terug

Het middenformaat herrijst

middenformaatphaseoneDe aanbieders van middenformaat-camera’s zijn de afgelopen jaren door zwaar weer gegaan, waarbij enkele fabrikanten zelfs kopje onder gingen. Intussen gloort er licht aan het einde van de tunnel.

Het middenformaat was vooral het domein van de vakfotograaf, stelt Jan van der Schans in P/f nummer 9. Onderscheidend als het was in uiterlijk en kwaliteit, was het het visitekaartje van de ‘echte’ fotograaf. Terwijl de amateur zich bediende van kleinbeeld, gebruikte de vakfotograaf de grotere camera op rolfilm, zoals Hasselblad, Mamiya, Bronica, Pentax of Rolleiflex. Het grotere opnameformaat was de doorslaggevende factor als het om beeldkwaliteit ging.

Nu de kwaliteit van de fullframe-camera’s van Canon en Nikon vaak goed genoeg is om heel veel – ook technische – foto’s mee te maken, is de vraag gerechtvaardigd of het middenformaat bestaansrecht heeft. Jan van der Schans komt, na een analyse van het huidige aanbod, tot de conclusie dat het middenformaat herrijst. Al is het alleen maar omdat de professionele fotograaf nog steeds ‘onderscheidend vermogen’ wil toevoegen. Echte vakcamera’s gebruiken. Hier liggen mogelijkheden voor PhaseOne, Leaf, Sinar en de nieuwe Leica.


Bekijk ook deze items