Imogen Cunningham

Dit boek is de catalogus van een grote overzichtstentoonstelling die nu in Madrid en volgend jaar in Stockholm te zien is. Cunningham stierf 35 jaar geleden en was maar liefst 70 jaar als fotografe actief. We kennen haar vooral van haar modernistische plantenstudies, vanzelfsprekend ruim in dit retrospectief vertegenwoordigd. Maar Cunningham heeft in die vele jaren van alles gedaan. Van naaktstudies tot kunstenaarsportretten, straatbeelden en dansstudies, en dat vanuit steeds veranderende gezichtspunten. Alles bij elkaar genomen zie je in dit boek een belangrijk deel van de geschiedenis van de fotografie weerspiegeld, met een nadruk op de stromingen die ze in het begin van haar carrière tegenkwam. Ze zoog gedurende haar carrière als een spons op wat in de fotografie speelde. Keer op keer wist ze dat om te zetten in juweeltjes van foto’s. Beïnvloed door Gertrude Käsebier, draaide in het begin alles om het picturalisme. Deze tegen de klassieke schilderkunst leunende vorm van fotografie voelde ze haarfijn aan. Je ziet een aantal juweeltjes in dit boek terug. Ze had lef, want ze fotografeerde zichzelf en haar echtgenoot naakt. En dat viel niet overal goed. De laatste werd, in de sferen van het picturalisme, zich als Narcissus spiegelend in een vijver afgebeeld. De blik in de achteruitkijkspiegel van de picturalisten wendde zich naar een strakke blik door de voorruit toen het modernisme opkwam. Een draai van 180 graden. De foto’s gingen van weelderig, omfloerst en romantisch naar strak, helder en zakelijk. Cunningham behoorde met haar plantenstillevens tot de meest invloedrijke fotografen in deze stroming. Ze bleef tot haar dood, op haar 93ste, fotograferen. Haar laatste boek, ‘After Ninety’, werd postuum uitgegeven. Deze prachtig verzorgde catalogus met rond de tweehonderd groot en fraai gedrukte afbeeldingen bestaat in een Duits- en een Spaanstalige versie. Kehrer, Fundación Mapfre, 25x30 cm, 258 blz., gebonden Duits- of Spaanstalig, €48 ISBN 9783868283563