terug

Eric Maierson: Mediastorm producer

Onderdeel van de Zilveren Camera is de Canon Prijs. Sinds twee jaar staat die in het teken van ‘vernieuwende fotojournalistiek’. Speciale gast bij de uitreiking was Eric Maierson, producer bij het Amerikaanse Mediastorm.
Mediastorm is een bedrijf dat zich volledig toelegt op het maken van multimediaproducties voor internet. Fotografie, film en geluidsopnames vormen de basis voor indringende korte documentaires. Eric Maierson is geen fotograaf. Hij heeft ‘creative writing’ en ‘dramatic writing’ gestudeerd en als docent lesgegeven in schrijven en compositie. Verder heeft hij acht jaar gewerkt in de televisiewereld als veldproducent, wat betekende dat hij veel interviews moest afnemen en teksten moest editen om verhalen te creëren. Daarnaast had hij altijd al een grote interesse in computers.
Als bedrijf is het meer dan een simpele productiestudio. Waar het volgens Maierson uiteindelijk bij Mediastorm om draait, is het vertellen van goede verhalen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van fotografie, video en audio. Al die techniek staat daarbij allemaal in dienst van het verhaal. “Het is journalistiek met een kleine ‘j’ ”, aldus Maierson. “We weten dat er vreselijke dingen gebeuren in de wereld, en doen er vaak niets mee. Maar als je in staat bent om iets te veranderen in de wereld, dan is dat iets uitzonderlijks.” Internet biedt hem de mogelijkheid om met zijn verhalen over mensen andere mensen te bereiken en ze betrokken te maken.
Als voorbeeld noemt Maierson de productie voor Starbucks. “We werken met klanten die verhalen hebben die de moeite waard zijn om te vertellen. We zijn geen reclamebedrijf dat producten aanprijst”, legt hij uit: “We vertellen verhalen over mensen, verhalen die belangrijk zijn.” Mediastorm werkte met Starbucks vanwege hun betrokkenheid bij de mensen die hun koffie maakten. Het komt wel eens voor dat er opdrachten worden afgewezen als het verhaal niet deugt. Het bedrijf heeft het druk genoeg om het zich te kunnen veroorloven.

Meer beeld

Multimedia is voor Maierson geen tijdelijke overgangsvorm van fotografie naar video. Het is een medium dat een geheel eigen bestaansrecht heeft . “Fotografie met zijn stilstaande beelden heeft iets moois en waarachtigs over zich, dat niet zal verdwijnen.” Multimedia biedt volgens hem de mogelijkheid om meer mensen naar fotografie te laten kijken en een groter publiek aan je te binden. Je kan er een verhaal mee vertellen dat eenvoudigweg niet in een enkel beeld past.
Een extra voordeel van multimedia illustreert hij aan de hand van Driftless, dat samen met Danny Wilcox Frazier is gemaakt. Het boek bevatte tachtig foto’s. De multimediaproductie bevatte een groot aantal nieuwe foto’s, waarvan maar twee al in het boek stonden. En het gaf de mensen op de foto’s letterlijk een eigen stem. “Het voegt iets toe aan je repertoire, aan de vaardigheden die je nodig hebt. “Maar het is niet zo dat we zeggen dat je nu maar moet gaan filmen.
Het is geen afscheid nemen van de fotografie, het is het versterken van de fotografie.” Er zijn verschillen tussen fotografie voor een blad of een boek en de fotografie voor een multimediaproductie. “Wanneer je werkt voor een blad wordt er misschien maar één foto geplaatst. Dan moet je op zoek naar die ene ‘killerfoto’ waar het hele verhaal in wordt verteld.
Bij multimedia heb je meer tijd om het verhaal te vertellen. Je kunt meer soorten beelden gebruiken: close-ups, medium shots, overzichten. Zo laat je in een opvolging van beelden een verloop in de tijd zien.” Maierson werkt eigenlijk nooit met een storyboard.
Bij Mediastorm beginnen ze een productie met een globaal idee hoe het verhaal moet worden en bouwen vooral het verhaal op uit het materiaal dat de fotograaf aanlevert. Wat wel belangrijk is, is dat fotografen tijdens de opnames al rekening houden met het maken van een multimediaproductie. “Dat betekent dat ze voldoende moeten schieten en ook de opnames moeten maken die de verbinding kunnen vormen tussen foto A en die foto C die echt top is.”

Leren

Mediastorm geeft verschillende workshops waarin het bedrijf fotografen de vaardigheden probeert aan te leren die ze nodig hebben om goed materiaal voor multimediaproducties te maken. Daarin wordt geleerd hoe je die verbindende foto’s maakt. Vaak zijn dat opnames van vrij dichtbij waarmee je gemakkelijk een overgang kunt creëren. “Hoe meer kennis een fotograaf heeft van het maken van multimedia, zelfs als hij niet het geluid doet en niet de video maakt, hoe beter het materiaal is dat ik als editor krijg aangeleverd.”
De workshops zijn niet exclusief voor fotografen die voor Mediastorm werken. Ze geven de trainingen bijvoorbeeld ook aan nieuwsagentschappen. Fotografen die eenmaal de workshops hebben gevolgd, kunnen daarna meestal niet meer terug. Multimedia is een niet meer weg te denken onderdeel in de toekomst van de fotojournalistiek.
Het productieproces bij Mediastorm wijkt nogal af van dat van de Nederlandse fotojournalist die vrijwel zelfstandig zijn slideshow in elkaar zet. Wanneer een fotograaf behoefte heeft aan extra training, kan hij die bij Mediastorm volgen. Het materiaal dat hij uiteindelijk aanlevert, wordt uitvoerig bekeken. Elke foto, elk stukje video, elk audiofragment wordt beoordeeld. Soms kan dat materiaal zijn dat een periode van vele jaren omvat.
Het is niet ongebruikelijk dat een fotograaf met 8000 opnames komt. Na een eerste selectie wordt dat teruggebracht tot een kwart en worden de beelden ingedeeld in verschillende categorieën. Vervolgens maken ze de ‘radiocut’, een geluidsband die op de radio zou kunnen. Die geluidsband is essentieel om het verhaal te kunnen vertellen en de beelden hun betekenis te geven. Van daaruit bouwen ze de productie op met het toevoegen van de beelden.
Maierson doet een groot gedeelte van dat werk alleen, maar regelmatig wordt het werk besproken met Storm en andere collega’s. Dat is een belangrijk onderdeel van het proces. “Het is namelijk een vrij taai proces, dat veel tijd kost om het goed te krijgen”, zegt Maierson. Hij denkt dat er maar een handvol mensen in de wereld is met alle vaardigheden om een echt goede multimediaserie te maken. Als fotograaf moet je er goed over nadenken of je zoiets zelf wil doen.
Tijdens het maken van zo’n productie, kun je zelf niet fotograferen, en het is soms moeilijk om voldoende afstand te nemen tot je eigen werk om het echt goed te presenteren. Mediastorm heeft het behoorlijk druk, zonder zelf achter klanten aan te gaan. De producties genereren zoveel aandacht via internet en socialmedia dat klanten het bedrijf vinden.
Volgens Maierson is de markt voor multimediaproducties nog steeds groeiende, ook in Nederland. Mensen willen verhalen. De site van Mediastorm biedt een schat aan inspiratie en informatie voor fotografen die geïnteresseerd zijn in het maken van multimediaproducties.
www.mediastorm.org