terug

Gregory Crewdson masterclass

Woensdagavond 19 november 2014 verzamelde zich een groot aantal fotografen in het Tropenmuseum op uitnodiging van Nikon Professional Services om daar een ‘masterclass’ bij te wonen van Gregory Crewdson. Hij werd geïnterviewd door Sacha de Boer waarbij een groot aantal foto’s uit de verschillende fases van zijn werk voorbijkwam en toegelicht werd.
EdK-20141119-1002684

Afstand

Een zekere afstand tot de wereld kenmerk volgens Gregory elke fotograaf, het maken van een foto als zodanig levert die afstand al door de camera die je tussen jezelf en de wereld plaatst. Die afstand geeft de ruimte om je eigen wereld te scheppen. Een bezoek op jonge leeftijd aan een tentoonstelling van Diane Arbus leerde hem zien dat een foto meer is, een diepere betekenis kan hebben, dan de afbeelding als zodanig. Het doel van het maken van een foto is het vertellen van een verhaal, maar in een foto is het een moment uit een verhaal, wat er voor of na komt en zelfs wat er precies aan de hand is, is aan de kijker. De spanning zit vaak in de onduidelijkheid of ongemakkelijkheid van de relatie tussen de personen op de foto, of het zich overduidelijk ongemakkelijk voelen van de persoon op de foto. Voor dat scheppen worden dan door Gregory Crewdson grote inspanningen verricht, wisselend per project, hij zoekt of bouwt het theater waarin het moment uit het verhaal zich afspeelt. Er zijn projecten die in een filmstudio zijn opgenomen waarbij het volledige decor is gebouwd en uitgelicht na uitgebreide voorbereidingen, bij andere projecten wordt eindeloos rondgereden om een plek te vinden, maar ook die wordt vervolgens helemaal uitgelicht. Hij werkt dus ook met een echte ploeg mensen, voor decorontwerp, licht en zelfs het bedienen van de camera. Toch blijft er ruimte voor het toeval, soms vertrouwt de fotograaf op een beetje geluk. De lucht, de wolken, die zijn zoals ze zijn, maar er komt ook wel eens iemand langs die precies in het beeld blijkt te passen, zozeer dat zonder die passant de foto niet interessant was geworden. Die persoon wordt dan wel gevraagd te blijven staan op de gewenste plek, want snel fotograferen is er niet bij. Dat is dan wel weer typisch een eigenschap van fotografie, de echte wereld dringt toch altijd binnen, hoe goed je alles ook voorbereid. De meeste foto’s worden gemaakt in de korte periode dat het bestaande licht en het eigen licht in de juiste balans zijn gekomen.

Foto: Christopher Peterson, Gregory Crewdson aan het werk, 2009
Foto: Christopher Peterson, Gregory Crewdson aan het werk, 2009

Samenstellen

De 8×10 camera levert hoge kwaliteit, maar scherptediepte hoort daar niet bij. Vandaar dat elke foto zoals die geproduceerd wordt is samengesteld uit delen van een serie van 40 of 50 opnames die allemaal van hetzelfde standpunt zijn gemaakt, met met wisselende belichting en scherpstelling. Het eindresultaat moet volgens Gregory zo min mogelijk eigenschappen van een foto bevatten, geen korrel, geen onscherpte. Wanneer de afdruk dan aan de muur hangt, waar hij hoort, is het alsof je door een raam kijkt naar een stukje uit de wereld van Gregory Crewdson. De nieuwste series worden inmiddels digitaal opgenomen, het werkt immers veel eenvoudiger, met als voornaamste voordeel dat je kunt zien wat je hebt opgenomen.
Foto’s zijn te zien bij: Aperture  en whitecube
En een documentaire over zijn werk vind je hier.