terug

Impossible PQ-film en Harman Direct Positive

De prijs voor kunstwerken is afhankelijk van de oplage: hoe lager die is, des te zeldzamer en dus duurder het kunstwerk. Maar het is moeilijk die authenticiteit te controleren, zeker voor een digitale foto. De oplossing is een unicaat. Digitaal gaat dat per definitie niet lukken, maar analoog wel. Impossible en Harman hebben beide een oplossing, respectievelijk met direct-klaar film en met een direct-positief papier op groot formaat. Beide zwart-wit.
Voor een fotografisch unicaat moet je direct belichten op een materiaal dat niet is na te maken. De meest eenvoudige oplossing is direct op papier te belichten, maar met normaal fotopapier krijg je een negatief beeld. Harman (Ilford Photo) bedacht een zwart-wit direct-positief papier. Het Harman Direct Positive FB papier. Het papier is in verschillende maten te verkrijgen, maar voor een beetje serieuze kunstfotografie is eigenlijk alleen 8×10 inch of groter interessant.
De andere methode is de direct-klaar film, de bekende Polaroid. Na het verdwijnen van Polaroid is vooral Impossible Project hier erg mee bezig. In 2009 kon het bedrijf de oude machines overnemen om 8×10 inch direct-klaar materiaal te maken en in 2012 werd de eerste film gelanceerd: de PQ 8×10 Silver Shade film.
Beide materialen hebben hun voor- en nadelen.