terug

Jonge talenten verbeelden respect

Next #01

Begin november verscheen een nieuw fotoboek van World Press Photo: Next #01. Hierin laten twaalf aankomende talenten in pers- en documentairefotografie werk zien rondom het thema ‘respect’. Hun (beeld)verhalen zijn onderdeel van de achttiende Joop Swart Masterclass.
Uit 147 genomineerden wereldwijd selecteerde een onafhankelijke jury voor een fotoboek van World Press Photo twaalf veelbelovende jonge pers- en documentairefotografen. Ze kregen de opdracht een foto-essay te maken rond het thema ‘respect’. Op basis daarvan mochten ze zich een week lang verdiepen in de fotojournalistiek aan de Joop Swart Masterclass onder begeleiding van zes prominenten in het vak.
Jodi Bieber (Zuid-Afrika), nu een van de masters, was in 1996 zo’n jong talent in de Joop Swart Masterclass. Haar ervaring toen: “Ik was heel solistisch bezig met mijn projecten in Zuid-Afrika en dacht dat anderen in Europa veel beter waren dan ik. De masterclass was een omslagpunt. Het contact en de samenwerking met zoveel verschillende mensen en hun eigen benadering van de fotografie gaf me zelfvertrouwen. De masterclass heeft mij enorm geholpen en opende deuren voor me in Europa. Mijn werk werd erkend.”

Intiem

Tijdens deze 18de editie van de Joop Swart Masterclass viel veelvuldig het woord ‘intimiteit’. Deelnemer Kuba Kaminski (Polen): “Het was heel intiem, dat had ik niet verwacht. Iedereen sprak vrijuit over allerlei privézaken, dat zette de toon. We werkten echt als een team.” In zijn serie The Whisperers portretteert Kaminski de ‘fluisteraars’ van Podlasie in Oost-Polen, die geloven de gave Gods te hebben om alle ziekten te genezen, kwade geesten uit te drijven en vloeken over mensen af te roepen.
jonggetrouwden voor ieder kind dat zij krijgen. De meest eervolle rol voor een jonge vrouw in Nagorno Karabach is echtgenote en moeder te zijn en voor een gezin te zorgen. Ik fotografeer soms postconflictsituaties, maar mijn werk gaat meestal over jonge vrouwen. Ik zie fotografie als een manier om je eigen leven te onderzoeken. Toen ik hoorde over de babyboom in Nagorno Karabach en over megabruiloften met 700 mensen tegelijk, wilde ik dit project over het moederschap maken. Ook omdat ik, nu 30, in mijn omgeving steeds vaker de vraag krijg: Wanneer begin jij aan kinderen?”
Na vier vergeefse pogingen zag Taylor-Lind haar aanvraag voor de Joop Swart Masterclass gehonoreerd. “Een droom die uitkwam. Ik had niet verwacht dat het zó intensief en emotioneel zou zijn. We daagden elkaar op een prettige manier uit, zonder wedstrijdelement. Veel zelfreflectie en veel vragen, waarmee ik verder kan. De leercurve is enorm.”
Een van de masters was Christopher Anderson (Canada, fotograaf Magnum). Hij was “pleasantly surprised” over het hoge niveau van het werk van de deelnemers. “Ze hebben hun vorm al grotendeels gevonden en hebben zich al een idee gevormd over wie ze zijn en wat ze met hun werk willen uitdrukken. Het is een getalenteerde groep die al een aardig eindje op weg is.”

Next#01

De foto-essays van de twaalf deelnemers aan de Joop Swart Masterclass zijn samengebracht in het boek Next. Met deze eerste editie van Next (de naam verwijst naar een volgende generatie van pers- en documentairefotografen) zoekt World Press Photo naar wegen om een nieuw, breder publiek te bereiken. “Het fotoboek van de masterclass was tot nu toe nogal intern gericht”, zegt directeur WPP Michiel Munneke. “We willen het internationaal en bij een breder publiek onder de aandacht brengen. Daarom hebben we samenwerking gezocht met Schilt Publishers. Next#01 is twee keer zo dik, met meer ruimte voor foto’s en tekst en is in de boekhandel te koop. Het is uitgebracht in het Engels en Duits; over een Franse, Spaanse en Italiaanse uitgave zijn we in onderhandeling.”