Het ontzorgen van de fotograaf

Happix is een online platform dat klanten in staat stelt om te op een makkelijke en visuele manier te zoeken naar fotografen op basis van soort fotografie, portfolio, reviews, locatie en tarief. Het bedrijf is gestart door drie ondernemers: Stefan Schuyleman, Barend Groote Schaarsberg en Robert Govers. De laatste heeft een achtergrond als fotograaf. “We vonden dat het tijd werd om fotografie weer terug te brengen naar de fotografen. Zonder de rompslomp van (web)marketing en sales eromheen. Dit ontzorgt fotografen en maakt voor klanten het aanbod inzichtelijker,”aldus Robert Govers.

De website is sinds 29 december 2015 online. Fotografen presteren zich op de website middels een profiel. Daarin staat persoonlijke informatie over de fotograaf, over zijn motivatie en werkwijze bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen klanten bladeren door een portfolio, reviews bekijken en prijzen vergelijken. “We willen de markt voor fotografen veranderen,” vertelt Govers. “De markt is nu enorm versnipperd. Klanten weten niet waar ze naar zoeken en fotografen ontberen kennis op het gebied van marketing en techniek.” Met techniek doelt Govers vooral op het succesvol kunnen inzetten van websites.

“Wanneer een klant op zoek is naar een fotograaf dan toetst deze in Google een plaatsnaam in, plus de term fotografie. Dan willen ze hapklare brokken vinden, met prijzen die je kunt vergelijken. Een beetje zoals je ook een hotelkamer zoekt, of tickets bestelt. Voor hotels heb je bijvoorbeeld de website booking.com, waar klanten terecht kunnen. Voor de fotografie bestond zoiets niet. Fotograferen zijn eenlingen, die in hun url van de website hun eigen naam gebruiken. Maar als mensen je niet kennen, kunnen ze je op die manier niet vinden op internet.”

“Omdat klanten veelal alleen maar kijken naar de prijs, ontstaat een race to the bottom. Fotografen moeten hun waarde in beeld brengen. En meer van zichzelf laten zien. Wie is de persoon achter de fotograaf? Door middel van reviews maken we het vergelijken makkelijker. Dan gaat het om meer zaken dan alleen de prijs. Zo maken we de markt beter voor fotografen.”

“Laatst bleek uit een onderzoek van Dupho dat fotografen maar zo’n 25 procent van hun tijd besteden aan wat ze echt leuk vinden: de fotografie. Wij willen dit percentage verhogen naar in ieder geval vijftig procent. Dat doen we door een groot deel van het ondernemen over te nemen.”

“Via de website kunnen we straks ook data verzamelen waar de fotograaf wat aan heeft. Wellicht is een periode in het jaar aan te wijzen wanneer een bepaald type shoot vaker wordt afgenomen. Daar kun je op inspringen met de prijzen.”

Momenteel zijn 393 fotografen aangemeld bij het platform. “We willen naar zo’n 1500 aan het einde van het jaar. Dat is ook onze kracht. Normaliter staan fotografen op zichzelf. Grote partijen gaan geen contract aan met eenlingen. Met een collectief willen ze dat wel.”

“Laatst is bij ons de eerste huwelijksshoot verkocht. Dat gebeurde op basis van het profiel van de fotograaf op de website, hij had de mensen nog niet eens gesproken. Dat is anders binnenkomen bij een opdrachtgever, wetend dat je de opdracht al binnen hebt. Hèt bewijs dat de markt verandert,”aldus Govers.

“We gaan ervoor dat onze website straks bovenaan bij Google staat. We zijn nu in de meeste categorieën al te vinden op pagina 3 van de zoekresultaten. Dat willen we organisch bereiken en dat heeft even tijd nodig. Maar daar heb je uiteindelijk meer aan.”

Geïnteresseerde fotografen kunnen op de website makkelijk een profiel aanmaken. Als alle gegevens compleet zijn, verschijnt hun profiel online. Happix rekent een vergoeding van 20 procent van de voor de fotograaf geplaatste omzet. “En dat zetten we in om onze diensten nog beter te maken.”

Ga naar de website van Happix: https://happix.nl/registreren