terug

Feest


Pf is bijna jarig. In augustus is het 30 jaar geleden dat ons eerste nummer verscheen. Daar zijn we natuurlijk heel trots op. Fotografen hebben in die 30 jaar heel veel zien veranderen in hun vak. Om als vakblad dan een stabiele bron van informatie en inspiratie te blijven, vraagt om meer dan volhouden en stug doorgaan. Het lukt alleen als je altijd gaat voor kwaliteit en open staat voor nieuwe ontwikkelingen.
Ook Pf blijft zich daarom vernieuwen. Vorig jaar hebben we een stap gezet met de nieuwe vormgeving, waar we veel positieve reacties op hebben gekregen. Dit jaar zetten we een volgende stap door minder vaak uit te komen. “Hè, minder vaak?” Ja, we gaan terug van tien naar acht nummers. Maar in die acht nummers gaan we meer pagina’s stoppen dan we voorheen in tien hadden. Zo hebben we meer ruimte voor meer fotografie en meer portfolio’s. Meer ruimte om onderwerpen te behandelen en thema’s uit te diepen. Daarnaast gaan we enkele malen per jaar extra specials maken rond een bepaald thema. Dus minder is toch eigenlijk echt meer. En tegelijk versterken we ook de internetredactie, zodat u het actuele nieuws geen moment hoeft te missen.
Pf bestaat 30 jaar, en daar gaan we echt een feest van maken.
Zwart-wit
Om te beginnen zullen we in het kader van ’30 jaar Pf’ in ieder nummer terugblikken op een ontwikkeling van de afgelopen drie decennia. In dit nummer richten we ons op de zwart-wit fotografie. Ooit was het de norm. Veel kranten en tijdschriften waren twintig jaar geleden nog geheel of gedeeltelijk zwart-wit. Veel fotografen deden niet anders en haalden zwart-wit films in dozen van honderd stuks bij de vakhandel. In Pf hebben we jarenlang prachtige duotoon portfolio’s gehad, dankzij dat rijke aanbod aan zwart-wit fotografie. Die gloriedagen zijn weliswaar voorbij, maar zwart-wit is nog steeds niet dood. We spreken met een fotograaf die zijn eigen mening heeft over het gebruik van kleur in de krant en tonen werk van een moderne portretfotograaf, in zwart-wit. En alsof het zo moest zijn, wonnen Eddy van Wessel en Stephan Vanfleteren ook nog eens de Zilveren Camera en de Portretprijs. Twee kanjers van fotografen die specialisten zijn in zwart-wit. Ook gefeliciteerd.