Fotoverhalen 1985-2013

cover boekrecensie_Erg veel aandacht heeft het tot nu toe niet gekregen. De fotoverzameling van het Haags gemeentemuseum. In totaal bevat deze zo’n 6000 foto’s. Een momentopname, rond de eeuwwisseling waren het er nog maar 2000. Sinds met het oprichten van Fotomuseum den Haag fotografie een speerpunt is geworden is het aantal flink gegroeid. De verdeling binnen de collectie komt wat onevenwichtig over. Twintig procent van de foto’s is Van Gerard Fieret, en ruim tien procent van Frans Zwartjes, beide Hagenaren. Maar de collectie bevat ook veel losse foto’s, en de keuze van fotografen beperkt zich niet tot de stads- en zelfs landsgrenzen. Die losse foto’s komen bijvoorbeeld uit de verzameling van Van Zoetendaal en betreffen aankopen die het museum deed naar aanleiding van fototentoonstellingen die het hield. Van die onevenwichtigheid merk je in ’fotoverhalen’ niets. Van geen enkele fotograaf is meer dan één foto opgenomen. Ook niet van Fieret en Zwartjes. De verleiding van het boek een etalage met beroemde foto’s te maken heeft samensteller Wim van Sinderen weerstaan. Sommige foto’s zijn zeer bekend, bijvoorbeeld de collage ‘Grossstadt’ van Paul Citroen, en de foto met draaiende grammofoon van Schuitema, maar dat zijn uitzonderingen. We zien veel onbekende foto’s met een verrassend element.  Van de Mexicaan Manuel Alvarez Bravo kennen we vooral zijn exotische Mexicaanse werk, maar hier staat een overduidelijk in Nederland gemaakte foto. De sequenties van Bernd en Hilla Becher laten over het algemeen installaties van industrieel staal en beton zien. Hier zien we krakkemikkige houten constructies die op instorten lijken te staan. Iedere foto gaat vergezeld van een bladzijde tekst. Van de vier tekstschrijvers kennen er twee de collectie van heel dichtbij. Flip Bool was in het verleden en Wim van Sinderen is nu betrokken bij de aanschaf van foto’s.  De meeste teksten zijn geschreven door Wim van Sinderen en Marieke van der Krabben. Vaak wordt de fotograaf gekarakteriseerd, soms wordt het verhaal rond een foto beschreven. De teksten van Eddie Marsman vallen op door de bijna literaire manier waarop hij zijn persoonlijke beleving in de teksten verweeft. Alles bij elkaar zien we geen stoffige weergave van een archief, maar een levendig boek waarin het meer om verbazing dan herkenning draait. Tekst: Wim van Sinderen, Marieke van der Krabben, Flip Bool, Eddie Marsman Lecturis, 24 x 17 cm, 400 blz, gebonden Nederlandstalig. ISBN 9789462260177. € 30 euro.
  • Auteur: Wim van Sinderen, Marieke van der Krabben, Flip Bool, Eddie Marsman
  • Uitgever: Lecturis
  • ISBN: ISBN 9789462260177

2 bijdrages

  1. geerjanssen /

    Ben ik de enige die het onprettig vind om naar een foto in een boek te kijken die doorgesneden is door 2 bladzijden?

  2. Wim van Sinderen /

    Even twee correcties bij deze mooie recensie. De periode strekt zich uit van 1885 (Breitner) tot heden. Het boek telt 252 pagina’s en kost 29,95 in de winkel.

Reacitemogelijkheid gesloten.