terug

Eros

Eros, of Eroos, was de naam die de oude Grieken gaven aan de god van de liefde en het verlangen naar schoonheid. Schoonheid, liefde en de mens vormden zodoende bij hen een bijna onlosmakelijke eenheid. Het heeft ervoor gezorgd dat het naakte menselijke lichaam in de westerse wereld al sinds de klassieke oudheid als een bron van schoonheid en inspiratie voor de kunst wordt beschouwd.
Eros, of Eroos, was de naam die de oude Grieken gaven aan de god van de liefde en het verlangen naar schoonheid. Schoonheid, liefde en de mens vormden zodoende bij hen een bijna onlosmakelijke eenheid. Het heeft ervoor gezorgd dat het naakte menselijke lichaam in de westerse wereld al sinds de klassieke oudheid als een bron van schoonheid en inspiratie voor de kunst wordt beschouwd. De invloed van die oude Grieken is zo sterk gebleken dat in de Christelijke Middeleeuwen en zelfs het preutse Victoriaanse Engeland van de 19e eeuw het menselijk lichaam toch in al zijn glorie mocht worden afgebeeld. Zolang het maar in de naam van de kunst was, uiteraard. In steen en verf, zullen we maar zeggen. Fotografen hebben hier al sinds de uitvinding van de fotografie hartstochtelijk aan mee gedaan. Edward Muybridge fotografeerde nog naakte vrouwen onder het mom van bewegingsstudies. Maar met de fameuze beelden van Man Ray, Bill Brand en later ook mensen als Helmut Newton werd het fotograferen van naakt binnen de fotografie een echte kunstvorm. In deze P/f hebben we een aantal fotografen verzameld die ieder op hun eigen wijze een ode brengen aan het menselijk lichaam. Vreemd genoeg pakte dat in dit nummer zo uit dat het vrijwel alleen vrouwen zijn die ontkleed worden afgebeeld. Zelfs vrouwelijke fotografen schijnen een voorkeur te hebben voor het fotograferen van het vrouwelijk lichaam. Misschien moeten we dat nog eens nader onderzoeken, en houdt u mannelijk naakt nog van ons te goed.. In ieder geval hopen we dat u in deze barre maand een beetje warm wordt van dit nummer en wensen we u prettige feestdagen en een goed begin van het nieuwe jaar.
Jan Paul Mioulet
Hoofdredacteur