Hans Aarsman – De fotodetective

Wie PhotoQ bezoekt of de Volkskrant leest, kent Hans Aarsman zijn fotobesprekingen. Doorgaans bekijkt een mens een foto in een fractie van een seconde. Net genoeg voor een vage inventarisatie en om een beetje sfeer te proeven. Dat geldt niet voor Aarsman. Als hij heeft gekozen, neemt hij er alle tijd voor om een foto tot op de millimeter te bestuderen. Geen detail ontgaat hem. Ik kom mensen tegen die er een sport van maken de door Aarsman gekozen foto te bekijken en nagaan of ze hetzelfde zien. Maar het draait bij foto’s bespreken nooit om beschrijven alleen. Uiteindelijk gaat het om duiding. Hij is er meester in zich op een volstrekt eigen wijze in te leven in de wereld die een foto laat zien. Dat is het onderwerp van dit boek. Want wie verwacht in ‘De fotodetective’ hetzelfde te lezen als in bijvoorbeeld de Volkskrant, heeft het mis. Daar gaat het over de foto’s zelf, hier vooral over de manier van benaderen. In een uiterst heldere tekst – Aarsman is een geweldig schrijver – legt hij uit hoe hij foto’s analyseert. Eerst hoe hij dat als fotograaf deed, later als fotobespreker. Als hij het over zijn visie als fotograaf heeft, zet hij ons vaklui een spiegel voor. We richten ons volgens hem te veel op mooi vorm te geven fotomomenten. Door het niet- fotogenieke te laten schieten, zorgen we ervoor dat een groot en zinvol deel van de wereld onbelicht blijft. Reden ons in en buiten dit boek flink op de korrel te nemen (een kat maakt volgens hem soms betere foto’s), maar het snijdt wel hout. We zouden meer kunnen nadenken over dat filterproces. Hij schrijft in dit boek hoe nukkig die fotografengewoonte ook bij hem was, ondanks zijn kritische visie. Uiteindelijk heeft hij de camera maar aan de wilgen gehangen. De titel ‘De fotodetective’ staat voor de manier waarop Aarsman nu naar foto’s kijkt. Eerst deed hij dat door de bril van de fotograaf, daarna probeerde hij het door de bril van een toerist en ambtenaar, en toen kwam hij op het idee het als een detective te doen. Door de bril van Sherlock Holmes. Foto’s zijn er niet om mooi te zijn, maar om te bestuderen. Elk detail, hoe verborgen ook, kan relevant zijn. Door onderlinge verbanden te leggen, ontstaat een verhaal. Net als Holmes rust Aarsman niet tot dat rond is. Bestellen Podium, 15x20 cm, 166 blz., paperback Nederlandstalig, ISBN 9789057594533, €20

    1 bijdrage

    1. E Waagenaar /

      Als Voorzitter van der Erster Wiener Sachertorte Vogelverein für Breda und Oosterhout – frisch eingetroffen, ben ik reuze content met de coverfoto van dit hoogstwaarschijnlijk fantastisch fotoboek van Aarsman. Ga het onmiddellijk aanschaffen, want willen wij niet allen weten waarom dat vogeltje, hoogst waarschijnlijk een simpele Blokker-mus, op dit kopje staat?

    Reacitemogelijkheid gesloten.