terug

Doe mee met de Fotoweek!

logo fotoweekVan 20 tot en met 29 september is het Fotoweek in Nederland. Een week waarin fotografie, in al zijn zijn facetten, centraal staat.  Fotografie is nog nooit zo populair geweest als in de laatste 10 jaar. Er zijn meer musea, tentoonstellingen en opleidingen voor fotografie dan ooit. “Het lijkt zo normaal, zo gewoon dat dat er is,” aldus Ruud Visschedijk, directeur van het Fotomuseum Rotterdam: “En wat we willen is laten zien hoe rijk en hoe bijzonder de fotografie ook eigenlijk is. Hoe het ons beroert, en soms ook ontregelt.”

Bestuurslid Lars Boering van de Fotografenfederatie opent de bijeenkomst over de Fotoweek in Pakhuis De Zwijger
Bestuurslid Lars Boering van de Fotografenfederatie opent de bijeenkomst over de Fotoweek in Pakhuis De Zwijger

De Fotoweek is een initiatief van FOAM en het Fotomuseum Rotterdam en wordt ondersteund door de Bankgiroloterij. De Fotoweek wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd, maar inmiddels hebben zich al zoveel partijen gemeld die meedoen aan de Fotoweek dat we wel van een flitsende start mogen spreken. Tijdens de kick-off, afgelopen woensdag in het Pakhuis de Zwijger, werden door Marloes Krijnen, directeur van FOAM, al een aantal partners bekend gemaakt. Zo wordt in Paleis Het Loo de oude fotostudio van Koningin Wilhelmina opnieuw gebouwd en krijgt het publiek de gelegenheid om zich daar tijdens de Fotoweek  te laten fotograferen. In het Rijksmuseum zullen lezingen over familieportretten en kinderworkshops ‘fotograferen zoals Rembrandt’ worden georganiseerd. De fotovereniging Daguerre in Groningen gaat in samenwerking met Humanitas mensen die normaal gesproken niet de mogelijkheid hebben om zich te laten portretteren, op de foto zetten. En fotostudio het Badhuis gaat mensen in het oude Badhuis in Delft fotograferen. Ook Calumet is partner van de Fotoweek en levert materiaal voor popupstudio’s.
In september is het dus overal in Nederland Fotoweek: in musea, in fotowinkels, in bibliotheken, boekhandels, fotoclubs en fotostudios’. “Iedereen kan meedoen, als je maar iets bijzonders doet,” zegt Ruud Visschedijk: “De deelnemers maken de Fotoweek. En wij doen de strik er om.” Die strik bestaat uit vier delen. Het thema van de Fotoweek 2013 is: Kijk! Mijn familie. Via een online campagne worden mensen opgeroepen om hun familiefoto’s te delen. Foto’s die ze bijvoorbeeld kunnen laten maken bij popup studio’s die overal in het land zullen verschijnen. Verder komt er een Nationale Portretbon waarmee het publiek naar de fotovakman kan gaan om een familieportret te laten maken. Dit wordt ondersteund met de uitgave van een programmakrant met een overzicht van alle activiteiten en tenslotte is er ook een Fotograaf des Vaderlands, als boegbeeld en ambassadeur van de fotografie: Ilvy Njiokiktjien.
De Fotoweek biedt dus ook de vakfotograaf een enorme kans om zijn werk onder de aandacht te brengen. Bedenk een actie, meld je aan en doe mee.
Ilvy Njiokiktjien, de Fotograaf des Vaderlands, vertelt over haar werk.
Ilvy Njiokiktjien, de Fotograaf des Vaderlands, vertelt over haar werk.


Bekijk ook deze items