Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Fotobureau Hollandse Hoogte gaat de breedte in

mei 08, 2013

Naarden 2.0

mei 06, 2013

TIPA AWARDS 2013

mei 06, 2013

Beste Professionele Camera: Leica M

mei 06, 2013

Beste Expert DSLR Objectief: Sigma 35mm F1.4 DG HSM

mei 06, 2013

Beste geavanceerde DSLR: Nikon D7100

mei 06, 2013

Beste fototas: Vanguard Quovio 41

Meer berichten

Fotobureau Hollandse Hoogte gaat de breedte in

Door Redactie Pf / 8 mei 2013
next
  • A+ A-

Fotobureau Hollandse Hoogte is een beeldagent in steeds bredere zin van het woord. Ze vertegenwoordigen het prestigieuze Magnum, Corbis en tegelijkertijd zijn Nederlandse damesbladen een belangrijke klant. De veranderende markt zorgt voor de nodige dynamiek binnen het bedrijf.

Oprichter Louis Zaal begon 27 jaar geleden Hollandse Hoogte (de naam is geïnspireerd op een zethoogte uit de drukwereld) in een pand op de Lindengracht. “Daar begonnen we met 4 medewerkers in 1985”, vertelt Zaal. ”Tegenwoordig zijn dat er al 24. En we verwerken per dag zo’n 2000 tot 3000 foto’s in onze database.”

Die database wordt in Nederland gevuld door zo’n 340 aangesloten fotografen die zich maar al te graag laten vertegenwoordigen door Hollandse Hoogte vanwege haar enorme netwerk en de toegankelijke, welbekende website, www.hollandse-hoogte.nl.

Per jaar komen er meer dan 100 ‘sollicitaties’ binnen van fotografen die graag door Hollandse Hoogte vertegenwoordigd willen worden. Een klein gedeelte daarvan – 5 à 10 fotografen per jaar – komt ook echt bij het bureau. ”Dat percentage is laag”, legt Zaal uit, “maar we zoeken echt alleen fotografen met toegevoegde waarde. Specialiseren is steeds belangrijker. En dan heb ik het vooral over inhoudelijk specialiseren. De techniek is tegenwoordig bij bijna alle fotografen goed. We kijken vooral naar welke onderwerpen een fotograaf maakt. We zoeken voor negentig procent Nederlandse content. Een fotograaf moet bepaalde onderwerpen claimen”, vertelt Zaal.

De grootste bulk omzet voor Hollandse Hoogte komt uit de stockfotografie. Het bureau heeft zo’n 20 miljoen beelden op voorraad. Naast journalistiek en redactionele portretten – de traditionele corebusiness van Hollandse Hoogte – richt het bureau zich steeds meer op lifestyle en commercieel werk ten gevolge van een veranderende markt. “We zullen ons moeten blijven vernieuwen. De rol van internet zal groter worden, en daar moeten we verdienmodellen omheen bedenken. Ik zie onze rol daarom in de toekomst veranderen. Hollandse Hoogte zal meer een consultancy worden. Niet alleen maar dozenschuiven in foto’s, maar adviezen geven”, aldus Zaal.

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 1 is uit

Bestel Pf 1 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar




Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2015-2021 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld