terug

Joop Swart Masterclass 2012

Voor de negentiende keer werd de Joop Swart Masterclass gegeven, een unieke kans die World Press Photo jonge fotografen biedt om zich te verdiepen in hun werk en verder te groeien als fotograaf. Het is eer om mee te mogen doen, een jury bepaalt wie mee mag doen. Dat de eisen hoog zijn, is ook altijd weer te zien aan het resultaat van de masterclass: mooie en indringende series gepresenteerd in een mooi boek. Vorige week werd het nieuwste boek gepresenteerd: Next #02.
Het thema waarmee de jonge fotografen aan de gang zijn gegaan is ‘trust’. Een thema waarop veel interpretaties mogelijk zijn, zo blijkt ook wel uit de foto’s in het boek. Soms is het thema niet direct duidelijk te zien, zoals de serie die Hajime Kimura maakte. Een andere keer is het wat directer. Neem bijvoorbeeld bruidsparen die Jia Dai Teng Fei fotografeerde. Door ze in hun werkomgeving te fotograferen, krijgen de foto’s een diepere laag. De Nederlandse Ilvy Njiokiktjien fotografeerde in Zuid-Afrika Suidlanders, die het vertrouwen in de overheid kwijt zijn. Het is een mooi vervolg op haar prijswinnende serie Afrikaner Blood. En opnieuw wist ze het vertrouwen te winnen om van zo dichtbij een groep mensen te volgen. Maar dat kon alleen omdat ze blank is, zegt Njiokiktjien in het boek.
Daarmee laat ze ook zien dat ‘trust’ heel erg over de fotografie zelf gaat. “Vertrouwen is heel belangrijk in de fotografie. Je hebt het nodig om je werk te kunnen maken”, zegt Maja Daniels dan ook bij de boekpresentatie in Amsterdam. Het komt ook tot uiting in de foto’s van Bieke Depoorter die in Egypte wildvreemde mensen op straat vroeg of ze bij hun mocht slapen. Over vertrouwen gesproken! Ze wilde niet als fotograaf toegelaten worden, maar als mens. Of zoals ze het zelf zegt: “ik neem een foto altijd als persoon, niet als fotograaf.”
Net als de voorgaande edities van de Joop Swart Masterclass heeft het ook dit jaar weer interessante series opgeleverd. Ze zijn mooi gebundeld in het boek, vormgegeven door Teun van der Heijden. Wellicht dat een aantal series nog als een zelfstandig boek zal verschijnen. Want boeken maken, dat is nog steeds niet achterhaald. Zelfs niet in het huidige digitale tijdperk. Althans, dat roept Markus Schaden, een van de masters dit jaar. Hij preekt natuurlijk een beetje voor eigen parochie, als uitgever van vele boeken. Met een boek geeft een fotograaf het blijvend statement af, is zijn mening. De toekomst is echter wel digitaal: een e-book. “Een fotoboek is een democratisch medium. Een e-book maakt het democratisch gehalte nog groter omdat het meer mensen kan bereiken.” Jia Dai Teng Fei schiet in de lach als Schaden dit zegt. “Je zegt het alleen maar om je eigen winkel te promoten.”
Next #02 is te koop voor € 19,50 onder andere via de website van World Press Photo.
Een portfolio van Ilkin Huseynov, een van de deelnemers van dit jaar, staat in Pf nummer 10. Dit nummer is vanaf eind november te koop in de winkels, of via Tablisto voor de iPad.


Bekijk ook deze items