terug

Koen Hauser, fotograaf des vaderlands

fotoweek-donkere-kleurDe Fotoweek heeft Koen Hauser tot tweede Fotograaf des Vaderlands benoemt. Hij wordt daarmee de opvolger van Ilvy Njiokiktjien. In Hauser ziet Stichting Fotoweek een fotograaf die als geen ander autonoom werk en commerciële fotografie met elkaar weet te combineren. Door zijn onderzoekende houding maakt hij mensen bewust van de betekenis van fotografie in hun leven.
Koen Hauser in gesprek met Lars Boering van de FotografenFederatie tijdens de bekendmaking.
Koen Hauser in gesprek met Lars Boering van de FotografenFederatie tijdens de bekendmaking.

Met deze eretitel is Hauser een jaar lang hét gezicht van de Nederlandse fotografie. Hij werkt zowel als beeldend kunstenaar als in opdracht voor o.a. modemerken, dagbladen en tijdschriften. In zijn werk schuwt Hauser niet om moderne technieken te gebruiken en zo de werkelijkheid naar zijn hand te zetten. Hauser heeft meerdere succesvolle projecten op zijn naam staan zoals een presentatie tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, de tentoonstelling de Luister van het Land met archieffoto’s van Spaarnestad Photo, Sculptural Nudes en het campagnebeeld voor de tentoonstelling Amazing Models in museum Boerhaave waarvoor hij Georgina Verbaan fotografeerde en daar vervolgens delen van een anatomisch model in monteerde. Naast zijn vrije werk werkt hij in opdracht voor tijdschriften als LINDA, Volkskrant magazine, AvantGarde, Kunstbeeld, L’Officiel en Oog en wordt zijn werk tevens gepubliceerd in buitenlandse mode- en kunsttijdschriften. Het grote publiek kent zijn werk door de BN’ers die hij fotografeert zoals Caro Emerald en Loes Luca.
Ambassadeur
Als ambassadeur van de fotografie zal hij veelvuldig optreden in de media. Voor Fotoweek maakt Hauser een fotoserie in het thema ‘Kijk! Mijn Geluk’ die tijdens Fotoweek (12 – 21 september 2014) wordt onthuld en te zien zal zijn tijdens het internationale fotografiefestival BredaPhoto.  Voor de fotoserie die Hauser gaat maken in het thema Kijk! Mijn Geluk, kiest hij ervoor om foto’s van geluksmomenten te bewerken. “Geluk is één van de moeilijkste dingen om in beeld te vatten”, aldus Hauser. Daarom wil hij de kracht en authenticiteit van spontane foto’s van geluksmomenten als uitgangspunt nemen. “Ik ga dus niet zelf het geluk fotograferen, maar ga daar mijn eigen verbeelding van maken.” Hij haalt de personen op de foto uit hun context en vormt de beelden naar zijn eigen verbeelding met behulp van eigen aanvullend fotomateriaal en technieken zoals we dat van reclame en glossy’s gewend zijn. Zowel de oorspronkelijke foto als de bewerkte foto worden naast elkaar getoond. De kijker kan zo beide foto’s met elkaar vergelijken en er zelf een oordeel over vormen.
Untitled-1
Beeld vrouw met baby: © Koen Hauser, Fotograaf des Vaderlands, Kijk!MijnGeluk 2014
Beeld vrouw met baby bewerkt: © Koen Hauser ,Fotograaf des Vaderlands, Kijk!MijnGeluk, 2014. Haar: Tommy Hagen & Angelique Hoorn. Digital Art by Magic Group Media BV – Edwin Veer / Peter Witte

Hauser wil het publiek bij zijn serie betrekken en roept op om foto’s van geluksmomenten in te sturen ter bewerking, zowel de voor de hand liggende momenten als de geluksmomenten in tijden van tegenspoed. Dat kan naar: kijkmijngeluk@defotoweek.nl
Tijdens Fotoweek zal Hauser het geluk van het publiek vastleggen in een pop-up fotostudio.

Fotoweek
Voor wie nog niet bekend is met ‘Fotoweek’, is hier een korte schets in acht vragen.
1. Wat is Fotoweek?
Fotoweek is de themaweek van de fotografie. Tien dagen lang staat heel Nederland in het teken van fotografie. Onder de vlag van Fotoweek organiseren fotografen, fotoclubs, musea, fotowinkels, bibliotheken, boekhandels en iedereen die zich bezighoudt met beeld talloze activiteiten voor het Nederlandse publiek. Dit jaar is het thema ‘Kijk! Mijn Geluk’.
2. Waarom Fotoweek?
Fotografie verdient een nationale themaweek, want fotografie is overal aanwezig en iedereen fotografeert. Tegelijkertijd gaan we steeds vluchtiger om met het resultaat. Met Fotoweek willen we eens per jaar vieren hoezeer beeld ons leven verrijkt en hoe bijzonder het is dat we met fotografie speciale momenten kunnen vastleggen. We sporen het Nederlandse publiek aan om bewust(er) naar fotografie te kijken, maar ook om op de foto te gaan, zelf te fotograferen en foto’s te delen.
3. Wanneer is Fotoweek 2014?
De tweede editie van Fotoweek vindt plaats van vrijdag 12 september t/m zondag 21 september 2014.
4. Wat is het thema van Fotoweek 2014?
Het thema is dit jaar ‘Kijk! Mijn Geluk’. Een populair onderwerp om te fotograferen. Geluk staat centraal tijdens Fotoweek 2014.
5. Waar vindt Fotoweek plaats?
Fotoweek vindt niet op één locatie plaats, maar op talloze locaties door het land. Partners organiseren hun activiteit in hun eigen studio, museum, winkel, bibliotheek etc. Op een aantal bijzondere plaatsen in het land komen ‘pop-up’ fotostudio’s te staan waar mensen zich kunnen laten portretteren. Zo is er voor het publiek altijd een activiteit in de buurt.
6. Voor wie is Fotoweek?
Tijdens Fotoweek wordt fotografie in al haar vormen gepresenteerd: als kunst, als professie, als hobby en als beeldtaal. Dit maakt Fotoweek voor iedereen interessant. Met een breed scala aan partners (van musea tot fotowinkels en van bibliotheken tot amateurclubs) worden voor verschillende doelgroepen activiteiten georganiseerd.
7. Door wie wordt Fotoweek georganiseerd?
Fotoweek is een initiatief van het Nederlands Fotomuseum en Foam. De organisatie van Fotoweek is in handen van Stichting Fotoweek. Ieder jaar organiseert de stichting een landelijk programma en een publiekscampagne. Het bestuur van Stichting Fotoweek bestaat uit Lars Boering (secretaris), Marloes Krijnen (bestuurslid) en Ruud Visschedijk (voorzitter).
8. Wat zijn de ambities van Fotoweek?
Het is de ambitie van Fotoweek om uit te groeien tot een jaarlijkse traditie, waarbij steeds meer partners zich aansluiten en er steeds meer activiteiten worden georganiseerd. Voor het publiek wordt Fotoweek een terugkerend evenement met een herkenbaar gezicht.

 

Bekijk ook deze items