dan moet er al heel veel door de RGB-filters worden gedaan. Er blijft dan minder speelruimte over voor het maken van kleuren.

Hier ligt het grote voordeel van deze schermen met een verzameling LED’s in de drie RGB-kleuren: in de hardware van het scherm kan de verhouding van die drie kleuren worden gekozen, zodat de lichtbron precies het witpunt oplevert dat je wilt hebben, zonder dat daarvoor de LCD-filtertjes van het scherm zelf al hoeven te worden gebruikt. Die blijven dus voor 100% beschikbaar voor het vormen van de kleuren.

Het opvallendste gevolg van deze techniek is dat een witpunt voor de kalibratie op 5000K nu tot de bruikbare mogelijkheden hoort. Deze keuze wordt al jarenlang vanuit de grafische industrie voorgesteld, soms zelfs voorgeschreven, terwijl het feitelijk toepassen van die instelling bij alle normale schermen tot een vreselijke, onbruikbare kleurweergave leidt. De achterliggende gedachte is dat dat witpunt van het beeldscherm dan precies overeenkomt met de kleur van het normlicht op wit papier, een overeenstemming die zonder meer bijdraagt aan de mogelijkheid de kleurweergave op beide media met elkaar te vergelijken.

De test van het profiel. Zichtbaar zijn de kleine afwijkingen van enkele kleuren, allemaal ruim binnen de marges. Links de vergelijking met het ISO coated profiel, dat geheel door de kleurruimte van het scherm wordt omsloten. Ook de AdobeRGB-kleurruimte valt binnen de weergave van het scherm; officieel wordt het kleurbereik van het scherm opgegeven als 123% van AdobeRGB.

Hardware

Bij het LaCie 724-scherm dat ik tot mijn beschikking had – 24″ diagonaal (er is ook een 730, die nog groter is) – hoort standaard een LaCie BlueEye-meetcel. Die lijkt uiterlijk, behalve de kleur en het logo erop, sprekend op een xRite Eye-One, en dat zal het dan ook wel zijn. De meegeleverde software verzorgt de kalibratie die, na het maken van de keuzes voor de gewenste instellingen, volledig automatisch verloopt.

Er is sprake van een echte hardwarekalibratie, waarbij alle instellingen voor het scherm in de hardware worden uitgevoerd; er worden geen aanpassingstabellen in de videokaart opgeslagen. Wanneer je de controle uitvoert en de vergelijkingen maakt met de kleurruimte van drukwerk, dan wordt duidelijk dat daar weinig op aan te merken is.

De weergave van het beeldscherm omvat alle standaard offsetkleuren, waarmee een dergelijk scherm dan ook goed te gebruiken is voor soft-proofing van de foto’s en de opmaak ten behoeve van drukwerk. Wanneer je foto’s op een goede inkjetprinter gaat afdrukken, is de vergelijking minder simpel; inkjet levert nog beduidend meer kleurruimte op. Bij een dergelijk beeldscherm is het gebruik van internet niet altijd een genoegen: de ongekalibreerde weergave van logo’s, vooral het rood, doet bijna pijn aan je ogen.

De BlueEye-meetcel, met het scherm ter controle van het profiel op de achtergrond.

Normen

Het scherm voldoet aan de normen zoals ze door diverse organisaties, zoals de UGRA, zijn opgesteld. Het heeft prettige afmetingen, 24 inch is 60 cm diagonaal, met een resolutie van 1920 bij 1200 pixels. Ik vind het exemplaar dat hier ter bespreking was, net niet zo egaal van kleur als ik zou willen: er zijn kleine afwijkingen in de egaliteit. Ik neem aan dat dat alleen voor dit exemplaar geldt, anders heeft de producent een probleem.

 

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tags: Lacie, OLED
Eduard de Kam

Eduard de Kam

Eduard de Kam is van oorsprong fotograaf, hoewel hij eerst wel wat andere dingen heeft geprobeerd. Zijn fotoarchief is ondergebracht bij Hollandse Hoogte. Tegenwoordig is fotografie nog slechts bijzaak, de meeste tijd en energie gaat in onderzoek en testen van digitale apparatuur. De resultaten van bijvoorbeeld tests van camera's verschijnen in het vakblad P|f, daarnaast is Eduard de Kam mede-oprichter van het NIDF, Nederlands Instituut Digitale Fotografie in haarlem. Hij geeft daar workshops en doet er onderzoek.

Aanverwante artikelen

Apparatuur Nieuws Door Redactie Pf / 23 juli 2014

Snelle opslag van LaCie

Apparatuur Door Bas de Meijer / 30 januari 2012

Einde optische zoeker in zicht?

photokina Door Redactie Pf / 23 september 2010 / 1 reactie

Lacie

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 2 is uit

Bestel Pf 2 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar




Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2015-2021 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld