terug

Freelancersdag 2013: Niet klagen, maar doen

Niet klagen, maar trots zijn op wat je doet is de boodschap van Ilvy Njiokiktjien. © Bas de Meijer
Niet klagen, maar trots zijn op wat je doet is de boodschap van Ilvy Njiokiktjien. © Bas de Meijer
“Wie wil er nou werken met een klagende journalist?” Fotojournalist en tevens fotograaf des vaderlands Ilvy Njiokiktjien kijkt de zaal in, maar wacht het antwoord niet af. Haar boodschap op de Grote Freelancersdag is helder. Klagen bij je klant werkt averechts. Het is veel verstandiger om de opdrachtgever te laten zien dat niet iedereen een goede foto of tekst kan maken. Ga uit van je kracht, doe wat bij je past en wees trots op wat je doet. De peptalk van Njiokiktjien slaat aan op de dag die is georganiseerd door de NVJ/NVF, in samenwerking met de Fotografenfederatie.
Tijdens de Grote Freelancersdag staat het thema Fun & Profit centraal, oftewel hoe kun je als freelancer succesvol zijn en plezier hebben in wat je doet. Fotografen en journalisten krijgen een goed programma voorgeschoteld. De toon is positief, Rob Wijnberg van De Correspondent vertelt opgetogen over zijn plannen en laat weten dat goede journalistieke verhalenvertellers zeker welkom zijn. Wie voor De Correspondent gaat freelancen, krijgt ook een billijke vergoeding. Dat zijn andere geluiden dan we gewend zijn. Het verhaal van Njiokiktjien sluit daar op aan. Je kunt wel degelijk verdienen, maar dan moet je je wel als ondernemer opstellen. Daarvoor heeft de secretaris van de sectie NVJ Freelancers, Rosa Garcia López, wel een idee over. In een van de workshops legt zij het principe van Business Model You uit.
Marcel Molle vertelt over zijn transitie van fotojournalist naar filmende fotograaf. Als een opmerking wordt gemaakt over de jas van Chanel raakt hij even uit zijn concentratie: "van mode weet ik niets". © Bas de Meijer
Marcel Molle vertelt over zijn transitie van fotojournalist naar filmende fotograaf. Als een opmerking wordt gemaakt over de jas van Chanel raakt hij even uit zijn concentratie: “van mode weet ik niets”. © Bas de Meijer
Bij de andere workshops horen de bezoekers van de dag hoe anderen succesvol zijn geworden en welke stappen zij hebben genomen. In de jaren negentig was Marcel Molle nog een echte fotojournalist. Met het winnen van de Zilveren Camera in 2000, waarschijnlijk ook de eerste digitale Zilveren Camera winnaar, komen commerciële klanten en zo gaandeweg heeft Molle de journalistiek verlaten. Ook omdat hij geen zin meer heeft om als vee in een persvak te moeten staan en daar veredelde promotiefoto’s te maken. Het vak is veranderd, volgens Molle, zonder met weemoed terug te kijken. Nu is filmen voor Molle erg belangrijk geworden. Ook Daimon Xanthopoulos vertelt over zijn overgang van puur fotograaf naar een echte multimediaal werkende journalist. Hij werkt steeds meer samen met anderen. Dirk-Jan Visser is daar een voorstander van, vertelt hij in zijn workshop. Er wordt wel gepraat over verdienmodellen, maar die staan niet centraal bij de workshops. Het gaat om wat je als freelancer drijft en hoe je een markt kunt vinden. Dat is minder abstract dan een verdienmodel. Voor fotografen heeft Juan Vrijdag een mooi concept bedacht. Zijn Publis.pro een soort beeldbank noemen, doet het absoluut onrecht, want het is meer. Je kunt bijvoorbeeld ook online apps maken. Daar gaan we binnenkort in Pf nog aandacht aan besteden.
Geld binnenhalen voor projecten kan natuurlijk ook via crowdfunding. Documentairemaakster Anne Dilven heeft dat bewezen met ‘Terug naar Irak’. Vorig jaar won ze de pitch tijdens de Grote Freelancersdag en nu kan ze als wereldprimeur de trailer laten zien. Ze vertelt enthousiast over crowdfunding, maar laat ook de schaduwkant zien: het is heel veel werk, zoals eerder ook al uit het onderzoek van Jeroen Berkenbosch over crowdfunding voor fotojournalisten liet zien. Desalniettemin werkt het enthousiasme van Dilven aanstekelijk en ze laat zien dat er vooral kansen zijn.
Juan Vrijdag presenteert voor het eerst het nieuwe platform Publis.pro. © Bas de Meijer
Juan Vrijdag presenteert voor het eerst het nieuwe platform Publis.pro. © Bas de Meijer
Kansen krijgen ook de drie pitchers van het Crowdfundingproject 2013 van de NVJ/NVF. Uiteindelijk wint Annemiek Onstenk de hoofdprijs van € 3000,00. Daarmee kan ze verder met de Qracht 500, de tegenhanger van de Quote 500, waarmee ze mensen in armoede een stem wil geven. De tweede prijs, goed voor € 1000,00 is voor het duo Robert Oosterbroek en Bart Thiesen die de verkiezing van Prins Carnaval gaan gebruiken om het verhaal van een dorp te vertellen. Zij doen dat cross- en multimediaal. De wenkbrauwen fronsen wel als ze beweren dat de audioslideshow nog niet zo heel erg veel gebruikt wordt. Maar dat mag de pret niet drukken. Tot slot krijgt Mathilde Sanders nog € 500,00 voor haar onderzoek wie nu eigenlijk de eigenaren van de media zijn.
Vol tevredenheid gaat iedereen vervolgens aan de borrel, je bent tenslotte journalist of niet. Daar worden volop informatie en gegevens uitgewisseld en nieuwe contacten gelegd. Want als freelancer blijft netwerken belangrijk en daar is de Grote Freelancersdag ook heel erg goed voor. Het weer sluit prima aan bij het gevoel van de dag. Misschien af en toe een fris windje, maar toch ook zeker genoeg zon.


Bekijk ook deze items