terug

‘This is our home’ brengt Belgische natuur dichtbij

Met de korte film ‘This is our home’ heeft Tim Janssens onlangs de Belgische GoPro Nature Award gewonnen. Opdracht was om in minder dan twee minuten de Belgische en Luxemburgse natuur zo te verbeelden, dat kijkers geïnspireerd zouden raken voorzichtiger om te gaan met de wereld om hen heen. De film van Janssens over het natuurschoon van België werd door de jury geroemd als ‘een meeslepende montage met heel knappe, originele observaties.’ Ook geeft de film van Tim ‘een haast universele look & feel aan onze lokale fauna en flora’. Niet gek voor een componist, die vooral hobbymatig de natuur probeert vast te leggen op foto en film.

De componist uit Begijnendijk kwam de wedstrijd bij toeval op internet tegen. Gewapend met een drie GoPro camera’s, een drone en twee visstokken trok hij vervolgens drie maanden heel België door, op zoek naar de juiste beelden. Van de Ardennen tot aan de Belgische kust.
Voor het filmen begon, was de muziek voor de film al klaar. “Ik ben componist voor film en TV,” vertelt Tim. “Ik had de muziek al geschreven en op basis daarvan ben ik beginnen te filmen. De muziek inspireerde en gaf me ideeën over de dieren die ik wilde filmen. Eerst een mistige zonsopkomst (de muziek begint ook rustig), dan dieren die wat levendig worden (percussie komt op in het nummer) , enzovoorts. In New York hebben we tenslotte een stem opgenomen om een soort ‘moeder natuur stem’ te creëren.”
In de film is een hoofdrol weggelegd voor ‘klein’ wild: je ziet verschillende vogels en een eekhoorn. Was dit een bewuste keuze? “Klein wild was makkelijker om te filmen dan grotere dieren. Ik heb echt lang geprobeerd om vossen en herten te filmen, maar was nooit tevreden over het resultaat. Meestal stonden ze te ver weg. Dat is het nadeel van de GoPro, zelfs als het dier 1 meter voor de camera staat, lijkt het wel 100 meter ver te staan door de breedhoek. Ik heb dan ook verschillende opnamesettings gebruikt bij de GoPro. Meestal gaf de medium setting het beste resultaat. Voor landschappen de ultra wide natuurlijk.”
Het kleine wild weet toch te ontroeren. En dat is omdat je zo dicht op de dieren zit. Je kunt ze bijna aanraken. Dat was ook de bedoeling, legt Tim uit. “Zo kun je in de ogen van de dieren kijken, waar de emotie zit. Dit was ook het moeilijkste, omdat de GoPro hier niet voor gemaakt is. Met een DSLR hang je er een 500mm aan en je komt al een stuk dichterbij. Dit gaat niet met de GoPro, je moet ze kunnen filmen op 30 centimeter afstand of korter.”
Om de beelden te krijgen die Tim wilde, moest hij vooral erg geduldig zijn. Hoe is het hem gelukt om schuwe soorten, zoals de eekhoorn en ijsvogel, vast te leggen? “Eerst moet je enkele dagen globaal filmen, dat wil zeggen alles in beeld brengen met een ultra wide shot, om de gewoonten van de dieren te leren. De Vlaamse Gaai zit graag op die tak, de ijsvogel komt daar graag vissen…” En dan is het naast geduld ook een kwestie van geluk hebben. “Voor de ijsvogel ben ik drie weken lang om 5 uur opgestaan. Het was hopen dat de vogel op de juiste tak landde en niet op de camera, zoals hij meermaals deed. Het eekhoorntje heb ik met een GoPro bevestigt aan een 9 meter lange visstok gefilmd, hoog in de bomen.”
Deelname aan de wedstrijd heeft Tim geen windeieren gelegd. Dankzij de winst mocht hij 10 duizend euro in ontvangst nemen. Toch had de componist bij het maken van het filmpje niet alleen de winst voor ogen. “Je wilt de mooiste beelden verzamelen, dat wordt een beetje een obsessie. Dan ben je helemaal niet meer bezig met het winnen van een wedstrijd.”
 

Tags: GoPro

Bekijk ook dit item